Zakończony pierwszy etap przygotowania Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej....

Zakończony pierwszy etap przygotowania Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej....

26 lutego 2020 | Źródło: GDDKiA
PODZIEL SIĘ

GDDKiA opracowała studium korytarzowe dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Zgodnie z cyklem przygotowania inwestycji drogowej to dopiero początek i do ustalenia ostatecznego przebiegu drogi jeszcze wiele pracy.

  • Studium korytarzowe wykonane – I etap skończony, teraz oczekiwanie na finansowanie i kolejna fazy przygotowania Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej
  • Pierwsze spotkania informacyjne ze społeczeństwem przeprowadzone będzie na etapie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ)
  • Na etapie opracowania decyzji środowiskowej będzie konsultowany już docelowy wariant nowej trasy

 

Fot.

Na stronie CPK wskazano tylko korytarze wariantów - do wyboru tego ostatecznego jeszcze dużo pracy i czasu

Warianty drogi wytyczone na mapach opublikowanych w serwisie internetowym spółki CPK, to jedynie osie korytarzy wariantów wskazanych podczas opracowania studium korytarzowego. Korytarze dla danego wariantu mają po 5 km szerokości, a zatem od pokazanego na mapach przebiegu trzeba po każdej ze stron dodać jeszcze pas ok. 2,5 km. Docelowo pod przyszłą budowę drogi na odcinku szlakowym potrzebny będzie pas o szerokości ok. 100 m. Nieco więcej w miejscach węzłów i MOP.

Obecna faza jest etapem początkowym, a wskazane przebiegi są jedynie wstępnie wytypowanymi korytarzami. Wstępne korytarze logistyczne nie przesądzają w żaden sposób o przebiegu przyszłej drogi przez konkretne nieruchomości. Dopiero po kolejnych pracach analitycznych będziemy w stanie dyskutować o konkretnych przebiegach. Co to jest studium korytarzowe i w jakim celu je wykonujemy, opisaliśmy szerzej tutaj: https://www.gddkia.gov.pl/pl/a/34797/Inwestycje-planujemy-z-wyprzedzeniem

Wyznaczony w ramach Studium Korytarzowego korytarz o szerokości ok. 5 km, na kolejnym etapie wstępnych prac przygotowawczych, objęty będzie szczegółowymi analizami w ramach Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ). Jednym z niezbędnych elementów poprzedzających złożenie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest informowanie i konsultowanie ze społeczeństwem wariantów przebiegu tras.

To właśnie na tym etapie zaproponowanych będzie kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej drogi i przeprowadzone zostanay bezpośrednie spotkania informacyjne, a możliwe przebiegi drogi będą konsultowane również z władzami samorządowymi. Informacje o terminach i miejscach spotkań informacyjnych ze społeczeństwem, na których zostaną przedstawione dokładne mapy z wariantami przebiegu tras, będą ogłaszane m.in. w siedzibach władz samorządowych (gmin), przez które będą przebiegać warianty tras. Zebrane opinie zostaną przeanalizowane przez projektantów. Termin prowadzenia spotkań informacyjnych uzależniony jest od opracowania Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego. Wybór wykonawcy tego etapu prac przygotowawczych nastąpi w wyniku rozstrzygnięcia postępowania przetargowego. Postępowanie zostanie ogłoszone dopiero po pozyskaniu finansowania omawianej inwestycji.

Konsultacje społeczne będą prowadzone podczas postępowania prowadzonego przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska (RDOŚ), dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji dla jednego z wybranych wariantów przebiegu drogi. Wariantu wskazanego po spotkaniach informacyjnych ze społeczeństwem, przy udziale władz samorządowych.

Nowelizacja rozporządzenia uwzględnia Obwodnicę Aglomeracji Warszawskiej

We wrześniu 2019 r. Rada Ministrów przyjęła nowelizację rozporządzenia w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych, gdzie dodano m.in. nowy przebieg sieci autostrad i dróg ekspresowych w związku z realizacją Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym m.in. nowej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej - obwodnica ta będzie składać się z drogi ekspresowej S50 na północy i autostrady A50 na południu od Warszawy.

Fot. GDDKiA

Zgodnie z aktualizacją rozporządzenia powstaną nowe połączenia:

  • A50

        A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Mszczonów - Góra Kalwaria - A2 (Mińsk Mazowiecki),

  • S50

        A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Sochaczew - Wyszogród - S10 (Naruszewo) - Serock - S8 (Radzymin) - A2 (Mińsk Mazowiecki).

Kalendarium

  • 2020 r. - pozyskanie finansowania na prace przygotowawcze, zatwierdzenie Programu Inwestycji, ogłoszenie przetargu na opracowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji programowej oraz pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
  • 2020 - 2024 r. - wykonanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej
  • 2023 r. - uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (wskazanie wariantu do realizacji)
  • 2024 - 2028 r. - badania archeologiczne
  • 2025 r. - przetarg na projekt i roboty budowlane
  • 2026 - 2029 r. - projektowanie i roboty budowlane

CPK konsultuje obecnie Strategiczne Studium Lokalizacyjne dla wszystkich elementów CPK

W przypadku Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej obecnie spółka Skarbu Państwa Centralny Port Komunikacyjny realizuje pierwszy etap prac planistycznych mających na celu określenie ram realizacji przedsięwzięć służących przebudowie i rozbudowie układu komunikacyjnego naszego kraju. Dopiero na etapie prac przygotowawczych OAW ustalany będzie dokładny wariant drogi i analizowane będzie, gdzie droga zostanie zbudowana.

Zaprezentowane na stronie https://cpk.pl/pl/inwestycja/ssl Strategiczne Studium Lokalizacyjne Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego objęte jest konsultacjami społecznymi jako element Strategicznej Oceny Oddziaływania na Środowisko. Konsultacje te prowadzone są od 10 lutego i potrwają do 10 marca 2020 r. (włącznie) i polegają na przekazywaniu uwag do zaprezentowanego dokumentu poprzez formularze zaprezentowane na stronie internetowej.

W ramach konsultacji prowadzonych przez CPK, uwagi zgłoszone w obszarze drogowym będą analizowane i w miarę możliwości uwzględnione podczas prowadzenia kolejnych prac przygotowawczych dla Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej.