Tęsknota za "bankomatami"

Tęsknota za "bankomatami"

18 marca 2020 | Autor: Marcin Zieliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

  • W latach 2012 – 2015 Prezesem zarządu PKP był Jakub Karnowski, finansista, nie mający poprzednio doświadczeń w zarządzaniu spółkami kolejowymi.
  • Zespół menedżerski, który wraz z nim przyszedł do spółek Grupy PKP stanowili w znacznej mierze menedżerowie, którzy zdobyli doświadczenie w sektorze finansów. Z racji poprzednich doświadczeń byli oni zwani „bankomatami”.
  • Ten zespół menedżerski przeprowadził restrukturyzacje Grupy PKP i uzdrowił finanse tego holdingu.

Bankomaty na Dworcu Poznań Główny. Fot. pl.wikipedia.org

Czy PKP S.A. to spółka kolejowa?

Nie. Jest to spółka, która ma akcje i udziały w spółkach kolejowych. Sama nie prowadzi pociągów, nie ma taboru. Ma  za to nieruchomości, które wynajmuje. Jest więc jednym z największych posiadaczy nieruchomości w Polsce. Jej model biznesowy opiera się zatem na zarządzaniu aktywami. Więc Jakub Karnowski, który miał doświadczenie w PKO TFI miał odpowiednie kwalifikacje do kierowania firmą zarządzająca aktywami. Prezes PKP S.A. nie musi zatem być kolejarzem. A czy powinien? To pytanie bez odpowiedzi, podobnie jak debata czy ministrem zdrowia powinien być lekarz.

W czasie „bankomatów” Grupa PKP wprowadziła na giełdę akcję PKP Cargo, zbyła znaczny pakiet ale nie utraciła kontroli. Przy czy wartość 1 akcji była wyceniana na PLN 70, teraz około PLN 10. Zbyła TK Telekom oraz PKP Energetyka. Decyzje może kontrowersyjne, ale podjęte i zrealizowane. Obecna ekipa buduje holding. Tylko czy to ma sens. Jak przyjrzymy się stronie korporacyjnej PKP (https://www.pkp.pl/pl/grupa-pkp/spolki-grupy) nie mają nawet spójnej identyfikacji wizualnej. Taka informacja o spółkach mogłaby równie dobrze być na stronie internetowej funduszu inwestycyjnego specjalizującego się w infrastrukturze, oczywiście mam na myśli formę. Wygląda na to że są to niezwiązane ze sobą podmioty, inaczej niż spółki bankowe czy energetyczne.

Odbudowa majątku kolejowego?

Grupa utworzyła spółkę PKP Telkol. Z informacji uzyskanych przez redakcję portalu wynika, że podmiot ten ma złe wyniki finansowe. Więc może decyzja o sprzedaży TK Telekom i dalszym korzystaniu z jej usług była słuszna i prawidłowa. Skoro spółka utworzona w jej miejsce ma słabe wyniki.

Może decyzja o wprowadzeniu PKP Cargo na giełdę i pozostawienie w rękach Skarbu Państwa 33% udziałów było bardzo dobry posunięciem.

Sprzedaż PKP Energetyka? Kontrowersyjna. Nie wiem czy do końca uzasadniona ekonomicznie. Grupa PKP nie odbudowuje struktur.

Czy zatem bankomaty na kolei zrobiły więcej niż kolejarze? Nie wykluczone.

Gdzie jedzie PKP SA?

Nie wiemy. W 2017 roku pojawiła się koncepcja holdingu, zarządzania segmentowego. Potem w 2018 do zarządu weszli menedżerowie związani z kancelarią premiera, Tomasz Miszczuk i Krzysztof Golubiewski, zresztą też mający doświadczenie w bankowości, wydawało się że ten holding powstanie i będzie spójny.

O ile rozwój spółek grupy takich jak na przykład PKP Intercity jest zauważalny o tyle nie wiemy czym jest i co de facto robi PKP S.A. Komunikaty prasowe zamieszczane na stronie internetowej spółki nie pokazują kierunków jej rozwoju. Bardzo istotne musą być za to działania reklamowe na dworcach, gdyż na stronie internetowej jest mnóstwo informacji na ten temat. A przecież PKP S.A. nie jest domem mediowym.

Jedyna istotna informacja w serwisie prasowym to notatka na temat programu inwestycji dworcowych, czuli nadal zarządzanie nieruchomościami. Inwestycje na dworcach są potrzebne i wielokrotnie widziałem zmodernizowane, nowoczesne dworce. Jeśli przebudowa dworców to misja PKP to spółka ta w swoim modelu biznesowym powinna zajmować się właśnie nieruchomościami. Tyle że takie działania może też robić PKP PLK.

Brak projektów strategicznych

Pare lat temu dyskutowana była koncepcja połączenia PKP Intercity i Przewozów Regionalnych. Może to tylko spekulacje dziennikarzy, a może taki projekt faktycznie był dyskutowany. W każdym bądź razie nie widzimy inicjatyw strategicznych w grupie PKP. W PKP Cargo i PKP Intercity są procesy modernizacyjne, wymiana taboru a w PKP SA? Nie wiemy. W okresie „bankomatów” takie inicjatywy były podejmowane, realizowane i komunikowane.

PKP jak McDonalds?

Obydwie firmy wydają się być podobne. Nie prowadzą działalności operacyjnej. Zarządzają marką, są właścicielami praw majątkowych oraz nieruchomości. Jeśli tak jest to Prezes PKP S.A. wcale nie musi być kolejarzem. Podobnie jak pozostali członkowie zarządu.
PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Czasowe otwarcie przejścia w Ogrodnikach Czasowe otwarcie przejścia w Ogrodnikach
Następny artykuł Tymczasowe ograniczenia w rozkładzie jazdy. Sieć kolejowa przejezdna Tymczasowe ograniczenia w rozkładzie jazdy. Sieć kolejowa przejezdna