Łódzka Kolej Aglomeracyjna - Podsumowanie 2019 i plany na 2020 rok.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna - Podsumowanie 2019 i plany na 2020 rok.

08 lutego 2020 | Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna
PODZIEL SIĘ

W 2019 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna przewiozła ponad 6 mln pasażerów. To o 27 % więcej niż w 2018 roku. Najwięcej podróżnych jeździło na trasie Łódź Kaliska – Łowicz. Najwyższy wzrost frekwencji odnotowano na linii Łódź Widzew - Skierniewice / Warszawa Wschodnia. Spółka zakończyła drugi etap rozwoju. Ostatni, z 14 zamówionych Impulsów, dotarł do przewoźnika w ostatnim kwartale 2019 roku. Pociągi są wykorzystywane do obsługi nowych połączeń oraz do wzmocnienia wcześniej obsługiwanych tras. 

Fot. Łódzka Kolej Aglemeracyjna

Wzmocnienie poolu taborowego

Dostawa 14 pojazdów firmy NEWAG S.A. zakończyła się w październiku 2019 r. Łódzki przewoźnik, jako pierwszy otrzymał flagowy produkt nowosądeckiego producenta - pociąg Impuls II generacji. Spółka dysponuje obecnie 34 pociągami. W stosunku do 2018 roku zwiększyła dwukrotnie podaż miejsc w jednostkach.

Wzmocnienie poolu taborowego ŁKA pozwoliło na rozwój siatki połączeń oraz zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów. Praca eksploatacyjna w 2019 roku wyniosła 3 109 000 pociągokilometrów i była o 15% wyższa niż w 2018 roku.

Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Trzeci etap rozwoju Spółki

Łódzka Kolej Aglomeracyjna podpisała z firmą Stadler Polska umowę na rozbudowę dziesięciu dwuczłonowych elektrycznych pojazdów typu FLIRT o dodatkowy, trzeci człon, w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III”. Realizację projektu umożliwiło wsparcie z Regionalnego Projektu Operacyjnego WŁ. W marcu, umowę na dofinansowanie  podpisał Marszałek Województwa Łódzkiego, Grzegorz Schreiber. Inwestycja pozwoli na zwiększenie liczby miejsc w pojazdach ze 120 do 186, co przy stale rosnącej frekwencji w pociągach przewoźnika, stało się koniecznością. W 2019 roku rozpoczęły się prace projektowe.

Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Nowe trasy, więcej dotychczasowych połączeń

W marcu 2019 r. ŁKA uruchomiła przewozy na liniach – z Łodzi do Piotrkowa Trybunalskiego i Radomska oraz do Tomaszowa Mazowieckiego. Wraz z nowym rocznym rozkładem jazdy 2019/2020, który zaczął obowiązywać od 15 grudnia 2019 roku, ŁKA rozpoczęła obsługę nowych relacji oraz zwiększyła liczbę dotychczasowych połączeń. Zostały uruchomione nowe relacje Zgierz – Łódź Chojny – Łódź Widzew przez Łódź Olechów Wiadukt oraz Skierniewice – Kutno.

Wzrost liczby pasażerów

W  2019 roku z usług przewoźnika skorzystało o ponad 1 mln 300 tysięcy pasażerów więcej niż w 2018 roku, kiedy to ŁKA przewiozła 4 692 230 pasażerów. Ten imponujący wynik Spółka osiągnęła pomimo prowadzonych, przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ,prac remontowych na większości linii obsługiwanych przez Spółkę.

Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Integracja transportu w województwie łódzkim

Od rozpoczęcia działalności, szczególną rolę funkcjonowaniu Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, odgrywała integracja taryfowa i rozkładowa z innymi uczestnikami publicznego transportu zbiorowego.

Bilet zintegrowany ŁKA+PKS

Wykorzystując potencjał działań integracyjnych, ŁKA z dniem 1 września 2019 r. wprowadziła ofertę BILET ZINTEGROWANY ŁKA + PKS, skierowaną do osób wykluczonych komunikacyjnie, nie posiadających własnego środka transportu. Poprzez zintegrowanie rozkładów jazdy przewoźników kolejowych i  autobusowych oraz wprowadzenie jednego zintegrowanego biletu na przejazd, podróż jest o około 20 % tańsza.

Od września 2019 roku zintegrowaniem objęte zostały połączenia obsługiwane przez PKS Sieradz, PKS Skierniewice, PKS Łęczyca, a od grudnia 2019 roku przez PKS Tomaszów Mazowiecki, w tym 36 autobusowych linii komunikacyjnych, których organizatorem jest Samorząd Województwa Łódzkiego.

Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Przewozy zasięgiem obejmują wszystkie powiaty województwa łódzkiego.

Ten innowacyjny system, integracji komunikacji kolejowej i autobusowej w województwie łódzkim, został doceniony przez branżę. Podczas międzynarodowych targów TRAKO 2019, ŁKA otrzymała nagrodę główną w konkursie im. inż. Józefa Nowkuńskiego.

Wzajemne honorowanie biletów

Wprowadzono, na skalę nie stosowaną dotąd w kraju, integrację różnych środków transportu. W aglomeracji łódzkiej, wzajemnie honorowane są bilety pomiędzy wszystkimi przewoźnikami kolejowymi tj. PKP Intercity, Przewozy Regionalne i ŁKA. Natomiast, w granicach administracyjnych miasta Łodzi, przewozy kolejowe zintegrowane zostały z komunikacją miejską.

Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna

Rozwój sieci sprzedaży

Od marca 2019 roku ŁKA rozpoczęła sprzedaż biletów przez platformę Bilkom. Jest to kolejny kanał dystrybucji biletów przewoźnika, pozwalający podróżnym bez konieczności wychodzenia z domu lub stania w kolejce do kasy, nabyć bilet. Ponadto, Bilkom umożliwia, oprócz zakupu biletów, sprawdzenie rozkładu jazdy i wyszukanie najlepszego połączenia. Zawiera również mapę wszystkich stacji i przystanków kolejowych w Polsce.

ŁKA sukcesywnie zwiększa sieć biletomatów stacjonarnych. W 2019 roku automaty biletowe postawiono w nowych lokalizacjach:

  • lipiec 2019 r. - dworzec kolejowy Łódź Kaliska,
  • październik 2019 r. - stacje: Zgierz oraz Łęczyca,
  • grudzień 2019 r.  - przejście podziemne na stacji Koluszki.

Rekuperacja i eco-driving

W grudniu 2019 roku Łódzka Kolej Aglomeracyjna i PKP Energetyka podpisały porozumienie, dzięki któremu, od stycznia 2020 roku, do rozliczenia ilości zużytej energii elektrycznej wykorzystywane są dane, odczytywane w sposób zdalny, z liczników zainstalowanych na pojazdach przewoźnika. Pozwala to na rozliczenie rzeczywistego zużycia energii przez pojazdy, a dodatkowo w rozliczaniu energii uwzględniona zostaje rekuperacja, tzn. energia oddawana/zwracana do sieci trakcyjnej podczas hamowania pociągu. Analiza zużywanej energii przez pojazdy na poszczególnych liniach, jak i nawet w poszczególnych pociągach, pozwala na wyznaczenie trendów i wprowadzenie ekonomicznej jazdy. Pozwoli to na optymalizację zużycia energii, nadzorowanie jej gospodarowania jak i zużywania.