Umowa na kontynuację budowy S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ

Umowa na kontynuację budowy S5 Świecie Południe - Bydgoszcz Północ

23 kwietnia 2020 | Źródło: Ministerstwo Infrastruktury / GDDKiA
PODZIEL SIĘ

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zawarła 23 kwietnia 2020 r. umowę z konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia i Mirbud na dokończenie budowy drogi ekspresowej S5 na odcinku Świecie Południe – Bydgoszcz Północ. W najbliższym czasie zostanie podpisana także umowa na kontynuację budowy odcinka tej trasy od Nowych Marz do węzła Świecie Południe.

Fot. GDDKiA

- Epidemia nie zatrzymuje polskich budów. Dokończymy budowę drogi ekspresowej S5, porzuconą przez nierzetelnego wykonawcę. Odcinek będzie dostępny dla kierowców w 2022 r. - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Długość odcinka S5 Świecie Południe – Bydgoszcz Północ wynosi 22,4 km. W ramach zadania o wartości 583,4 mln zł wykonawca wybuduje dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu w każdym kierunku z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), a także drogi obsługujące teren przyległy do trasy. Powstaną ponadto węzły Gruczno, Pruszcz, Trzeciewiec oraz Bydgoszcz Północ. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.

Termin realizacji robót to 22 miesiące (bez okresów zimowych od 15 grudnia do 15 marca).

Źródło: GDDKiA

Kolejna umowa niebawem

W najbliższych dniach zostanie podpisana umowa z firmą Budimex na kolejny, ostatni już odcinek drogi ekspresowej S5 między węzłem na A1 Nowe Marzy a węzłem Świecie Południe (Dworzysko) o długości 23,3 km. Podobnie jak na innych odcinkach będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa po dwa pasy wraz rezerwą pod trzeci. Wykonawca zbuduje węzeł Sartowice, a także wyremontuje węzły Świecie Północ, Zachód i Południe na istniejącej obwodnicy tego miasta. Koszt prac budowlano-montażowych na tym odcinku wyniesie 566,8 mln zł. Termin wykonania prac został określony na 22 miesiące, bez wliczania okresów zimowych.

Ponowny wybór wykonawców

Po wielokrotnych wezwaniach do rzetelnej i zgodnej z kontraktami realizacji trzech odcinków S5, 11 czerwca 2019 r. GDDKiA odstąpiła od umów z ich wykonawcą, firmą Impresa Pizzarotti. Wykonawca prowadził zadania niezgodnie z zawartymi umowami, nie wypełniał postanowień dotyczących ich realizacji, w tym realizacji postępu robót. Nie regulował również płatności dla podwykonawców, usługodawców i dostawców materiałów. W sierpniu 2019 r. ogłoszono nowe przetargi na trzy zadania.

S5 w województwie kujawsko-pomorskim

Droga ekspresowa S5 biegnąca z południa w kierunku północnym połączy Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i poprzez połączenie z A1 Gdańsk, stając się jedną z głównych dróg o istotnym znaczeniu dla gospodarki kraju i rozwoju portów Trójmiasta.

S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie miała prawie 130 km długości. Realizacja trasy została podzielona na 7 odcinków:

  • Nowe Marzy - Świecie Południe (Dworzysko) – przed podpisaniem umowy;
  • Świecie Południe (Dworzysko) - Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) – podpisana umowa;
  • Bydgoszcz Północ (Aleksandrowo) - Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - w użytkowaniu;
  • Bydgoszcz Opławiec (Tryszczyn) - Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - w budowie, oddanie do ruchu planowane w 2020 r.;
  • Bydgoszcz Błonie (Białe Błota) - Szubin Północ - podpisana umowa na kontynuację prac budowlanych;
  • Szubin Północ - Żnin Północ - w budowie; w lutym br. został przełożony ruch z DK5 na jedną jezdnię S5; oddanie do ruchu planowane w 2020 r.;
  • Żnin Północ - granica województwa - w użytkowaniu.