Historia warszawskiego mostu upamiętnionego we fraszce Jana Kochanowskiego

Historia warszawskiego mostu upamiętnionego we fraszce Jana Kochanowskiego

06 kwietnia 2020 | Źródło: GDDKiA
PODZIEL SIĘ

5 kwietnia 1573 roku otwarto pierwszy stały most na Wiśle w Warszawie. Pomysłodawcą jego budowy był król Zygmunt II August, który uznał, że stała przeprawa podniesie rangę miasta leżącego w połowie drogi pomiędzy Krakowem a Litwą. Wszak w Warszawie obradowały kolejne sejmy posłów polskich i litewskich reprezentujących Rzeczypospolitą Obojga Narodów. Król nie doczekał jednak oddania mostu do użytku, zmarł w lipcu 1572 roku, a patronat nad budową objęła jego siostra Anna Jagiellonka, późniejsza żona króla Stefana Batorego. W 1596 roku do Warszawy przeniesiono dwór królewski i urzędy centralne.

 

Panorama Warszawy, rys. J. Hoefnagel, ryt. A. Hogenberg/koniec XVI w., ze zbiorów Muzeum Historycznego m.st. Warszawy / GDDKiA
Prace ruszyły w czerwcu 1567 roku. Budowniczym był Erazm Cziotko z Zakroczymia. Drewniany obiekt o długości 500 metrów, powstał na przedłużeniu ul. Mostowej i Boleść na Nowym Mieście oraz od Ratuszowej od strony Pragi. Budowniczy zastosował układ nośny wieszarowy, most miał 22 przęsła, z czego 18 było stałych na podporach, a pięć na podporach pływających, by umożliwić przepływanie łodziom. Most osłaniało 15 rozbijaczy fal oraz kry lodowej, która wielokrotnie przyczyniała się do uszkodzenia konstrukcji mostu.

Most upamiętnił Jan Kochanowski w swoich fraszkach:

To jest on brzeg szczęśliwy, gdzie na czasy wieczne

Litwa i Polska mają sejmy mieć społeczne,

A ten, który to wielkim swym staraniem sprawił,

Aby już więc żadnego wstrętu nie zostawił,

Wisłę, która nie zawżdy przewoźnika słucha,

Mostem spętał; bród wielki, ale droga sucha.

 

Bógżeć zapłać, o królu, żeś ten most zbudował.

Pierwej zawżdy szeląg nad potrzebę chował,

A dziś i tenem przepił, bo, idąc do domu

Najpóźniej, od przewozu nie płacę nikomu.

 

Początkowo rzeczywiście przejazd mostem był bezpłatny, jednakże król Stefan Batory, po naprawie uszkodzonego w 1576 roku krą mostu, wprowadził opłatę za przejazd. Naprawiany, przetrwał 30 lat i ostatecznie zawalił się pod naporem wiosennej kry w 1603 roku.

Na kolejną stałą przeprawę Warszawa czekała aż do 1864 roku, gdy uruchomiono most oficjalnie nazwany Aleskandrowskim, a powszechnie określanym jako most Kierbedzia od nazwiska jego konstruktora Stanisława Kierbedzia.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł PLK przekazują 4 mln zł na wsparcie służby zdrowia w walce z koronawirusem PLK przekazują 4 mln zł na wsparcie służby zdrowia w walce z koronawirusem
Następny artykuł Przewozy towarowe w lutym 2020 roku wg danych GUS Przewozy towarowe w lutym 2020 roku wg danych GUS