Po 530 dniach i ponad 180 000 przejechanych kilometrach udana eksploatacja pierwszych dwóch pociągów wodorowych na świecie została oficjalnie zakończona pod koniec lutego. Dwa pociągi przedseryjne modelu Coradia iLint firmy Alstom są w ruchu pasażerskim od września 2018 r.
Od 2022 r. 14 pociągów z serii Coradia iLint zastąpi istniejące zespoły diesla. LNVG była pierwszą firmą, która wierzyła w wodór, inwestując w zamówienie 14 pociągów Coradia iLint oraz trzydzieści lat konserwacji i zasilania. Projekt pokazuje znaczenie zielonej mobilności dla kraju związkowego Dolna Saksonia. Jako jeden z wiodących producentów pojazdów szynowych w Europie, Alstom będzie produkować pociągi z ogniwami paliwowymi dla LNVG i będzie odpowiedzialny za utrzymanie pojazdów w swoim zakładzie w Salzgitter. Firma zajmująca się gazami i inżynierią Linde zbuduje i będzie obsługiwać stację tankowania wodoru dla pociągów seryjnych w pobliżu stacji Bremervoerde.
„Nasze dwa przedseryjne pociągi Coradia iLint udowodniły w ciągu ostatniego półtora roku, że technologia ogniw paliwowych może być z powodzeniem stosowana w codziennej obsłudze pasażerów. To czyni nas ważnym motorem na drodze do bezemisyjnej i zrównoważonej mobilności w transporcie kolejowym”, komentuje Jörg Nikutta, dyrektor zarządzający w Niemczech i Austrii w Alstom Transport Deutschland GmbH. „Uzyskaliśmy także z próbnej eksploatacji pociągów z ogniwami paliwowymi cenne dane niezbędne do dalszego rozwoju technologii napędu”.
„Jesteśmy dumni, że byliśmy pierwszą firmą kolejową na świecie, która otrzymała zezwolenie na eksploatację pierwszych dwóch pociągów z ogniwami paliwowymi w sieci Weser-Elbe. Od samego początku nasi pasażerowie byli bardzo ciekawi pociągów i ich nowej technologii napędowej. Oprócz bardzo niskiego poziomu hałasu pociąg wodorowy był w stanie uzyskać korzystne wyniki dzięki swojej bezemisyjnej pracy, szczególnie w czasach zmian klimatu. Działanie iLint było bardzo specjalną motywacją dla naszych maszynistów ”, powiedział Andreas Wagner, szef oddziału SPNV i autoryzowany sygnatariusz Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser GmbH.
Carmen Schwabl, dyrektor zarządzający LNVG, dodaje: „Dzięki pomyślnie zakończonej próbnej eksploatacji wymagania dotyczące ciągłej eksploatacji pociągów wodorowych od 2022 r. są spełnione. LNVG przyczynia się zatem do wdrażania zrównoważonych, innowacyjnych i ekologicznych rozwiązań w zakresie mobilności, zwłaszcza na obszarach wiejskich”.
Coradia iLint jest pierwszym pociągiem pasażerskim na świecie napędzanym wodorowym ogniwem paliwowym, które wytwarza energię elektryczną do napędu. Ten całkowicie bezemisyjny pociąg jest cichy i emituje tylko parę wodną oraz wodę kondensacyjną. Pociąg ma kilka różnych innowacji: konwersję czystej energii, elastyczny magazyn energii w akumulatorach oraz inteligentne zarządzanie siłą napędową i dostępną energią. Zaprojektowany specjalnie do użytku na liniach niezelektryfikowanych, umożliwia czyste i zrównoważone operacje pociągów