Więcej pociągów towarowych dojedzie do portów w Szczecinie i Świnoujściu

Więcej pociągów towarowych dojedzie do portów w Szczecinie i Świnoujściu

11 kwietnia 2020 | Źródło: CUPT
PODZIEL SIĘ

Mimo ciężkiej sytuacji w kraju związanej z pandemią koronawirusa, prace nad poprawą dostępności portów w Szczecinie i Świnoujściu nie zwalniają. Efektem inwestycji z unijnego Instrumentu "Łącząc Europę" (CEF) będzie skrócenie czasu przewozu ładunków oraz poprawa warunków do przejazdu większej liczby pociągów.

Fot. PKP PLK

Na stacji Szczecin Port Centralny pracuje specjalistyczny sprzęt – pociąg sieciowy, który usuwa starą sieć trakcyjną. Na stacji Świnoujście zabierane są stare szyny i podkłady, by w ich miejsce można było ułożyć nowe tory.

W zachodniopomorskich portach, aby nie ograniczać ruchu pociągów i przeładunku na statki, prace prowadzone są etapami. Przed budową nowych torów konieczny jest demontaż starej infrastruktury tzn.: torów, rozjazdów i sieci trakcyjnej.

W ramach projektu, na stacji Szczecin Port ułożonych zostanie 61 km torów, z czego blisko 5 km na terenie Portu Szczecin. Poziom bezpieczeństwa wzrośnie dzięki przebudowie 12 przejazdów kolejowo-drogowych. Aż 177 rozjazdów, ważnych elementów linii, umożliwiających pociągom zmianę toru. będzie wyposażonych elektrycznego ogrzewanie, co zapewni bezawaryjne działanie urządzeń podczas niskich temperatur.

Terend składowania nowych szyn i podkładów, stacja Szczecin Port Centralny. Fot. Robert Stachnik. Źródło PKP PLK

Na stacji Świnoujście zostanie ułożonych 34 km torów, z czego 2 km na terenie Portu Morskiego
w Świnoujściu. Zmodernizowanych zostanie 10 przejazdów kolejowo-drogowych. Wymiana 108 rozjazdów zapewni sprawniejszą obsługę składów towarowych. Zamontowane zostaną nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym, które zwiększą poziom bezpieczeństwa przewozów. Inwestycja umożliwi kursowanie dłuższych i cięższych pociągów, czyli zapewni rozwój Portu Morskiego w Świnoujściu.

Projekt pn. „Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.” Realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A współfinansowany z unijnego instrumentu finansowego CEF – "Łącząc Europę".

  • Całkowita wartość projektu: 141 055 915,22 EUR
  • Wydatki kwalifikowane: 141 055 915,22 EUR
  • Dofinansowanie UE: 119 897 528,00 EUR