Transport miejski Elektryczne Solarisy debiutują w Poznaniu

Elektryczne Solarisy debiutują w Poznaniu

27 listopada 2019 | Źródło: Solaris Bus & Coach
PODZIEL SIĘ

Pierwsze autobusy elektryczne Solaris Urbino electric, które MPK Poznań zamówiło w grudniu minionego roku, zostały dziś uroczyście włączone do regularnego ruchu liniowego. W inauguracji nowych pojazdów udział wzięli m.in. Jacek Jaśkowiak, Prezydent Poznania, Wojciech Tulibacki, Prezes Zarządu MPK Poznań oraz Javier Calleja, Prezes Zarządu firmy Solaris Bus & Coach S.A.

Fot. Solaris Bus &Coach S.A.

Na mocy umowy podpisanej między przewoźnikiem MPK Poznań a firmą Solaris Bus & Coach S.A., do Poznania dostarczonych zostanie łącznie 21 autobusów elektrycznych marki Solaris. 15 nich to przegubowe pojazdy Solaris Urbino 18 electric, pozostałe 6 to autobusy o długości 12 metrów Solaris Urbino 12 electric. W pierwszej kolejności do stolicy Wielkopolski trafią autobusy dwuczłonowe, natomiast zakończenie realizacji całego kontraktu planowane jest na luty 2020.

– Pierwsze w Poznaniu autobusy elektryczne uruchamiane są dziś na liniach pasażerskich. To bardzo ważny dzień w historii poznańskiej komunikacji – powiedział w trakcie uroczystości Jacek Jaśkowiak, Prezydent Poznania. – Miasto stawia na wysoką jakość życia mieszkańców, a istotnym elementem tych działań jest dbałość o stan powietrza. Cieszę się, że miejski przewoźnik, spółka MPK Poznań, od lat konsekwentnie wymienia tabor na taki, który spełnia najwyższe wymagania dotyczące emisji zanieczyszczeń. Zakup autobusów elektrycznych to kolejny krok w realizacji przyjętej strategii.

Przyjazne środowisku autobusy, na które zdecydował się poznański przewoźnik, zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power. W przypadku 12-metrowych Urbino magazyny energii będą miały pojemność 116 kWh, w przegubowych zaś 174 kWh. Baterie będą przystosowane do szybkich i częstych ładowań prądem o mocy nawet do 560 kW. Elektrobusy będzie można naładować zarówno przez pantograf umieszczony na dachu, jak i przez klasyczną wtyczkę. Modele dostarczone do Poznania będą posiadać gniazda ładowania plug-in po obu stronach autobusu, co ułatwi uzupełnianie energii z tej samej ładowarki w kilku pojazdach jednocześnie.

Poznańskie autobusy elektryczne to pojazdy niskopodłogowe, przyjazne dla osób o ograniczonej sprawności oraz dla podróżujących z wózkami dziecięcymi. Są wyposażone w rozbudowany system informacji pasażerskiej, składający się z m.in. czytelnych tablic kierunkowych, wewnętrznych wyświetlaczy LED oraz głosowej zapowiedzi przystanków. Z myślą o osobach niedowidzących, przyciski dodatkowo oznaczono inskrypcją w alfabecie Braille’a. Dla podniesienia komfortu podróżnych podpoznański producent wyposażył autobusy w klimatyzację, energooszczędne oświetlenie w technologii LED oraz ładowarki USB w przestrzeni pasażerskiej.

– Tak jak w 1996 roku dostarczaliśmy nasze pierwsze niskopodłogowe autobusy do Poznania, tak dzisiaj dostarczamy pierwsze całkowicie bezemisyjne, elektryczne autobusy dla stolicy Wielkopolski. Jestem dumny z faktu, że nasza firma, która niezwykle dużą wagę przykłada do rozwoju zrównoważonego transportu, przyczynia się do poprawy jakości życia mieszkańców Poznania – powiedział Javier Calleja, Prezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.

Pojazdy bezemisyjne rozpoczęły inauguracyjne kursy na linii 174. Ich pierwszymi pasażerami zostali pierwszoklasiści ze Szkoły Podstawowej nr 34, którzy po lekcji na temat ekologii i korzyści dla środowiska płynących z korzystania z transportu publicznego, mogli się przekonać, jak podróżuje się autobusami elektrycznymi.

Na zdjęciu (od lewej): Javier Calleja (Prezes Zarządu, Solaris), Mariusz Wiśniewski (Pierwszy Zastępca Prezydenta Miasta Poznania), Jacek Jaśkowiak (Prezydent Miasta Poznania), Mateusz Figaszewski (Pełnomocnik Zarządu ds. Elektromobilności i PR, Solaris).

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Większe możliwości przewozu towarów w Katowickim Węźle Kolejowym Większe możliwości przewozu towarów w Katowickim Węźle Kolejowym
Następny artykuł GDDKiA uruchamia przetargi na S3 od Świnoujścia do Troszyna GDDKiA uruchamia przetargi na S3 od Świnoujścia do Troszyna