Nowe perony na stacjach w Pabianicach i Kolumnie

Nowe perony na stacjach w Pabianicach i Kolumnie

04 czerwca 2020 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Nowy peron w Pabianicach i w Kolumnie, budowa bezpiecznych przejść pod torami, most nad Nerem i przebudowa stacji Lublinek, to niektóre widoczne efekty modernizacji linii Łódź Kaliska –Zduńska Wola. Prace PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. skrócą czas podróży o ok. 15 minut i zwiększa dostępność do kolei. Inwestycja za 387 mln zł współfinansowana jest ze środków unijnych instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Stacja Pabianice Fot. PKP PLK / Łukasz Hachuła

W Pabianicach podróżni korzystają już z efektów prac. Jest wyższy peron, który ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągów regionalnych i dalekobieżnych. Peron ma nowe oznakowanie, tablice z rozkładami jazdy. Po zakończeniu wszystkich prac ustawione będą wiaty i ławki.

Na stacji budowane jest nowe przejście podziemne dla pieszych, które połączy dwie strony miasta i zapewni lepszą komunikację w Pabianicach. Już nad betonową konstrukcją ułożono tory. Po obu stronach tunelu i na peronie gotowe są schody i szyby windowe. Wewnątrz przejścia prace zakończą się w III kwartale br. Obecnie dojście do peronu zapewnia tymczasowe przejście w poziomie szyn.

W Pabianicach wykonawca przygotował już nowe tory i sieć trakcyjną oraz 10 rozjazdów. Utrzymany jest ruch pociągów, a sprawne przejazdy zapewniają nowoczesne urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych poprawiana jest nawierzchnia jezdni.

Kolumna. Fot. PKP PLK / Anna Hampel

W Kolumnie dla podróżnych w czerwcu będzie kolejny peron. Podobnie, jak dostępny od 2019 r. pierwszy nowy peron, drugi będzie miał i jasne oświetlenie LED i dojście pochylnią dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Wykonawca kończy prace przy układaniu nawierzchni, montuje ogrodzenie i oznakowanie. Będą także wiaty.

Lepsze podróże z Łodzi do Zduńskiej Woli i Sieradza

Na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola podróżni korzystają z nowych dostępniejszych peronów na stacjach Zduńska Wola i Łask. W Zduńskiej Woli jest nowe przejście podziemne z windami.

Na szlakach Lublinek – Pabianice i Dobroń – Łask do połowy czerwca zmodernizowane będą oba tory. Kończy się regulacja toru i sieci. Ułożono łącznie 28 km nowych torów i sieci trakcyjnej. Wyremontowano 13 obiektów inżynieryjnych, w tym 6 mostów i 2 wiadukty. Zmodernizowano 10 przejazdów kolejowo-drogowych.

Na szlaku Dobroń - łaski. Fot. PKP PLK / Anna Hampel

W czerwcu roboty obejmą odcinek Łódź Retkinia – Lublinek wraz ze stacją w Lublinku. W maju wykonawca pracował na odcinku Łódź Kaliska – Łódź Retkinia. Demontowane są szyny i podkłady. W kolejnym etapie rozpocznie się układanie nowych torów i sieci trakcyjnej. Po modernizacji stacja Lublinek zyska 2 nowe komfortowe perony. Zmodernizowane zostaną urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Ostatnią fazą inwestycji będą prace na odcinku Pabianice – Dobroń. Zakończenie przewidziano w połowie 2021 roku.

Po modernizacji linii Łódź Kaliska – Zduńska Wola czas podróży między Łodzią Kaliską a Zduńską Wolą i Sieradzem skróci się o ok. 15 minut. Lepszy dostęp do kolei będzie dla wszystkich podróżnych na stacjach i przystankach: Lublinek, Pabianice, Łask, Zduńska Wola, Chechło, Dobroń oraz Kolumna. Przebudowa 35 przejazdów zwiększy poziom bezpieczeństwa podróży. Sprawne podróże zapewni komputerowy system sterowania ruchem.

Układanie torów na na linii Pabianice - Lublinek. Fot. PKP PLK / Łukasz Hachuła

Projekt pn. „Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola” o wartości ok. 387 mln zł netto jest w 65% współfinansowany z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).