Budimex: Modernizacja dworca kolejowego w Białymstoku zbliża się do końca

Budimex: Modernizacja dworca kolejowego w Białymstoku zbliża się do końca

04 czerwca 2020 | Źródło: Budimex S.A.
PODZIEL SIĘ

Budimex kończy renowację i modernizacje dworca PKP w Białymstoku. Wykonanie prac w budynku dworca jest zaawansowane w  88 procentach.

Fot. Budimex

Obsługa podróżnych w odnowionym obiekcie powinna wrócić w IV kwartale tego roku po likwidacji obecnego dworca tymczasowego. Prace przeniosą się w tym czasie na plac przed dworcowy.  

Zakres prac obejmował z jednej strony przywrócenie oryginalnego wyglądu zabytkowe dworca z XIX wieku, z drugiej strony jego wzmocnienie i zabezpieczenia na kolejne 100 lat bezpiecznej eksploatacji. Dworzec został wyposażony w nowoczesną instalację BMS (Building Management System) oraz panele fotowoltaiczne o mocy 24 kW. Poprawiona została znacznie izolacja termiczna budynku. Dworzec został wyposażony w nowe instalacje sanitarne i monitoringu. Wyeliminowano także bariery dla osób o ograniczonej możliwości poruszania (PRM).  

Fot. PKP Budimex S.A.

Do prac budowlanych Budimex zaangażował około 100 podwykonawców i dostawców, większość z regionu Podlasia  Największym wyzwaniem były prace podziemne, których część wykonano w technologii białej wanny.  Bardzo ostrożnie trzeba było również wykonać wyburzenie antresoli o powierzchni około 300 m2, znajdującej się w głównej hali zabytkowego dworca. Nie mogliśmy użyć ciężkiego sprzętu z uwagi na jego gabaryty oraz obawę o ewentualne uszkodzenia struktur zabytkowych ścian. Prace zostały wykonane małymi etapami, poprzez odcinanie poszczególnych elementów wraz z ich rozdrobnieniem i usunięciem z obiektu. Wymagało to wielkiej precyzji i zachowania szczególnej ostrożności – mówi Piotr Doroszko Kierownik Kontraktu Budimex SA. 

Zabytkowy budynek dawnej kolei Petersbursko – Warszawskiej wpisany jest od 1960 r. do rejestru zabytków. Obiekt powstał w 1860 r. i stanowi przykład architektury neobarokowej. Celem przebudowy było stworzenie wysokiej jakości przestrzeni obsługi podróżnych, objętej czytelną i atrakcyjną wizualnie informacją, dostosowanej w pełni do korzystania z obiektu przez osoby o ograniczonej możliwości poruszania się. 

Prace budowlane na terenie dworca PKP S.A. w Białymstoku rozpoczęły się w listopadzie 2018 roku. Zakończenie wszystkich robót włącznie z placem przydworcowym do nastąpi w III kwartale 2020 roku. Powierzchnia dworca głównego wynosi 2965  m2, natomiast kubatura 23 080 m3. Wartość inwestycji to 36,6 mln zł netto.

Budimex był generalnym wykonawcą m.in. modernizacji innego słynnego zabytkowego dworca kolejowego we Wrocławiu i w Przemyślu. Zostały one z sukcesem przebudowane i zmodernizowane przez największego polskiego generalnego wykonawcę budowlanego w latach 2010-2012. W tym roku oferta Budimeksu na przebudowę i modernizację stacji Warszawa Zachodnia została także wybrana za najkorzystniejszą w przetargu PKP PLK. Obecnie Budimex jest w pierwszej trójce największych generalnych wykonawców modernizacji infrastruktury kolejowej w kraju. 

Budimex oprócz kontraktów budowlanych przeprowadził w Białymstoku wiele inicjatyw społecznych. Firma w 2019 roku posadziła ponad 200 drzew w mieście. Sfinansowała także budowę Leśnej Szkoły Podstawowej Puszczyk w Osowiczach. Zbudowała także – Strefę Rodzica w Uniwersyteckim Dziecięciu Szpitalu Klinicznym im. L. Zamenhofa.

Dane techniczne modernizacji:

  • Powierzchnia zabudowy 2131 m2
  • Kubatura 23 080,00 m3
  • Wysokość 13,05 m
  • Długość 155,86 m
  • Szerokość 17,2 m
  • Liczba kondygnacji nadziemnych 2
  • Liczba kondygnacji podziemnych 1