Inwestycje w poprawę dostępu kolejowego w Porcie Gdynia.

Inwestycje w poprawę dostępu kolejowego w Porcie Gdynia.

06 maja 2020 | Źródło: Port Gdynia
PODZIEL SIĘ

Port Gdynia to obecnie wielki plac budowy. Oprócz szeregu inwestycji realizowanych przez Zarząd Portu Gdynia, takich jak budowa Publicznego Terminalu Promowego, przebudowa nabrzeży i pogłębienie akwenów portowych czy poszerzenie wejścia do portu do 140 m metrów, na terenie Portu Gdynia obecnie przebudowywanych jest aż 115 km torów w ramach gigantyczny inwestycji PKP PLK. Kontrakt „Poprawa dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni” opiewa na wartość 1 829 500 000 zł brutto; 1 529 280 253,96 zł netto. Wykonawcą jest Budimex S.A.

Fot. Port Gdynia

W ramach inwestycji zelektryfikowane również będą dojazdy do bram portu. Sprawność obsługi składów zapewni 356 nowych rozjazdów. Nad kursowaniem pociągów w Porcie Gdynia czuwać będzie obsługa nowego lokalnego centrum sterowania. Przebudowa obejmie 13 km dróg. Zmodernizowane zostaną 2 przejazdy kolejowo - drogowe. Komunikację kolejowa ułatwi m.in. budowa 2 wiaduktów kolejowych i przebudowa mostu. Inwestycje znacznie poprawią warunki przewozu towarów koleją. Pojadą pociągi dłuższe - 740 m i cięższe 22,5 tony na oś.

Modernizacja infrastruktury kolejowej w Porcie Gdynia. Źródło: Prort Gdynia

Obecnie na stacji Gdynia Port kontynuowane są prace przy odwodnieniu, budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej. Demontowana jest stara sieć trakcyjna i urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym. Usunięto już ponad 54 km starych torów oraz prawie 100 rozjazdów, które zastąpi nowa infrastruktura. Nowe rozjazdy umożliwią sprawny przejazd składów z toru na tor. Do pierwszego etapu budowy nowego układu torowego przygotowano ponad 150 tys. podkładów oraz ponad 10 km szyn.

Inwestycje w ramach poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdynia mają na celu zwiększenie przepustowości połączeń kolejowych, skrócenie czasu obsługi ładunków oraz zwiększenie poziomu bezpieczeństwa ruchu kolejowego i przewożonych towarów. Lepszy dostęp kolejowy do zachodniej części portu to również milowy krok w dostępie do planowanego Portu Zewnętrznego.

Fot. Port Gdynia

Łączna wartość projektów w trójmiejskich portach wynosi ponad 2,6 mld zł netto, w tym niemal 40 proc. stanowi dofinansowanie unijne - ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) - „Łącząc Europę”. Zakończenie prac zaplanowane jest do końca 2021 r.

W Porcie Gdynia rok 2019 rok był kolejnym z rzędu, w którym odnotowano rekord w przeładunkach. Łączna ilość przeładowanych towarów przekroczyła 24 mln ton. Również w I kwartale 2020 Port Gdynia jako jedyny polski port utrzymał wzrostowy trend. Równolegle do rekordowych przeładunków na terenie Gdyńskiego Portu realizowanych jest szereg kluczowych inwestycji w tym przygotowanie największej z nich czyli budowy Portu Zewnętrznego.