Stadler z umową na dostawę i utrzymanie 42 pociągów dla METRA w Newcastle upon Tyne

Stadler z umową na dostawę i utrzymanie 42 pociągów dla METRA w Newcastle upon Tyne

13 lutego 2020 | Źródło: Stadler Rail Group
PODZIEL SIĘ

Stadler dostarczy 42 pociągi METRO, zbuduje nowy zakład utrzymania ruchu i zapewni 35 lat utrzymania w  hrabstwie Tyne & Wear Metro w Anglii. Stadler i Nexus podpisali umowę po upływie okresu możliwości wniesienia sprzeciwu. Zamówienie, obejmujące pociągi, zajezdnię i utrzymanie, warte jest około 700 milionów funtów. Ten sukces w północno-wschodniej części Anglii to już trzeci duży kontrakt METRO w Wielkiej Brytanii. Pasażerowie wszystkich pociągów metra w Wielkiej Brytanii poza Londynem - w Liverpoolu, Glasgow, a teraz w Newcastle upon Tyne - wkrótce będą jeździć pociągami Stadler

Fot. Stadler Rail Group

Urząd transportowy Nexus z siedzibą w Newcastle upon Tyne w Wielkiej Brytanii podpisał prawnie wiążącą umowę ze Stadler na dostawę 42 pociągów METRO, z opcją na więcej pociągów. Okres sprzeciwu, który rozpoczął się w dniu przyznania kontraktu, już upłynął. Żaden konkurent nie odwołał się od decyzji Nexusa o udzieleniu zamówienia. Tyne and Wear Metro obsługuje Newcastleupon Tyne, Gateshead, South Tyneside, North Tyneside i Sunderland w Tyne and Wear w północno-wschodniej Anglii.

Rozpoczęcie działalności komercyjnej planowane jest na 2023 r. W 2024 r. nowe pociągi METRO całkowicie zastąpią istniejącą flotę. Umowa na dostawę pojazdów, budowę nowej zajezdni i utrzymanie pociągów przez 35 lat jest warta około 700 milionów funtów szterlingów. Stadler będzie również współpracować z lokalnymi dostawcami z północno-wschodniej Anglii przy produkcji nowych pociągów.

Ansgar Brockmeyer, dyrektor sprzedaży w Stadler, powiedział: „Umowa z Nexusem stanowi ważny kamień milowy dla Stadler w Wielkiej Brytanii. Po Glasgow i Liverpool jest to trzeci operator metra, który wybrał pojazd Stadler. Cieszymy się na współpracę z Nexus i naszymi dostawcami w północno-wschodniej Anglii.

Dyrektor generalny Nexus, Tobyn Hughes, powiedział: „Pozyskaliśmy jednego z najlepszych konstruktorów pociągów na świecie, aby stworzyć nową flotę metra. To historyczny moment w dumnej 40-letniej historii serwisu Tyne and Wear Metro. Cieszę się, że oficjalnie podpisano umowę ze Stadler. Ciężka praca zaczyna się teraz, aby nasza nowa flota kolejowa stała się rzeczywistością. Zapowiada bardzo ekscytującą przyszłość dla metra, pasażerów i siły roboczej. Poprosiliśmy o najlepsze pociągi, które zmieniłyby wrażenia pasażerów i zapewniły ogromne oszczędności energii. Stadler działał na wszystkich frontach iz niecierpliwością oczekujemy współpracy z nimi oraz rozbudowanego brytyjskiego łańcucha dostaw, który będzie ich wspierać w nadchodzących latach.”

Kompleksowe usługi serwisowe

Stadler otrzymał również kontrakt na kompleksowe utrzymanie floty Tyne and Wear Metro przez 35 lat. Będą to nowe pociągi, a od końca tego roku Stadler Service będzie również odpowiedzialny za utrzymanie istniejącej floty, składającej się z 89 pojazdów. Prace te zostaną początkowo przeprowadzone w istniejącej zajezdni Nexusa w Gosforth. Stara zajezdnia, której początki sięgają ery lokomotyw parowych, zostanie zastąpiona zupełnie nowym obiektem. Nowy obiekt zostanie zaprojektowany przez Stadler i zbudowany z lokalnie pozyskanymi partnerami. Aby zapewnić maksymalną dostępność, umowa obejmuje między innymi konserwację zapobiegawczą i naprawczą oraz codzienne czyszczenie. Działania te zostaną przeprowadzone przez doświadczony personel serwisowy Nexusa, który przeniesie się do Stadler w ramach umowy.

Jürg Gygax, szef działu usług Stadler, dodał: „To zamówienie Stadler Service wyraźnie pokazuje, w jaki sposób Stadler wdraża kompletny pakiet usług - to ogromny krok w przyszłość. Z niecierpliwością czekamy na nawiązanie owocnej współpracy z Nexusem, która potrwa 35 lat.”

O pociągach

60-metrowe pociągi, które Stadler zapewni standardowej sieci w Tyne i Wear, składają się z pięciu wagonów. Zasilanie jest dostarczane przez linię napowietrzną o napięciu 1500 V DC. Maksymalna prędkość wynosi 80 kilometrów na godzinę. Osiem dużych podwójnych drzwi umożliwia pasażerom szybkie wsiadanie i wysiadanie. Pociągi mogą pomieścić do 600 pasażerów. Lekka konstrukcja pojazdu, odzysk energii hamowania i zastosowanie wysoce wydajnej technologii konwertera trakcji obniży zużycie energii. Pociągi zostaną zbudowane tak, aby mogły pomieścić system magazynowania energii, aby w przyszłości mogły działać w rozszerzonej sieci. Wnętrze pojazdów będzie jasne i otwarte. Powstaną specjalne wielofunkcyjne obszary dla wózków inwalidzkich, wózków dziecięcych, bagażu i rowerów. Pociągi będą bardziej bezpieczne, wyposażone w monitoring wideo, systemy ochronne do obsługi drzwi i wyraźne ostrzeżenia. Dobra izolacja termiczna i akustyczna, regulacja temperatury na pokładzie, nowo opracowane resory pneumatyczne zmniejszające poziom hałasu,  zapewnią wysoki komfort podróży.

Zaangażowanie lokalne

Stadler przeprowadził szeroko zakrojone badania lokalnych firm - potencjalnych dostawców części do tych pojazdów. Chociaż pociągi nie będą produkowane w Wielkiej Brytanii, zobowiązał  się zaangażować w projekt jak najwięcej firm z hrabstwa Tyne and Wear. Umowa o świadczenie usług, która obowiązuje przez 35 lat, stanowi długoterminową inwestycję w tym obszarze i ważne jest, aby lokalne firmy odgrywały w niej kluczową rolę. Stadler nawiązał również kontakty z wieloma placówkami edukacyjnymi w regionie. Poprosił ich o pomoc w szkoleniu i zapewnieniu praktykantów i absolwentów w celu opracowania wraz z nimi programów szkoleniowych. Takie inicjatywy mogą zachęcić studentów do pozostania w regionie, co pobudzi lokalną gospodarkę.

Inne zamówienia METRO w Wielkiej Brytanii

W marcu 2016 r. Stadler, w konsorcjum z AnsaldoSTS (obecnie Hitachi), wygrał pierwsze zamówienie METRO w Wielkiej Brytanii: 17 pociągów metra dla Glasgow Subway obsługiwanych przez Strathclyde Partnership for Transport. W lutym 2017 r. Stadler otrzymał znaczącą umowę z Merseytravelto na budowę 52 pociągów METRO dla regionu Liverpool City. Stadler będzie odpowiedzialny za ich utrzymanie przez 35 lat. Te trzy kontrakty METRO przewidują, że Stadler wyposaży wszystkie podziemne systemy poza Londynem, w nowoczesne, energooszczędne i wysoce dostępne pojazdy.