W styczniu br. w Hamburgu na 10. sympozjum VPI, zorganizowanym przez Związek Właścicieli Wagonów Towarowych w Niemczech, Johann Feindert, CEO GATX Rail Europe mówił o „inteligentnym pociągu towarowym”, podkreślając przy tym innowacyjność, która wyróżnia GATX na tle europejskim.
Szacuje się, że do 2030 r., przy takim samym podziale zadań przewozowych, transport drogowy wzrośnie o dodatkowe 570 mld tonokilometrów. Z tego powodu Związek Właścicieli Wagonów Towarowych w Niemczech, przy aktywnym udziale GATX Rail Europe, pracuje nad przeniesieniem jak największej części przewozów towarowych z dróg na tory.
Jeśli większa część udziału w rynku przewozów towarowych zostanie przeniesiona na tory, wtedy można się spodziewać spadku emisji CO2. Zgodnie z obliczeniami „Rail Freight Forward”, jeśli ten sposób przewozu wzrośnie do 30% ogólnego transportu towarów w Europie do roku 2030 (aktualnie jest to 18%), wówczas uda się uniknąć emisji 290 mln ton CO2, 40 000 zgonów na skutek zanieczyszczenia środowiska oraz 5000 ofiar wypadków drogowych spowodowanych przez samochody ciężarowe.
W rezultacie, GATX Rail Europe dąży do stworzenia „inteligentnego pociągu towarowego”, którego wprowadzenie wymaga następujących rozwiązań:
- Zautomatyzowanych procesów roboczych
- Autosprzęgu (DAK)
- Systemu zarządzania energią i danymi
- Hamulców elektropneumatycznych
Dla zrealizowania idei „inteligentnego pociągu towarowego” decydujące znaczenie ma zmodernizowanie od 400 000 do 500 000 wagonów towarowych w ramach spójnego ogólnoeuropejskiego scenariusza poprzez dostosowanie ich do DAK. DAK zapewnia niezawodne zasilanie w energię elektryczną oraz wymianę danych w obrębie całego składu, umożliwiając tym samym automatyzację procesów roboczych. Przekłada się to na wzrost prędkości towarowych przewozów kolejowych oraz wzrost atrakcyjności transportu w pojedynczych wagonach. GATX Rail Europe stoi na czele tej zmiany.