Kazachstan: Wzrost tranzytowych przewozów towarowych

Kazachstan: Wzrost tranzytowych przewozów towarowych

11 marca 2020 | Źródło: www.inform.kz
PODZIEL SIĘ

Kazachstański przewoźnik kolejowy „Kazachstan Temir Zhoły” zwiększył  w 2019 roku ilość przewozów kontenerowych o 24% w porównaniu z 2018 r. Znaczącą rolę odegrały w tym zdolności tranzytowe portów morskich Kazachstanu.

Fot. Kazinform

Przewozy ładunków tranzytowych takich jak węgiel, ropa, zboże i maszyny, są szybsze  i bardziej opłacalne w transporcie przez Morze Kaspijskie niż drogą lądową. I to niewątpliwie przyciąga klientów. Na dzień dzisiejszy Koleje Kazchstańskie przewożą 3900 kontenerów, a planują osiągnąć poziom przewozów do 15 tysięcy kontenerów rocznie.

Jednocześnie w transporcie multimodalnym Kazachstanu regularna linia dowozowa z portu Aktau do Baku i odwrotnie, uruchomiona w kwietniu ubiegłego roku, stała się synonimem niezawodności i stabilności. Dziś statki są w 100% pełne. Koleją z Chin do Morza Kaspijskiego ładunek dociera w zaledwie 72 godziny. W ciągu jednego dnia są ładowane na statki i wysyłane do Europy.

Od momentu uruchomienia pierwszego statku pływającego o na trasie Aktau-Baku-Aktau obsłużono 8 272 kontenery TEU. Ogólnie rzecz biorąc, w 2019 r. wielkość ruchu kontenerowego przez porty Trans-Caspian International Transport Route (TMTM) - Trans-Kaspijskiego Międzynarodowego Szlaku Transportowego wzrosła o 79%.

"KTZ Express JSC świadczy usługi multimodalne dla krajów WNP, Turcji, Azerbejdżanu i portów gruzińskich. Z Chin do Turcji ładunek przewożony jest około 16 dni. Wcześniej proces ten trwał znacznie dłużej, ponieważ pozostawiono kontenery z platformami. Z tego powodu obrót był długi. Po uruchomieniu usługi dowozu cała flota samochodów pozostaje w Kazachstanie ”- powiedział Abylaykhan Esirkep, dyrektor Departamentu Sprzedaży Transportu Multimodalnego i TMTM KTZ Express JSC. Jego zdaniem , mimo iż, TMTM to trasa wymagająca kilku przeładunków ładunku przez porty morskie, to można zaobserwować efekty skoordynowanej pracy uczestników tej trasy. W ciągu ostatniego roku liczba przewozów kontenerowych przez porty na Morzu Kaspijskim wzrosła o 70%. Powiedział, że będąc koordynatorem Międzynarodowego Konsorcjum Transkaspijskiego, KTZ Express nieustannie pracuje nad przyciągnięciem tranzytu.

Północny terminal Morza Aktau aktywnie działa na wschodnim wybrzeżu Morza Kaspijskiego. Wydajność tego obiektu wynosi 3 miliony ton zboża i drobnicy rocznie, wyjeżdżając do krajów Zakaukazia, Zatoki Perskiej i Rosji. W ubiegłym roku obsłużono tu prawie 800 tysięcy ton zboża. W tym - wyznaczyli zadanie na 1 milion tysięcy ton.

Terminal Północny jest integralną częścią międzynarodowych korytarzy transportowych TMTM, TRACECA i północ-południe. Transport towarów z tego miejsca odbywa się głównie w kierunku portów Iranu, Rosji, Azerbejdżanu. Infrastruktura terminalu pozwala na przeładunek ponad 70 tysięcy kontenerów 20 stopowych rocznie, z możliwością jednoczesnego przechowywania do 6 tysięcy kontenerów.

Zródło: Kazinform

Ponadto ważnymi obiektami terminalu są 3 miejsca do załadunku o łącznej długości 587 metrów, terminal zbożowy z możliwością jednoczesnego magazynowania do 60 tysięcy ton oraz terminal towarowy z możliwością jednoczesnego magazynowania do 170 tysięcy ton drobnicy.

Uruchomienie terminalu zwiększyło przepustowość portu w Aktau 2 razy z 1,5 miliona ton do 3 milionów ton, a dla zboża 3 razy z 0,6 miliona ton do 2,1 miliona ton.

Zgodnie z wynikami prac za 2019 r. całkowity przeładunek towarów wyniósł ponad 1 mln ton. W tym 793,5 tys. ton zboża i 217,4 tys. ton innych ładunków. W tym samym czasie na eksport wysłano około 848,8 tys. ton. import wyniósł ponad 162,1 tys. Ton.

Na trasie TMTM port Kuryk znajduje się mniej więcej pośrodku. Od początku działalności portu przeładunek wyniósł 4 miliony 300 tysięcy ton ładunku.

Portem zarządza spółka „Kazachstan Temir Zholy” i jest ważnym ogniwem w multimodalnym łańcuchu dostaw. Umożliwia transport towarów ze wschodu na zachód, z północy na południe oraz w przeciwnym kierunku.  W 2019 r. przeładowano ponad 1 366 mln ton różnych ładunków. Z tego 853 tys. ton z importu i 512 tys. ton w eksporcie. Obecnie przez kompleks promowy portu w Kuryku są eksportowane: kazachstańskie ziarno, węgiel, produkty naftowe, nawozy i chemikalia.

Ogólnie rzecz biorąc, infrastruktura kolejowa i samochodowa portu w pełni umożliwia odbiór i obsługę operacyjną towarów oraz zapewnia jednoczesne ładowanie 4 promów lub do 8 promów dziennie. Tak więc potencjalne zdolnośći przewozu koleją wynoszą 4,1 miliona ton rocznie, samochodami - 1,9 miliona ton.