Umowa na budowę pierwszego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice-Bielsko Biała podpisana

Umowa na budowę pierwszego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice-Bielsko Biała podpisana

14 maja 2020 | Źródło: GDDKiA
PODZIEL SIĘ

Ponad 15-kilometrowy odcinek nowej drogi wybuduje konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil Central Europe, za kwotę 989 751 443,10 zł. Całość zadania zostanie zrealizowana w 33 miesiące.

Droga Ekspresowa S1 Fot. Artur Bieszyk / GDDKiA
Inwestycja będzie realizowana w formule „Projektuj i buduj”, co oznacza, że w ramach zadania w pierwszej kolejności zostanie ona zaprojektowana, następnie w oparciu o wykonany i zatwierdzony projekt wybudowana wraz z uzyskaniem wszystkich niezbędnych decyzji pozwalających na użytkowanie tej trasy. Wykonawca będzie miał za zadanie wybudować m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.

Termin realizacji robót
Prace projektowe i roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z umową zostaną ukończone w terminie nie dłuższym niż 33 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych, które trwają pomiędzy 15 grudnia a 15 marca. Czas projektowana nie jest objęty wyłączeniami.

Źródło: GDDKiA

Trzy odcinki S1 i obwodnica Oświęcimia
Ta umowa, to pierwsza z trzech, które planujemy podpisać w najbliższym czasie. W pozostałych dwóch przetargach badanie i ocena dokumentów złożonych przez wykonawców znajduje się już w końcowej fazie. Przewidujemy, że do wyboru najkorzystniejszej oferty może dojść na przełomie maja i czerwca br. Te odcinki również realizowane będę w formule „Projektuj i buduj”.

W ramach budowy drogi S1 Mysłowice - Bielsko Biała zostanie zrealizowany jeszcze jeden odcinek drogi krajowej o długości nieco ponad 9 km, który będzie stanowił obwodnicę Oświęcimia. Jest on obecnie na etapie postępowania przetargowego. Więcej o tej inwestycji dowiesz się tutaj .

Odcinki realizacyjne dla S1 od Mysłowic do Bielska-Białej 

Odcinek I: węzeł Kosztowy II (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,865 km
  • obwodnica Bierunia o długości 2,1 km
  • trzy węzły drogowe: Kosztowy II, Lędziny, Bieruń
  • jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo
  • usługowej: Lędziny Wschód (klasa II) oraz Lędziny Zachód (klasa III)

Odcinek II: węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice, w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 15,165 km
  • trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze

Odcinek III: Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem), w zakres którego wchodzą:

  • droga ekspresowa o długości 12,02 km
  • dwa węzły drogowe: Stara Wieś, Suchy Potok
  • jedna para Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji wypoczynkowo
  • usługowej: Dankowice Zachód (klasa II) oraz Dankowice Wschód (klasa III)
  • jeden obwód utrzymania drogi

Droga ekspresowa S1 połączy Pyrzowice (A1) z granicą ze Słowacją w Zwardoniu oraz ze słowacką autostradą D3

Realizacja budowy drogi ekspresowej S1 od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej połączy istniejące odcinki S1 z Bielska-Białej w kierunku Zwardonia (oraz trasę S52 z Bielska-Białej do Cieszyna) z drogą S1 od Mysłowic w stronę Dąbrowy Górniczej i dalej - lotniska Katowice w Pyrzowicach oraz przylotniskowego węzła autostrady A1. Stanie się ona nie tylko ekspresowym połączeniem od granicy państwa w Zwardoniu do lotniska w Pyrzowicach i autostrady A1, ale także ważnym połączeniem międzynarodowym.

S1 znajduje się bowiem w VI korytarzu Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej i przebiegającej w osi priorytetowej TEN-T nr 25 czyli „osi drogowej Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń”. Przedłużeniem drogi ekspresowej S1 na południe od granic Polski jest słowacka autostrada D3 relacji Żylina – Skalite.

135 km drogi S1
Aby dokończyć całą arterię, potrzebne jest zakończenie budowy drugiej jezdni wysuniętego najdalej na północ odcinka S1 Lotnisko – Podwarpie o długości ok. 9,5 km, przebudowa do standardu drogi ekspresowej istniejącej drogi krajowej nr 1 od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej (17 marca br. nastąpiło otwarcie ofert, obecnie trwa badanie i ocena złożonych dokumentów, przewidywany wybór oferty na przełomie maj/czerwiec br.), oraz budowa nowej obwodnicy Węgierskiej Górki o długości 8,5 km (w połowie maja br. powinno nastąpić zatwierdzenie projektów wykonawczych umożliwiających realizację robót budowlanych, po tym rozpocznie się już etap budowy, a prace będą mogły ruszyć pełną parą). Docelowo droga S1 będzie mieć długość 135 km.

S1 po nowym śladzie
Droga ekspresowa S1 na odcinku od węzła Kosztowy II w Mysłowicach do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej przebiegać będzie po nowym śladzie. Projekt przyczyni się do przyspieszenia rozwoju regionu woj. śląskiego poprzez poprawę warunków wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Co jednak najistotniejsze przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz wpłynie na poprawę jakości podróżowania.
 
Nowa droga pozwoli również na przejęcie znacznej części ruchu obciążającego obecnie drogi północ - południe, usprawni komunikację z aglomeracją śląską oraz przejazd tranzytowy przez ten region. Ponadto z ruchu tranzytowego odciążone zostaną miejscowości zlokalizowane wzdłuż drogi krajowej nr 1 na odcinku między Tychami a Bielskiem-Białą, przez które, z powodu licznych skrzyżowań, ruch jest obecnie znacznie utrudniony.

Kalendarium

  • 30 czerwca 2016 r. - Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach
  • 15 marca 2017 r. - uzgodnienie przez ministra właściwego ds. transportu Programu inwestycji
  • 10 października 2019 r. - ogłoszenie przetargu
  • 21 lutego 2020 r. - termin składania i otwarcia ofert
  • 27 marca 2020 r. - wybór oferty
  • 21 kwietnia 2020 r. - pozytywny wynik kontroli uprzedniej Prezesa UZP
  • 14 maja 2020 r. - podpisanie umowy
  • 2021 - 2023 r.  - planowany okres budowy

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Kolejny krok w odmrażaniu targowiska przy Dworcu Świebodzkim we Wrocławiu Kolejny krok w odmrażaniu targowiska przy Dworcu Świebodzkim we Wrocławiu
Następny artykuł Łódzka Kolej Aglomeracyjna zaczęła przywracać część zawieszonych na czas epidemii połączeń. Łódzka Kolej Aglomeracyjna zaczęła przywracać część zawieszonych na czas epidemii połączeń.