Pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem inwestycje drogowe są realizowane

Pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem inwestycje drogowe są realizowane

26 marca 2020 | Źródło: GDDKiA
PODZIEL SIĘ

Wykonawcy nie przerywają prac na budowach dróg, pomimo ograniczeń związanych z koronawirusem. GDDKiA wspólnie z branżą monitoruje sytuację na wszystkich budowach i apeluje do wykonawców o realizację prac budowlanych z zachowaniem bezpieczeństwa i zaleceń sanitarnych związanych z ogłoszonym stanem epidemii. Nie są wstrzymywane i zamykane budowy. Zachowanie ciągłości w realizacji inwestycji oraz ogłaszanie nowych przetargów i podpisywanie kolejnych umów jest niezbędne dla utrzymania stabilności na rynku budowlanym, co w obecnej sytuacji jest kluczowe dla całej gospodarki.

Fot. GDDKiA

Niecodzienna sytuacja wymaga dostosowania i wyjątkowych zmian   

Mimo zaistniałej sytuacji epidemicznej na terenie kraju roboty na kontraktach trwają. Stosowne wytyczne otrzymali dyrektorzy oddziałów GDDKiA i przekazali je wykonawcom oraz inżynierom kontraktów. Mają one służyć usprawnieniu realizowanych kontraktów i umów, które w obecnym czasie są szansą dla sytuacji gospodarczej kraju. Dlatego też, by podtrzymać realizację inwestycji publicznych, działania dostosowane są do danej sytuacji i uwarunkowań, w ramach obowiązującego prawa.

GDDKiA jest w kontakcie z organizacjami branżowymi oraz podmiotami zaangażowanymi w proces inwestycyjny. Wspólnie poszukają rozwiązań usprawniających współpracę i ułatwiających funkcjonowanie w obecnej rzeczywistości. Dla wszystkich ważne jest podtrzymanie korzystnej sytuacji gospodarczej, realizacja inwestycji, stosując się do tymczasowych ograniczeń, zdrowego rozsądku i zasad bezpieczeństwa.  

Realizacja  inwestycji drogowych. Źródło: GDDKiA

Przestrzegane sa zalecenia Ministra Zdrowia

Zgodnie z zaleceniami Ministra Zdrowia, służb sanitarno-epidemiologicznych, a także Rady Ekspertów przy Ministrze Infrastruktury dotyczących unikania wszelkich zgromadzeń, zrezygnowano z organizacji rad technicznych i rad budowy w tradycyjnej formie. Dopuszczano pracę zdalną. Z inżynierami i dyrektorami kontraktów oraz przedstawicielami wykonawców GDDKiA kontaktuje się, wykorzystując środki komunikacji zdalnej, w tym wideokonferencje.

Zalecany jest kontakt zdalny i korespondencja elektroniczna, dopuszczane są  odstępstwa od zapisów kontraktowych w tym zakresie. Dotyczy to również zlecania czy odbioru badań laboratoryjnych, przekazywania placu budowy, czy też w przypadku planowanych inwestycji obrad komisji i zespołów oceny przedsięwzięć inwestycyjnych (KOPI, ZOPI).

Jeśli zajdzie taka potrzeba to dotychczasowe tradycyjne spotkania informacyjne dotyczące przygotowywanych inwestycji zmienione zostaną na elektroniczne. Dokumentacja inwestycji i formularze dostępne będą poprzez stronę internetową projektu, a także portale społecznościowe.

W sposób elektroniczny prowadzona jest większość korespondencji, także kontraktowej, a wyjątkiem jest korespondencja, dla której przepisy prawa lub zapisy umowne przewidują określoną formę pisemną (np. akt notarialny).

Bez zbędnej zwłoki, ale przy dochowaniu należytej staranności, akceptowane są dokumenty, zajmowane stanowiska w sprawach kontraktowych czy też przy dokonywaniu należnych kontrahentom płatności. Stosowana jest elastyczność w ramach obowiązujących przepisów i zapisów kontraktowych, jako wyraz dostosowania się do obecnej sytuacji i uwarunkowań. Sprawna kontynuacja kontraktów drogowych i rozliczanie płatności z wykonawcami w tym szczególnym okresie jest szansą dla branży i całej gospodarki.

Rozpoczęcie sezonu w wyjątkowych okolicznościach 

Stale monitorowana jest sytuacja epidemiczna w kraju i to jak się ona zmienia. W zależności od rozwoju wydarzeń GDDKiA będzie na bieżąco podejmować stosowne decyzje.

Obecnie wykonawcy realizują prace budowlane zgodne z zawartymi umowami oraz zaleceniami sanitarnymi związanymi z ogłoszonym stanem epidemii. Umowy zawierają zapisy, które mogą być wykorzystane w sytuacjach nadzwyczajnych. Ewentualne roszczenia będą rozpatrywane indywidualnie, zgodnie z zapisami kontraktów.

Obecnie w realizacji (podpisana umowa z wykonawcą) jest 88 zadań o łącznej długości przekraczającej 1080 km, z czego w budowie znajduje się 70 zadań o długości blisko 800 km.