Prace nad metrem na Woli skończone, tory tramwajowe gotowe. Od soboty na swoje trasy wraca dziesiątka i jedenastka. Tymczasem jest już ostatecznie potwierdzone pozwolenie na budowę zajezdni tramwajowej na Annopolu.Nowe miejsce do serwisowania tramwajów wraz z kilkunastoma kilometrami torów powstanie na Żeraniu.
Od tej soboty tramwaje znów pojadą ulicą Prostą, Kasprzaka i Skierniewicką. Po odbudowanych torach pojedzie linia 10 i 11, a linia 28 zmieni swoją trasę. Obydwie linie, które pojada po nowo otwartych torach, czyli 11 i 10 w godzinach szczytu będą kursować co 8 minut. Linia 11 będzie jeździć z Piasków do stacji metra przy rondzie Daszyńskiego, gdzie skończy się jej trasa. Dwukierunkowe tramwaje będą korzystały z torów do zawracania, które znajdują się przy ul. Prostej na wysokości Wroniej.
Zajezdnia przyjazna środowisku naturalnemu
Wykorzystane będą najnowsze rozwiązania techniczne ograniczające wpływ na środowisko. Zaplanowana została instalacja odnawialnych źródeł energii. Będą także gazowe absorpcyjne pompy ciepła, pompy ciepła powiązane z instalacją magazynu ciepła i chłodu, gruntowe wymienniki ciepła do wentylacji wspomagające działanie central wentylacyjnych oraz instalacja fotowoltaiczna. Zaplanowano nawet magazynowanie tzw. szarej wody (czyli między innymi deszczówki) w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zieleni. Zastosowanie smarownic oraz ekranów akustycznych ograniczy wpływ akustyczny na otoczenie.
Kolejne przetargi
Przed rozpoczęciem budowy zajezdni w najbliższym czasie ogłoszone będą jeszcze dwa przetargi. Pierwszy będzie dotyczył inżyniera kontraktu, czyli zespołu specjalistów powoływanych do wsparcia skomplikowanych inwestycji. Zespół inżyniera kontraktu będzie pełnił nadzór techniczny nad robotami budowlanymi i jakością ich wykonywania, będzie nadzorował dokumentację i kontrolował stosowanie procedur unijnych. Kolejny przetarg będzie dotyczył systemu zarządzania ruchem tramwajów i diagnostyki. Budowa zajezdni jest dofinansowana ze środków unijnych na lata 2014 – 2020.
Dlaczego budujemy nową zajezdnię?
Wkrótce w stolicy przybędzie około 20 km nowych tras tramwajowych. Nowe tramwaje pojadą między innymi tunelem do Dworca Zachodniego, a także do Wilanowa i na Gocław. Tramwaje Warszawskie przygotowują się też do budowy trasy na ul. Kasprzaka, a także między Nowodworami a Winnicą. Po Warszawie będzie jeździć więcej tramwajów niż dziś, które będą musiały być serwisowane w nowej, piątej zajezdni.