70 % zaawansowanie prac przy budowie układu drogowego w Porcie Gdańsk

70 % zaawansowanie prac przy budowie układu drogowego w Porcie Gdańsk

14 lutego 2020 | Źródło: NDI
PODZIEL SIĘ

Jesienią tego roku prawdopodobnie zakończy się niezwykle ważna dla Portu Gdańsk przebudowa układu drogowo-kolejowego. Inwestycję wartą ponad 176 mln wykonuje firma NDI z Sopotu. Nowy układ drogowo-kolejowy o długości 9,4 km (w tym 16 nowych rozjazdów) ma stanowić zaplecze dla przyszłego Portu Centralnego, dzięki któremu przeładunki Portu Gdańsk mogą sięgnąć 100 mln ton rocznie.

Fot. NDI

Aktualnie zaawansowanie prac wynosi 70 %. Wykonane zostały już roboty związane z budową obiektów WD1, WD2, WD3, WD4, P2. Pierwszy z obiektów – WD1 ma pozwolenie na użytkowanie. Z kolei obiekt WD3 wraz z ulicą Nową Portową jest gotowy do włączenia do ruchu. W ciągu dwóch miesięcy kierowcy będą też mogli poruszać się po nowym układzie komunikacyjnym w ciągu obiektu WD2. Pomoże to w skomunikowaniu ulicy Kontenerowej z terenami wewnątrz Portu. Wykonawca zrealizował już roboty kolejowe związane z budową torów grupy T700.

– Infrastruktura stanowi o potencjale portu. Przeładunki rosną coraz szybciej, nasi kontrahenci się rozwijają i rozbudowują, dlatego musimy zapewnić drogi oraz tory, które ułatwią sprawny transport towarów. Ten projekt wypełni ogromną lukę w portowej infrastrukturze i z pewnością przyczyni się do tego, że Port Gdańsk znajdzie się w czołówce portów europejskich – mówi Łukasz Greinke, Prezes ZMPG S.A.

– Kamieniem milowym projektu było przełożenie ruchu na tor do DCT – tłumaczy Maciej Szymański kierownik budowy z firmy NDI. Ta inwestycja wymaga od nas ogromnej logistyki i koordynacji prac. Zdecydowanie najciekawszymi były roboty związane z zabezpieczeniem rur przesyłowych PERN i Lotos, które przechodzą przez strategiczne elementy dla budowy. Nasze siły skupione były od początku na jak najszybszym wykonaniu obiektu P2, występującego pod projektowanymi torami T708 i 901 prowadzącymi do DCT. Na przełomie września i października ubiegłego roku udało nam się zakończyć prace na tym obiekcie, a niecały miesiąc później ruch do DCT poprowadzony został nowymi torami. To pozwoliło nam rozpocząć wzmocnienie gruntu na najeździe do obiektu WD-4. Dużo robót na budowie jest zależnych od siebie i kluczem tej inwestycji było tak zaplanować prace aby jak najszybciej odblokowywać kolejne fronty.

Aktualnie kończone są prace na obiekcie P1. Jeszcze w grudniu wykonano wzmocnienie wgłębne najazdu na obiekt WD4 w ciągu ul. Kontenerowej. W styczniu wykonywany był nasyp przeciążający, a do marca podłoże gruntowe będzie się konsolidować co pozwoli na zakończenie ostatniego wzmocnienia podłoża na budowie.
Trwają także prace kolejowe na torach T148, T150 i T800.

Wkrótce rozpocznie się ostatni etap przebudowy ul. Kpt. W. Poinca. Z uwagi na bardzo trudny teren, pod względem ilości uzbrojenia podziemnego, największym wyzwaniem jest sprawne prowadzenie prac na ulicach wewnątrz portu, tak aby redukować uciążliwość w ruchu pojazdów obsługujących tereny portowe do minimum.
W ramach projektu rozbudowy układu drogowo-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk SA przebudowywane są ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego o łącznej długości 5,6 km. Powstają 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostaną 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport) . Pojawi się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstanie także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części Portu.