Zaproszenie do złożenia zainteresowania projektem budowy głębokowodnego terminala kontenerowego

Zaproszenie do złożenia zainteresowania projektem budowy głębokowodnego terminala kontenerowego

04 lutego 2020 | Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
PODZIEL SIĘ

ZARZĄD MORSKICH PORTÓW SZCZECIN I ŚWINOUJŚCIE S.A. zaprasza wszystkie podmioty  posiadające doświadczenie w  zakresie budowy i eksploatacji morskich głębokowodnych terminali kontenerowych, w szczególności podmioty które zrealizowały w przeszłości co najmniej jeden podobny projekt i posiadają doświadczenie w zarządzaniu tego typu terminalami, zainteresowane projektem wybudowania głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu do złożenia zainteresowania tym projektem w formie zgłoszenia.

Wizualizacja: ZMPSiŚ

ZMPSiŚ S.A. działając w celu zapewnienia dalszego dynamicznego rozwoju portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu, podjął starania w celu przygotowania inwestycji polegającej na wybudowaniu przez inwestora na jego koszt i ryzyko głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu o przewidywanej rocznej zdolności przeładunkowej ok 2,0 mln TEU (z możliwością etapowania projektu). Zgodnie z założeniami projektu głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie przyjmować największe kontenerowce jakie mogą wchodzić na Bałtyk. ZMPSiŚ S.A. przewiduje realizację projektu w oparciu o Ustawę z dnia 09 sierpnia 2019 r. o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych (Dz. U. 2019 poz. 1924), ułatwiającą i przyspieszającą przygotowanie oraz realizację tej inwestycji.

Obszar inwestycyjny - widok od strony południowo-wschodniej. Fot. ZMPSiŚ

W roku 2017 ZMPSiŚ S.A. opracował koncepcję techniczno-programową dla inwestycji polegającej na wybudowaniu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu. Na podstawie tej koncepcji ustalono optymalną lokalizację głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu oraz  opracowano propozycje związane z dostępem do tego terminala strony lądu i morza, a także propozycje rozwiązań konstrukcyjnych dla podstawowych obiektów tego terminala.
Wszystkie poniżej podane parametry dotyczące głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu należy traktować jako przyjęte przez ZMPSiŚ S.A. rozwiązania koncepcyjne, które mogą ulec modyfikacji wskutek propozycji inwestora.
ZMPSiŚ S.A. zakłada, że docelowy poziom przeładunków głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu wynosić będzie 1,5 mln TEU, a roczna zdolność przeładunkowa 2,0 mln TEU. Wszystkie obiekty głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zostaną zlokalizowane na pirsie wychodzącym w morze, z wyłączeniem zlokalizowanych w części lądowej: obiektów zapewniających dostęp drogowy i kolejowy wraz niezbędną infrastrukturą.

Przy wyborze sposobu zagospodarowania terenu głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu na lądzie i morzu ZMPSiŚ S.A. zakłada jak najmniejszą ingerencją w otoczenie, w tym w otaczającą przyrodę a także wykorzystanie obszaru leśnego jako naturalnego ekranu chroniącego obszar zamieszkały przed hałasem generowanym przez działalność portową, dzięki znacznej odległości terminalu od zabudowań mieszkalnych.

Wizualizacja: ZMPSiŚ

Połączenie projektowanego terminala z zapleczem lądowym.

Port zewnętrzny w Świnoujściu, oprócz bezpośredniej styczności z morzem, posiada dogodny dostęp od strony zaplecza lądowego. W bezpośrednim otoczeniu lokalizacji planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu przebiegają drogi krajowe nr 93 oraz nr 3 (wpisana do sieci tras europejskich o symbolu E65, łącząca kraje skandynawskie z krajami basenu Morza Śródziemnego, w ramach korytarza Bałtyk-Adriatyk będącego elementem sieci bazowej TEN-T). Połączenie kolejowe lokalizacji planowanego głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu zapewnia linia kolejowa nr 401, która poprzez linię E59 oraz C-E 59 zyskuje bezpośrednie połączenie z największymi ośrodkami przemysłowymi w kraju i poza jego granicami.
W założeniach projektowych dla głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu, określających przeładunki na poziomie 1,5 mln TEU rocznie, obsługa ruchu wchodzącego i wychodzącego z terminala w części lądowej odbywać się będzie transportem drogowym i kolejowym.

  • Drogi

Niezwykle istotnym elementem warunkującym sprawną obsługę głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu jest rozbudowa części drogi krajowej nr 3 łączącej Szczecin i Świnoujście do standardu drogi ekspresowej.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przystąpiła do prac budowlanych na dwóch odcinkach: pomiędzy Miękowem i Brzozowem oraz Troszynem i portem morskim w Świnoujściu. Zakończenie wszystkich prac modernizacyjnych w powyższym zakresie nastąpi najpóźniej w roku 2024.

Sieć połączeń drogowych w regionie. Źródło: ZMPSiŚ

Dostęp drogowy do głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu przewidziano poprzez drogę dojazdową o długości 2900 m łączącą terminal z projektowaną drogą ekspresową S3 w węźle  Łunowo, której przebieg i rozwiązania planistyczne są realizowane w ramach projektu GDDKiA pn.: „Budowa drogi S3 na odcinku Świnoujście – Troszyn”. Dalsze połączenie drogowe terminala z układem wjazdowym i systemem preawizacji dla pojazdów ciężarowych zaprojektowano w układzie bezkolizyjnym z dwoma wiaduktami. Przed układem wjazdowym przewidziano miejsce na parking buforowy z liczbą 286 miejsc postojowych dla pojazdów ciężarowych.

  • Kolej

Stacja kolejowa Świnoujście Port zlokalizowana jest na zakończeniu linii kolejowej nr 401 Szczecin Dąbie - Świnoujście Port i jest jednocześnie początkową stacją międzynarodowych linii transportowych C 59 i C-E 59.

Sieć połączeń kolejowych. Źródło: ZMPSiŚ

Dostęp kolejowy do głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu przewidziano podwójnym torem dojazdowym o długości 3200 m, łączącym zmodernizowaną infrastrukturę kolejową linii 401 (Świnoujście Port – Szczecin Dąbie) z grupą torów przyjazdowo-odjazdowych i zdawczo-odbiorczych o łącznej długości 10400 m w części lądowej terminala oraz grupą torów rozładunkowych ulokowanych bezpośrednio na molu kontenerowym, o łącznej długości 6400 m. Układ kolejowy zostanie zelektryfikowany (z wyłączeniem torów przeładunkowych),  dając możliwość wjazdu kompletnym pociągom trasowym bezpośrednio na molo kontenerowe, bez zbędnych i czasochłonnych procesów manewrowych.

Zgłoszenia można składać  w terminie do dnia 27 marca 2020 roku. Więcej informacji na stronie http://www.port.szczecin.pl/pl/porty/projekty/glebokowodny-terminal-kontenerowy-w-swinoujsciu/zaproszenie-do-wyraenia-zainteresowania/#