Rok po skierowaniu do konsultacji pierwszej wersji zaktualizowanej Strategii Rozwoju Transportu do 2030 postępu w rozwoju przewozów towarów koleją nadal nie widać. Dzisiaj mamy kolejną wersję Strategii z czerwca 2019 r.
Dostępne dane statystyczne za rok 2018 I 2019 potwierdzają główną moją tezę, że transport samochodowy będzie się rozwijał znacznie szybciej niż transport kolejowy. Z prognozy zapotrzebowania na przewozy (tab. 6,7 i 8 SZRT 2030) wynika, że w latach 2015-2030 będą się one kształtowały następująco:
Przyjęcie w strategii prognoz w którym zapotrzebowanie na transport samochodowy jest:
- w mln ton o 654% do 939% wyższe niż na transport kolejowy,
- w mld tonokm o 987% do 1008% wyższe niż na transport kolejowy.
nie pozwala określić, że jest to strategia zrównoważonego rozwoju transportu.
Pokazane poniżej wskaźniki realizacji zadań określonych w SZRT 2030 w częsci dotyczącej transportu kolejowego także nie są motywujące.
Są tylko dwa:
- % udział masy ładunków transportu intermodalnego w ogólnej masie ładunków przewożonych transportem kolejowym,
- średnia prędkość pociągów intermodalnych
% V śr.
2016 6,13 30 km/h
2020 6,8-7,2 40 km/h
2030 9-10,7 45 km/h
Nawet te mało ambitne założenia nie są realizowane.
Przewozy towarów koleją w 2019 od stycznia do lipca spadły o 4,5 % a praca przewozowa o 3,6 %
Bardzo niepokojąca jest informacja UTK, że średnia prędkość pociągów towarowych spadła z 30 do 28 km/godz. PKP PLK SA oficjalnie poinformowała, że prędkość pociągów towarowych zacznie wzrastać dopiero w 2021 roku.
Coraz większe opóźnienia powstają przy realizacji podstawowego dla transportu kolejowego Krajowego Programu Kolejowego
Ze sprawozdań finansowych za 2018 wynika, że KPK został wykonany w 76 % na kwotę 7 mld 231 mln zł. Rzetelna ocena wykonania za rok 2019 przygotowana przez portal Rynek Kolejowy wskazuje, że opóźnienia w realizacji KPK narastają. Przykładowo na mających podstawowe znaczenie linii Otwock – Lublin opóźnienia wynoszą 17 miesięcy a linii Kraków – Katowice od 6 do 18 miesięcy.
Równolegle jednak powinno się niezwłocznie przystąpić do opracowania Krajowego Programy Kolejowego na nową perspektywę budżetową (2021-2027) co praktycznie oznacza, że plan ten będzie obowiązywał do roku 2030.
ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) NR 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE stanowi, że infrastruktura transportu kolejowego składa się w szczególności z:
a/ linii kolei dużych prędkości i kolei konwencjonalnych w tym:
- bocznic,
- tuneli i mostów,
b/ terminali towarowych i platform logistycznych do przeładunku towarów w ramach transportu kolejowego i pomiędzy koleją a innymi rodzajami transportu,
c/ dworców zlokalizowanych wzdłuż linii wskazanych w załączniku i służących do przesiadek pasażerów w ramach transportu kolejowego i pomiędzy koleją a innymi rodzajami transportu,
d/ połączeń dworców terminali towarowych i platform logistycznych z innymi rodzajami transportu w europejskiej sieci transportowej
e/powiązanego wyposażenia i aplikacji telematycznych.
Zgodnie z obowiązującym prawem Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady stosuje się w krajach członkowskich UE bezpośrednio, dlatego nowy KPK powinien obejmować wszystkie obiekty infrastruktury transportowej a więc także
- linie kolejowe wszystkich zarządców infrastruktury a nie tylko PKP PLK SA,
- bocznice kolejowe i obiekty infrastruktury usługowej.
W nowym KPK powinny być uwzględnione, że są już zaawansowane inne programy dotyczące infrastruktury transportowej i tak:
1. W resorcie Infrastruktury jest to komponent kolejowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Do roku 2040 ma powstać ok. 1600 km nowych linii kolejowych w tym
- 190 km linii do 160 km/h,
- 740 km linii na 200-250 km/h,
- 670 km linii na 250 km/h i więcej.
Do dzisiaj brak jest jakichkolwiek informacji co do sposobu wykorzystania nowych linii do przewozu towarów koleją (np. czy nocą będą po nich mogły kursować pociągi transportu intermodalnego).
2. W resorcie gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej
- Budowa nowych portów (Port Centralny Gdańsk, Port Zewnętrzny Gdynia, Terminal Intermodalny Świnoujście),
- Modernizacja Odrzańskiej Drogi Wodnej i Modernizacja Dolnej Wisły.
Realizacja ww. programów wymagać będzie nakładów przekraczających 100 mld PLN. Jest koniecznością aby nowy KPK uwzględniał wpływa tych inwestycji na transport kolejowy. W działaniach przyszłościowych niezbędne jest uwzględnienie faktu, ze pomimo trudności ciągle wzrasta zapotrzebowanie rynku na kolejowe przewozy kontenerów.
Wg okresie 6 miesięcy 2019 roku przewozy te wzrosły w porównaniu z rokiem 2018 o ponad 11%. Tylko 20 % kontenerów przeładowywanych w portach przewożonych jest koleją. 40% jest przewożonych poprzez DCT Gdańsk w tranzycie transportem morskim, pozostałe kontenery są przewożone transportem samochodowym.
Dzisiaj roczna zdolność przeładunkowa polskich portów osiągnęła 5 mln TEU. Stało się to dzięki rozbudowie DCT Gdańsk.
Zaawansowane są już przygotowania do budowy nowych portów:
- Port Centralny Gdańsk kosztem 12 mld PLN o planowanej zdolności przeładunkowej + 5 mln TEU
- Port Zewnętrzny Gdynia kosztem 5 mld PLN o planowanej zdolności przeładunkowej +2 mln TEU
- Terminal Świnoujście kosztem 6 mld PLN o planowanej zdolności przeładunkowej + 1,5 mln TEU
Daje to wzrost zdolności przeładunkowej jednostek transportu intermodalnego w portach o ok 8,5 mln TEU tj. o 170 %.
Aby rozwój był zrównoważony niezbędna będzie zatem znaczna rozbudowa zaplecza lądowego
Jednym z największych czynników mających wpływ na wybór środka transportu jest prędkość przewozu. W transporcie samochodowym wynosi ona ponad 50 km/godz. w relacji klient – klient. W transporcie kolejowym to poniżej 25 km/godz. w relacji stacja nadania – stacja przeznaczenia. A gdzie dojazd i pobyt na terminalu i odwóz do klienta. Jakie to ma znacznie obrazuje konkretny przykład.
Porty polskie (DCT Gdańsk) obsługują dzisiaj bezpośrednio tylko jedną relację międzynarodową Polska – Czechy. Wg danych UTK prędkość rozkładowa pociągów transportu intermodalnego w Polsce wynosi 31 km/godz. a w Czechach jest to 60 km/godz.
Jakie jest tego skutek. Między Gdańskiem a Paskovem kursuje jeden pociąg tygodniowo, podczas gdy miedzy terminalami Praga i Ceska Trebowa a Hamburgiem i Bremenhavem kursuje 7 par pociągów dziennie.
Bez stworzenia szybkich ciągów transportowych do przejść granicznych (przynajmniej 6o km/godz. prędkości rozkładowej) polskie porty nie pozyskają tranzytu do krajów sąsiednich tj. Czech, Słowacji Ukrainy lub Białorusi.
Innym zasadniczym czynnikiem decydującym o możliwościach rozwojowych przewozów kontenerów koleją będzie budowa lub rozbudowa terminali intermodalnych wewnątrz kraju
Dotychczas wsparcie finansowe w tym zakresie możliwe było tylko w ramach Zadania 3.2. POIiŚ. Rozstrzygnięcia w tym obszarze zapadły dopiero w bieżącym roku. Z 1 223 mln. zł na rozbudowę lub modernizacje terminali przeznaczono tylko 231 mln. zł.
Jest to wysoce niewystarczające dla zapewnienia zrównoważonego rozwoju.
W dniu 4 września odbył się w Katowicach organizowany po raz pierwszy Kongres Transportu Intermodalnego. Uczestnicy tego kongresu jednoznacznie opowiedzieli się za przygotowaniem wydzielonego Programu Rozwoju Transportu Intermodalnego.
Ireneusz Gójski
Członek Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego
Od redakcji
Materiał zamieszczony powyżej pochodzi ze zbioru opracowań eksperckich przygotowanych przez członków Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.