Polska – Azja, gdzie jesteśmy w czasie kryzysu COVID-19

Polska – Azja, gdzie jesteśmy w czasie kryzysu COVID-19

24 maja 2020 | Autor: Janusz Piechociński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W powodzi informacji z Krajów UE i Polski nie przebijają się szerzej informacje o azjatyckich doświadczeniach z przebiegu epidemii COVID-19, sytuacji formalno-prawnego funkcjonowania przedsiębiorczości i aktualnych stanów gospodarki. W czasie, gdy epicentrum zachorowań przesunęło się do USA, Rosji i Brazylii myślimy, że Azja ma już najgorsze za sobą, a gospodarka ruszyła.

Fot. Archiwum KK

Przeczą temu niestety informacje z wielu krajów, które powinny być też przestrogą dla Europy, Unii Europejskiej i Polski. Kryzys trwa, jest bardzo głęboki,
a występujące ożywienie w kilku krajach może nie być trwałą tendencją. Potwierdzają to niestety informacje z depesz agencji prasowych pełne informacji o działaniach podjętych przez rządy i stanie ograniczeń:

FILIPINY: podatek dochodowy dla firm ma być obniżony z 30% do 25% od lipca 2020 r.

INDONEZJA: ministerstwo skarbu przedstawiło pięcioetapowy plan odmrażania gospodarki; luzowanie obostrzeń rozpoczęło się 25 maja, a do końca czerwca działalność wznowią wszystkie sektory gospodarki, zachowując protokół higieny i dystansu społecznego.

JAPONIA: analitycy przewidują rekordowy spadek PKB o 21,5% w okresie kwiecień-czerwiec 2020 r.

KAZACHSTAN: odmrażanie gospodarki i życia społecznego: między innymi wznowiono lokalne połączenia lotnicze z Szymkentem, Aktau czy Uralskie. Od 11 maja QAZAQ AIR wznowił regularne loty z Nur-Sułtan do Kostanay, Aktobe, Taldykorgan i Pawłodaru.

KOREA POŁUDNIOWA: bez pracy jest ponad 2 mln Koreańczyków, najwięcej od 2000 roku.

MALEZJA: do 9 czerwca obowiązuje warunkowy Movement Control Order; trwa odmrażanie gospodarki, a życie publiczne wraca do względnej normalności; zakaz podróżowania między stanami oraz wjazd cudzoziemców jest utrzymany, regularną działalność wznawia transport publiczny; nie obowiązuje j zakaz podróżowania na odległość większą niż 10 km od miejsca zamieszkania, restauracje mogą serwować posiłki wewnątrz lokalu z zachowaniem odpowiednich środków ostrożności.

MONGOLIA: ruch lotniczy zawieszony do końca maja.

UZBEKISTAN: stawka podatku społecznego dla małych firm i gospodarstw domowych zostanie obniżona z 12% do 1% w okresie maj-lipiec, MŚP będą zwolnione z podatku gruntowego i majątkowego w ciągu najbliższych 3 miesięcy; przedsiębiorcy będą mogli płacić cła z odroczeniem do 120 dni.

ROSJA: zmiana wymogów dotyczących transportu żywności i produktów nieżywnościowych w krajach Euroazjatyckiej Unii Gospodarczej, z powodu pandemii pracę straciło ok. 7 mln pracowników branży turystycznej i hotelarskiej.

TAJLANDIA: nadal obowiązuje stan wyjątkowy; granice lotnicze będą zamknięte do końca czerwca.

UZBEKISTAN: nowe narzędzia wsparcia biznesu i obywateli: nowe środki wspierania biznesu i społeczeństwa: stawka podatku społecznego dla małych firm i gospodarstw domowych zostanie obniżona z 12% do 1% w okresie maj-lipiec, MŚP będą zwolnione z podatku gruntowego i majątkowego w ciągu najbliższych trzech miesięcy; przedsiębiorcy będą mogli płacić cła z odroczeniem do 120 dni.

W zależności od Kraju i branży mieliśmy jeszcze w zeszłym roku nadzieję, ze procentować będą wieloletnie wysiłki Państwa i polskiego biznesu, aby na trwałe znaleźć nowych Partnerów i skutecznie z sukcesem nawiązać realne kontakty biznesowe. Konsekwencje COVID-19, załamanie gospodarki światowej, dodatkowe utrudnienia przemieszczania się ludzi i towarów, zerwanie wielu powtarzalnych kontraktów i niepewność perspektywy popytu i podaży, możliwości płatniczych, kosztów transportu i podwyższonych wymogów sanitarnych obrotu tworzą cały łańcuch wyzwań i zagrożeń, którym trzeba sprostać.

Potrzebny, więc jest nam Polski Audyt zagrożeń i szans w relacjach z Azją na poziomie państwowym, branż, ale i w skali konkretnego przedsiębiorstwa i grupy towarowej. Szczególną rolę w tym audycie musi pełnić weryfikacja i dostęp do informacji gospodarczej: rozwiązań prawnych, ich zmiany w czasie i bezpośrednio po zmniejszeniu skali epidemii na poszczególnych rynkach, wiarygodność partnera, sposób realizacji i pewność płatności, sytuacji w portach, na liniach kolejowych i w przewozach lotniczych, wymogi fitosanitarne, celne i logistyczne.

Kto musi dostarczyć nam tak zweryfikowanej informacji? Nasza dyplomacja ekonomiczna, polskie ośrodki naukowe, przedstawicielstwa firm, nasi inwestorzy w azjatyckich krajach, miejscowi Polacy. Otwarcie też trzeba przedstawić pilność budowy takiego Audytu naszym Partnerom: Ich rządom, placówkom dyplomatycznym i ekonomicznym w Polsce, azjatyckim inwestorom i przedstawicielstwom funkcjonującym w Polsce i UE.  Niech zaprocentuje nasza aktywność i transparentność działania, razem przecież możemy więcej i po polskiej i azjatyckiej stronie. Z takich działań wyniknie wiele dobrego. Nie wolno też zapominać o reprezentacji politycznej biznesowej i przedsiębiorców naszej Unii Europejskiej. Nam dzisiaj potrzeba sukcesów i ograniczania strat, aby także w relacjach z Azja nie dać zmniejszyć skali współpracy w czasie największego w ostatnich kilkudziesięciu latach zakłócenia gospodarki światowej, handlu i transportu. Wystarczy przeczytać choćby ostatnią prognozę WTO zapowiadającą spadek światowej wymiany handlowej w niespotykanych rozmiarach od kilkunastu do ponad 30 %.

Cieszę się z tego, że wielu z nas, ludzi polskiego biznesu, nie zmarnowało marca, kwietnia i maja w podtrzymywaniu bieżącego kontaktu i relacji. Zamiast konferencji, targów i udziału w delegacjach przenieśliśmy się do Internetu na telekonferencje, webinary, czy targi on-line. Nie wolno z tego rezygnować, ale wręcz przeciwnie, intensyfikować i tworzyć warunki do pełnego kontaktu w nadchodzącej przyszłości 2 połowy 2020 roku.

Cieszę się, że mogę także we własnym imieniu i Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja poinformować o tym, co zrobiliśmy i co zrobimy w nadchodzących miesiącach.

  • 13 maja 2020 r. spotkania B2B on-line „Chiny (Zhejiang) – Polska” – spotkania online z ponad setką przedsiębiorstw z prowincji Zhejiang zorganizowane przez Polsko-Chińską Główną Izbę Gospodarczą.
  • 20 maja 2020 r. „Kierunek Pekin – Przyszłość relacji polsko-chińskch” – (w tym omówienie Idei Nowego Jedwabnego Szlaku) – Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja Janusz Piechociński był gościem specjalnym Chinese-European Partnership for Development;
  • 3 czerwca 2020 r. „Fakty i mity transportu kolejowego z Chin” – webinar Morska Agencja Gdynia Sp. z o.o.
  • 1 lipca 2020 r. „Transport intermodalny w Polsce – szansa czy wyzwanie?” webinar Transportowe Obserwatorium Badawcze (w ramach Centrum Unijnych Projektów Transportowych). Udział Prezesa Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja Janusza Piechocińskiego w dyskusji o transporcie intermodalnym w Polsce i prezentacja „Rozwój handlu na szlaku Azja-Europa i jego wpływ na rynek usług logistycznych w Polsce”.
  • 20 -21 sierpnia 2020 r. VIII edycja Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2020 – najważniejsze i największe wydarzenie w branży TSL. Przygotowujemy wystąpienie Prezesa Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja Janusza Piechocińskiego o tym, co zmieniła i zmieni pandemia w logistyczno-transportowych relacjach Azja-UE, na ile wzrosła konkurencyjność Jedwabnego Kolejowego Szlaku i co to oznacza dla potrzebnych zmian w infrastrukturze i technice kolejowej. Chcemy, aby w panelach dyskusyjnych podzieli się doświadczeniami przedstawiciele azjatyckich firm sektora działających w Polsce.
  • 7-8 września 2020 r. Annual General Meeting of New Silk Road Network – pierwszego networku logistycznego dla firm na Jedwabnym Szlaku, na którym Prezes Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja Janusz Piechociński ma wygłosić mowę otwierającą o logistyce na Nowym Jedwabnym Szlaku.
  • 4-5 listopada 2020 r. Konferencja „Bezpieczeństwo i jakość produktów spożywczych
  • i materiałów opakowaniowych”, TUV SUD Polska z wystąpieniem Prezesa Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja Janusza Piechocińskiego „Wymagania i zasady promocji polskich marek na rynkach azjatyckich”.

Sukcesywnie intensyfikować będziemy promocje polskich firm w ramach Izby Przemysłowo-Handlowej Polska-Azja.

Powołujemy w ramach Izby Centrum Jedwabnego Szlaku, aby wykorzystać nowe możliwości wynikające m.in. z decyzji władz Rosji, umożliwiającej transport żywności europejskiej przez Rosja do Chin, Kazachstanu, Uzbekistanu i Mongolii.

Upowszechniamy wiedzę o nowych możliwościach, które daje Umowa o wolnym handlu UE-Wietnam. Przygotowujemy dużą promocję Polski w Indonezji i Indonezji w UE z okazji uroczystości 65. rocznicy nawiązania stosunków dyplomatycznych.
W azjatyckich Centrach Handlowych w Wolce Kosowskiej zaczynają się pierwsze stałe ekspozycje eksportowe polskich firm, a w GD Poland już wkrótce ruszają stałe ekspozycje firm z Uzbekistanu, Kazachstanu, Iranu czy Krajów Kaukazu.

 

Janusz Piechociński

Prezes

Izba Przemysłwo - Handlowa Polska - Azja