Regulacje IV pakiet kolejowy od 31 października

IV pakiet kolejowy od 31 października

26 maja 2020 | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

Na 31 października 2020 r. zmieniła się data wejścia w życie technicznego filaru IV pakietu kolejowego. Dotychczas data ta była wyznaczona na 16 czerwca 2020 r. Jednak w wyniku negocjacji na forum Unii Europejskiej wyznaczono dodatkowy czas, który ma pozwolić na zakończenie procesu transpozycji przepisów w czasie epidemii COVID-19.

Fot. Archiwum KK

Dyrektywy 2016/797 i 2016/798 przewidywały dwa możliwe terminy transpozycji – 16 czerwca 2019 r. i 16 czerwca 2020 r. Decyzja o wyborze jednego z nich należała do państw członkowskich. Polska skorzystała z drugiego terminu, podobnie jak szesnaście innych państw Unii Europejskiej. Dla zdecydowanej większości państw wprowadzenie technicznej części IV pakietu okazało się niemożliwe, na skutek wprowadzenia ograniczeń związanych z epidemią COVID-19.

Aby uniknąć zamieszania, które mogłoby być efektem braku wprowadzenia na czas przepisów przez część krajów, na początku maja rozpoczęły się negocjacje zmierzające do wydłużenia terminu transpozycji. W poniedziałek Rada Unii Europejskiej, gromadząca przedstawicieli wszystkich państw członkowskich, przyjęła nowe regulacje. Na mocy nowej dyrektywy państwa członkowskie otrzymały możliwość kolejnego przedłużenia terminu transpozycji – do 31 października 2020 r., po uprzednim notyfikowaniu woli skorzystania z tej możliwości.

Z terminem transpozycji dyrektyw 2016/797 i 2016/798 jest również związany termin wejścia w życie szeregu towarzyszących rozporządzeń np. określających procedurę wydawania jednolitych certyfikatów bezpieczeństwa czy zezwoleń na wprowadzenie do obrotu pojazdów. Aktualnie finalizowane są prace nad dostosowaniem rozporządzeń do nowego terminu transpozycji. Będą one stopniowo publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej w pierwszej połowie czerwca.

Przepisy wprowadzające filar rynkowy IV pakietu kolejowego obowiązują w Polsce od 12 maja.