Transport miejski Powstanie zajezdnia na Annopolu, ale wcześniej już w sobotę powrócą tramwaje na Prostą.

Powstanie zajezdnia na Annopolu, ale wcześniej już w sobotę powrócą tramwaje na Prostą.

29 listopada 2019 | Źródło: Tramwaje Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Prace nad metrem na Woli skończone, tory tramwajowe gotowe. Od soboty na swoje trasy wraca dziesiątka i jedenastka. Tymczasem jest już ostatecznie potwierdzone pozwolenie na budowę zajezdni tramwajowej na Annopolu.Nowe miejsce do serwisowania tramwajów wraz z kilkunastoma kilometrami torów powstanie na Żeraniu.

Fot. Tramwaje Warszawskie

Od tej soboty tramwaje znów pojadą ulicą Prostą, Kasprzaka i Skierniewicką. Po odbudowanych torach pojedzie linia 10 i 11, a linia 28 zmieni swoją trasę. Obydwie linie, które pojada po nowo otwartych torach, czyli 11 i 10 w godzinach szczytu będą kursować co 8 minut. Linia 11 będzie jeździć z Piasków do stacji metra przy rondzie Daszyńskiego, gdzie skończy się jej trasa. Dwukierunkowe tramwaje będą korzystały z torów do zawracania, które znajdują się przy ul. Prostej na wysokości Wroniej.

Źródło: Tramwaje Warszawskie

Zajezdnia przyjazna środowisku naturalnemu

Wykorzystane będą najnowsze rozwiązania techniczne ograniczające wpływ na środowisko. Zaplanowana została instalacja odnawialnych źródeł energii. Będą także gazowe absorpcyjne pompy ciepła, pompy ciepła powiązane z instalacją magazynu ciepła i chłodu, gruntowe wymienniki ciepła do wentylacji wspomagające działanie central wentylacyjnych oraz instalacja fotowoltaiczna. Zaplanowano nawet magazynowanie tzw. szarej wody (czyli między innymi deszczówki) w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni. Zastosowanie smarownic oraz ekranów akustycznych ograniczy wpływ akustyczny na otoczenie.

Kolejne przetargi

Przed rozpoczęciem budowy zajezdni w najbliższym czasie ogłoszone będą jeszcze dwa przetargi. Pierwszy będzie dotyczył inżyniera kontraktu, czyli zespołu specjalistów powoływanych do wsparcia skomplikowanych inwestycji. Zespół inżyniera kontraktu będzie pełnił nadzór techniczny nad robotami budowlanymi i jakością ich wykonywania, będzie nadzorował dokumentację i kontrolował stosowanie procedur unijnych. Kolejny przetarg będzie dotyczył systemu zarządzania ruchem tramwajów i diagnostyki. Budowa zajezdni jest dofinansowana ze środków unijnych na lata 2014 – 2020.

Dlaczego budujemy nową zajezdnię?

Wkrótce w stolicy przybędzie około 20 km nowych tras tramwajowych. Nowe tramwaje pojadą między innymi tunelem do Dworca Zachodniego, a także do Wilanowa i na Gocław. Tramwaje Warszawskie przygotowują się też do budowy trasy na ul. Kasprzaka, a także między Nowodworami a Winnicą. Po Warszawie będzie jeździć więcej tramwajów niż dziś, które będą musiały być serwisowane w nowej, piątej zajezdni.