Pierwsze informacje o epidemii w Wuhan dotarły do nas na koniec stycznia.
Na początku lutego w Izbie Przemysłowo-Handlowej Polska Azja podjęliśmy solidarne działania w pomocy dla Chin. Izba wraz z Chińsko -Polska Izbą Gospodarcza na czele której stoi nasz dobry Partner Pan Prezes Han Baohua i szef Sekcji Chiny Izby Polska Azja Pan Felix Wang zbierała środki finansowe, poszukiwała potrzebnego w Chinach sprzętu specjalistycznego, organizowało logistykę szybkich dostaw sprzętu medycznego.
W tamte dni to działanie potwierdzało nie tylko symbolicznie naszą solidarność i przyjaźń.Braliśmy także udział w inicjatywie Warszawskiej Izby Gospodarczej jedynego tego typu wydarzenia na świecie koncertu charytatywnego „Solidarni z Wuhan” w Filharmonii Narodowej w Warszawie. To wtedy na Koncercie padły jakże ważne słowa Ambasadora ChRL w Polsce Pana Liu Guangyuan.
„Strona chińska deklarując współpracę w zakresie walki z epidemią i pomoc Polsce w zwycięstwie nad chorobą, przywołuje powiedzenie „prawdziwych przyjaciół poznaje się w biedzie”. Przesłania naszego działania brzmiało: nie bądźmy obojętni, nie mijajmy problemu tylko dlatego, że zaistniał 8 tysięcy kilometrów od nas. Wirus nie uznaje granic. Atakuje globalnie.
Niestety, bardzo szybko okazało się, jak aktualne to słowa. I to Europa , Polska i Polacy potrzebują dziś wsparcia w walce z wirusem. Dzisiaj więc jakże aktualne i ważne są słowa Ambasadora Pana Liu Guangyuan „Strona chińska nigdy nie zapomni o pomocnej dłoni wyciągniętej przez rząd Polski i Polaków w stronę Chin, gdy te walczyły z epidemią.” i podjęte przez Chiny działania.
Ambasador Chin w Polsce Liu Guangyuan poinformował, że rząd chiński zadecydował o przekazaniu stronie polskiej wyrobów ułatwiających walkę z epidemią. Do Polski trafi kilkadziesiąt tysięcy sztuk środków ochronnych i certyfikowanych testów wykrywających COVID-19. Polski rząd i polskie firmy mogą zakupywać niezbędne dla nas środki medyczne w dużych ilościach.
Izba Polska Azja z kierownictwami największych w UE Azjatyckich Centrów Handlowych w Wolce Kosowskiej GD Poland zaangażowała się w podniesienie bezpieczeństwa w kontaktach azjatycko –polskich ,bezpieczeństwa handlu i kontaktów w Centrum Handlowych gdzie obok wielotysięcznej społeczności azjatyckiej pracuje stale ponad 6 tysięcy Polaków. Wspieraliśmy w zakupach środków sanitarnych i co gospodarczo równie ważne koordynowaliśmy odbudowę relacji przedsiębiorców znacząco utrudnioną w styczniu i lutym sytuacją w Chinach a od pierwszych dni marca w Polsce.
W związku z rosnącymi zagrożeniami i podjętymi decyzjami ograniczającymi przemieszczanie się, organizacje misji i spotkań, forów, kongresów czy spotkań B2B nie tylko Izba, jej Członkowie i Partnerzy musieli znacząco zmodyfikować dotychczasowe formy działania i zachowując maksymalne bezpieczeństwo sanitarne i biznesowe podjąć nowe formy podtrzymujące relacje gospodarcze Polska – Azja. Tak aby w maksymalnie dobrej kondycji, z najmniejszymi stratami przejść przez ten trudny okres.
Jednocześnie kiedy nadeszły duże utrudnienia w kontaktach i azjatycko -polskim dialogu, nie możemy zaniechać podtrzymywania skutecznych relacji, usprawniania ciągów kooperacyjnych, wspierania się w redukcji strat wynikłych ze zdarzeń nadzwyczajnych.
Nie znamy jeszcze pełnego zakresu problemów i czasu ich występowania, ale nie zapominajmy dzisiaj, w tym trudnym momencie, że trzeba wprowadzać zmiany i jeśli to możliwe ograniczać straty i czas funkcjonowania dla biznesu i przedsiębiorczości tych zagrożeń.
Trzeba także monitorować zaistniałe problemy, aby po przejściu epidemii i jej konsekwencji, wprowadzić także do funkcjonowania biznesu niezbędne trwałe zmiany i zabezpieczenia na przyszłość.
Intensyfikować będziemy internetowe kontakty z Partnerami reprezentującymi azjatycki biznes w UE: Izby, Stowarzyszenia, działy ekonomiczne Ambasad, przedstawicielstwa Agencji Handlu i Inwestycji, filie europejskie azjatyckich firm.
Właśnie dlatego podjęliśmy z naszymi azjatyckimi Przyjaciółmi w Polsce wraz z organizacją biznesu Przedsiebiorcy.PL decyzję o uruchomieniu 16 marca Centrum Pomocy i Informacji Izby Polska Azja.
To bardzo prosty mechanizm pomocowy dla polskich i azjatyckichfirm. Wystarczy pod adres info@polandasia.com, wysłać w języku polskim, angielski, chińskim, koreańskim, tureckim , arabskim, rosyjskim , koreańskim czy japońskim informacje o problemach firm, o potrzebnych produktach, materiałach czy usługach, ofertach dostaw czy usług. Te informacje są analizowane i przekazywane do naszych Partnerów, w trybie pilnym szukamy sposobu rozwiązania problemów firm, ułatwienia i pomocy w handlu, dostawach, transporcie, weryfikacji ofert, wiarygodności partnerów, sposobów płatności.
Już po 2 tygodniach działania Centrum Pomocy i Informacji możemy powiedzieć; mechanizm się sprawdza i dobrze działa: wpłynęło kilkaset konkretnych ofert czy zapytań z wielu krajów. Poszły już z Polski konkretne zamówienia, wiele firm kupujących środki medyczne skorzystało z oferty logistycznej i transportowej firm Izby: są w drodze chińskie maseczki, koreańskie i wietnamskie kombinezony, materiały do ich szycia z Indii , Chin i Białorusi. Równie ważne jest tez skuteczne działanie w drugą stronę: polska żywność do Chin, Singapuru, technika przetwórcza czy leki weterynaryjne.
W trudnych początkach 2020 roku dobrze o tym wiemy ,ze po prostu Razem możemy Więcej.
Janusz Piechociński.
Prezes
Izba Przemysłowo - Handlowa Polska - Azja