Poczta Polska wprowadza kolejne rozwiązanie mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa odbioru przesyłek. Od dziś klienci mogą odbierać paczki doręczane za pośrednictwem Poczty Polskiej przy użyciu kodu PIN otrzymanego w wiadomości SMS albo e-mail.
To kolejny bezkontaktowy sposób odbioru przesyłek, jaki w ostatnich tygodniach wdrożyła Poczta Polska w celu ograniczenia ryzyka rozprzestrzeniania się koronawirusa SARS-CoV-2 oraz zapewnienia maksymalnego bezpieczeństwa pracownikom, klientom i partnerom biznesowym.
By odebrać paczkę przy użyciu kodu PIN wystarczy, że nadawca przekaże numer telefonu bądź adres e-mail adresata, a Poczta Polska przed doręczeniem przesyłki – na wskazany kanał kontaktu – przekaże 6 cyfrowy kod. Przy odbiorze przesyłki wystarczy, że klient poda prawidłowy PIN, a kurier pozostawi przesyłkę adresatowi.
Z jednorazowego kodu odbioru będzie można skorzystać w usługach: Pocztex, PACZKA+ oraz Paczka pocztowa.
Dla przesyłek z następującymi usługami dodatkowymi: elektroniczne potwierdzenie odbioru, doręczenie do rąk własnych oraz za potwierdzeniem odbioru metoda odbioru przy wykorzystaniu kodu PIN jest niedostępna. Zastosowanie procedury również nie dotyczy przesyłek nadawanych w ramach postępowań administracyjnych, cywilnych, karnych i podatkowych .
Pozostałe usprawnienia
Od 22 kwietnia 2020 r. w związku ze zmianą zapisów w Prawie pocztowym, Poczta Polska wprowadziła nowe, jeszcze bezpieczniejsze wytyczne dotyczące doręczania przesyłek listowych poleconych oraz paczek pocztowych i przesyłek kurierskich.
Listy polecone bez potwierdzenia odbioru i bez Elektronicznego Potwierdzenia Odbioru mogą być doręczane do skrzynki pocztowej adresata. Natomiast dla przesyłek paczkowych i kurierskich, których nie można odebrać na PIN, wystarczy okazać pracownikowi Poczty Polskiej z bezpiecznej odległości dokument tożsamości, np. dowód osobisty, paszport czy prawo jazdy i pozwolić spisać 4 ostatnie cyfry numeru weryfikowanego dokumentu. Wdrożono także procedury bezkontaktowego odbioru i doręczania krajowych i zagranicznych przesyłek paletowych. Wprowadzone zmiany nie dotyczą przesyłek wysłanych do sądów, prokuratur i innych organów ścigania oraz komornika sądowego oraz wysyłanych przez te instytucje.
Poczta Polska wspólnie z partnerami wprowadziła także dodatkowe środki ochrony oraz zmiany w procesie odbioru paczek, które mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa pracowników oraz klientów korzystających z usługi Odbiór w PUNKCIE.
W trosce o bezpieczeństwo w placówkach pocztowych zostały zainstalowane osłony z pleksi oddzielające pracowników od klientów. Dodatkowo wydzielono strefy bezpieczeństwa, które wyznaczają odległość, jaką należy zachować między pracownikiem a klientem.