Navirail 2019 – II dzień konferencji

Navirail 2019 – II dzień konferencji

28 listopada 2019 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W Centrum Kultury Euroregionu „Stara Rzeźnia” w Szczecinie rozpoczęły się debaty II dnia konferencji Navirail 2019. Tytuł pierwszego niezwykle ważnego panelu: „Porty w Szczecinie i Świnoujściu- na osi Północ- Południe i na „komunikacyjnej wyspie”.

Fot. Paweł Zbierzchowski / Kurier Kolejowy

W debacie biorą udział: dr inż. Andrzej Montwiłł, Prezes Zarządu, Stowarzyszenia Zachodniopomorski Klaster Morski, Łew Zacharczyszyn, Konsul - Kierownik Konsulatu Ukrainy w Gdańsku, Rafał Zahorski, Pełnomocnik Marszałka Województwa Zachodniopomorskiego ds. Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marek Trojnar, Szef Biura Strategii i Rozwoju Portów Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, Paweł Pucek, członek Zarządu, dyrektor handlowy DB Cargo Polska, Monika Żaboklicka, DB Port Szczecin, Rafał Czyżyk, Przewodniczący Stowarzyszenia „Odrą w Świat”. Debatę moderuje dr inż. Krystian Pietrzak z Katedry Gospodarki Morskiej i Systemów Transportowych, Wydziału Inżynieryjno - Ekonomicznego Transportu, Akademii Morskiej w Szczecinie

Paneliści rozważają warunki konkurencyjności zespołu portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu – jak one wpływają na strategię ich rozwoju. Podnoszone są kwestie inwestycji w infrastrukturę portową, projekcie pogłębienia toru wodnego Świnoujście – Szczecin do 12,5 m, na odcinku 62 kilometrów. Nie bez znaczenia dla funkcjonowania obu portów jest modernizacja i rozbudowa infrastruktury drogowej i  kolejowej umożliwiającej dostęp od strony lądowej do portów w Szczecinie i Świnoujściu. Ważna z punktu widzenia ekspertów jest perspektywa włączenia transportu śródlądowego na Odrzańskiej Drodze Wodnej do systemu transportowego obsługującego porty morskie w Szczecinie i Świnoujściu. Odniesiono się także do koncepcji Trójmorza, która zdaniem Rafała Zahorskiego jest zagrożeniem dla rozwoju polskich portów na Pomorzu i w Zachodniopomorskim, gdyż sprzyja rozwoju szlaków komunikacyjnych do i z portów w Kłajpedzie i Kaliningradzie. Obecny na konferencji Janusz Piechociński, wicepremier i Minister Gospodarki w latach 2012 - 2015, podniósł temat ograniczających się możliwości tworzenia potoków towarowych na bezpośrednim zapleczu gospodarczym portów w Szczecinie i Swinoujście. Zmiany w strukturze produkcji, powodują także konskwencje w postaci zmniejszenia masy towarowej przeładowywanej w portach. Dyskusja na kolejnych spotkaniach koncentruje się na ograniczonym dostępie komunikacyjnym do portów, podczas gdy istnieje zagrożenie, że nawet po zakończeniu modernizacji szlaków kolejowych, drogowych czy rzecznych nie trafi do portów ładunek. Zdaniem eskpertów trzeba zapomnieć o ładunkach historycznie trafiających do portów w Szczecinie i Swinoujściu. Należy podnieść dyskusję i pracować nad innymi źródłami pozyskiwania masy towarowej z nowych rosnących dzisiaj rynków.