Agencja Kolejowa Unii Europejskiej opublikowała w swoim serwisie internetowym przekazane przez państwa członkowskie wykazy oraz mapy cichych sekcji tras kolejowych. Po zmianie TSI Hałas wagony towarowe jadące przez tzw. ciche sekcje nie będą mogły mieć żeliwnych wstawek hamulcowych. Regulacja ma zmniejszyć hałas emitowany podczas jazdy pociągu. W Polsce dla określonych typów wagonów będzie obowiązywał okres przejściowy do 2036 r.
W Polsce cichymi sekcjami będą fragmenty linii kolejowych nr 3, 8, 93, 131, 272 i 273. Wykaz cichych sekcji przekazały również takie kraje jak Australia, Holandia, Czechy i Słowacja. Jednak znaczna część państw członkowskich nie dostarczyła dotychczas listy linii kolejowych objętych nowymi przepisami TSI Hałas. Co ważne dla polskich przewoźników, wykazu takiego nie przekazały też Niemcy.
Koncepcja zmiany specyfikacji TSI Hałas została przyjęta przez państwa członkowskie UE na posiedzeniu Komitetu ds. Interoperacyjności i Bezpieczeństwa Kolei w styczniu 2019 r. Prace nad jej zmianą trwały od 2016 r. Od początku były przedmiotem dużego zainteresowania polskiego rynku z uwagi na potencjalnie wysokie koszty dostosowania do nowych wymagań.
Polska wynegocjowała tzw. szczególny przypadek umożliwiający dalszą eksploatację wagonów z kołami obręczowanymi i żeliwnymi wstawkami hamulcowymi, które stanowią znaczną część polskiej floty wagonów towarowych. Pojazdy te będą mogły być wykorzystywane w ruchu krajowym niezależnie od statusu linii do końca 2036 r. Do końca 2026 r. będą mogły także bez ograniczeń wjeżdżać do Czech i Słowacji.