Nowy system sterowania zapewni sprawny przejazd pociągów przez Kraków Główny

Nowy system sterowania zapewni sprawny przejazd pociągów przez Kraków Główny

18 listopada 2019 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kończą przygotowania do uruchomienia nowoczesnego komputerowego systemu sterowania ruchem na stacji Kraków Główny. Zaplanowane na dwa tygodnie prace wymagają zmian w połączeniach kolejowych. Nowy system pozwoli na szybszą odprawę pociągów i zwiększy poziom bezpieczeństwa. Projekt jest współfinansowany przez UE w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Fot. PKP PLK

Kraków Główny jest gotowy do wprowadzenia nowoczesnego sytemu sterowania ruchem pociągów. Kilka miesięcy przygotowywano i zaplanowano operację, która zajmie dwa tygodnie. Do nowego systemu muszą być włączone 83 rozjazdy – ważne elementy linii kolejowej, na których przejeżdżający pociąg zmienia tor. Każdy element przed odbiorem będzie dokładnie testowany.

Nowy system sterowania to więcej możliwości obsługi pociągów przejeżdżających przez najważniejszą stację Małopolski. Dotychczasowy system przekaźnikowy z lat osiemdziesiątych ma ograniczenia. Nowe rozwiązanie da dyżurnym ruchu dodatkowe możliwości prowadzenia pociągów. Będą działać szybciej i z większym zabezpieczeniem. Pociągi będą mogły przejechać przez węzłową stację Kraków Główny wykorzystując ponad 1400 różnych układów. Jest to szczególnie ważne dla zapewnienia dobrej obsługi podróżnych w momentach nieprzewidzianych zdarzeń, ewentualnych usterek toru lub pociągów.

Wykonawca modernizacji linii E30 kończy prace przy przebudowie zachodniej strony stacji Kraków Główny. Gotowe jest już 12 torów, którymi pociągi będą dojeżdżać do Krakowa od strony Warszawy i Katowic. Jest nowa sieć trakcyjna, zamontowano także semafory i rozjazdy. W budynku nastawni umieszczone są nowoczesne serwerownie.

Źródło: PKP PLK

Zmiany w organizacji ruchu pociągów ujęte w rozkładach jazdy

Instalacja nowego systemu rozpocznie się w nocy z 29 na 30 listopada i potrwa do połowy grudnia. W tym czasie na węzłowej stacji Kraków Główny będą zmiany. Zarządca infrastruktury, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały przewoźników o zmianach i uwzględniono to już w ogólnodostępnych rozkładach jazdy na portalach internetowych.

By usprawnić przejazd pociągów przez Kraków w czasie instalacji systemu, nie będzie obowiązywać przerwa w kursowaniu po linii średnicowej pomiędzy Podłężem a Krakowem Głównym. PLK zabezpieczą dodatkowe służby techniczne i pociągi sieciowe w celu sprawnego usuwania ewentualnych usterek.

Informacje o ruchu pociągów ujęte w rozkładach jazdy

Koleje Małopolskie

  • pociągi SKA1 będą miały skrócone relacje. Składy z Wieliczki dojadą do Krakowa Płaszowa, a pociągi z Kraków Airport tylko do Krakowa Głównego. Na pozostałej części trasy obowiązywać będzie komunikacja zastępcza (tramwaje nr 3 i 50).
  • część pociągów SKA 2 z Miechowa pojedzie do stacji Kraków Płaszów, przez stację Kraków Olsza, z ominięciem stacji Kraków Główny.
  • cztery pociągi SKA3 z Tarnowa i jeden z Bochni zakończą kursy na stacji Kraków Olsza, zamiast w Krakowie Głównym.

Przewozy Regionalne

  • pociągi kursujące na trasie z Rzeszowa do Katowic i Wodzisławia Śląskiego pojadą objazdem przez stację Kraków Olsza, z pominięciem stacji Kraków Główny.
  • niektóre pociągi jadące od strony Trzebini na odcinku Zabierzów – Kraków Główny obsługiwane będą zastępczą komunikacją autobusową.

PKP Intercity

  • zmieniono trasę pociągów Przemyśl – Świnoujście – Przemyśl, które pojadą drogą okrężną od Krakowa do Mysłowic, przez Spytkowice z ominięciem stacji Krzeszowice, Trzebinia i Jaworzno Szczakowa. Na odcinku Kraków – Mysłowice kursować będzie autobus komunikacji zastępczej.
  • pociąg nr 3524 do Olsztyna rozpocznie bieg w stacji Kraków Płaszów o godzinie 15:08 i pojedzie drogą okrężną z ominięciem stacji Kraków Główny.

W ramach modernizacji krakowskiej linii średnicowej, PLK przebudowują tory o długości niemal 20 km między przystankiem Kraków Łobzów a podkrakowskim Podłężem. Powstają estakady, nowe mosty i wiadukty. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa 100 km/h. Wartość inwestycji to w sumie przeszło 1 mld zł. Projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.