Ostatni z pierwszej transzy - 15 tramwaj Pesa Jazz Duo dojechał do Gdańska

Ostatni z pierwszej transzy - 15 tramwaj Pesa Jazz Duo dojechał do Gdańska

05 czerwca 2020 | Źródło: Portal Miasta Gdańsk
PODZIEL SIĘ

Dziś w nocy przyjechała do Gdańska biało-zielona Pesa Jazz Duo o numerze bocznym 1070. Patronem nowego tramwaju, który zyskał barwy klubu piłkarskiego Lechia Gdańsk będzie legendarny zawodnik Roman Rogocz. To już ostatnia, 15-a Pesa z transzy zamówionej w 2018 roku przez Miasto Gdańsk w fabryce w Bydgoszczy. W realizacji jest już następny kontrakt, pierwsze tramwaje przyjadą jeszcze w tym roku, ale biało-zielony będzie tylko ten jeden.

Fot. PESA Bydgoszcz

- Jest to hołd Miasta na 75-lecie Lechii Gdańsk, klubu o wielkich zasługach dla naszej społeczności - mówi Piotr Borawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu. 

Patronem tramwaju będzie Roman Rogocz (1926-2013) - napastnik, który trzykrotnie, w latach 1948, 1951 i 1954 wywalczył awans do I ligi. Należał do drużyny, która w 1956 roku zdobyła trzecie miejsce, co aż do lat 80. było największym sukcesem Lechii w rozgrywkach. Łącznie w I lidze Roman Rogocz rozegrał 105 spotkań, zdobywając 25 bramek i dwie, które zaliczono na jego konto, choć ich autorstwo było “niepewne”. W 2005 roku został wybrany najlepszym zawodnikiem 60-lecia Lechii Gdańsk, w roku 2011 otrzymał Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski. Pochowany jest na Cmentarzu Garnizonowym w Gdańsku.

Laweta z bydgoskiej Pesy przyjechała o godz. 1 w nocy. O tej porze drogi są dużo mniej uczęszczane, więc transport przebiega sprawnie, co ma znaczenie szczególnie na dość krętej i trudnej dla dużych samochodów drogi od Bydgoszczy do autostrady A1. Trasa od Nowych Marz do Gdańska to już przysłowiowa pestka.

Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Przed Urzędem Miejskim na Nowych Ogrodach czekała ekipa techniczna Gdańskich Autobusów i Tramwajów z zastępcą prezydenta Gdańska Piotrem Borawskim i prezesem GAiT Maciejem Lisickim, który prywatnie jest wielkim fanem Lechii i kolekcjonerem klubowych pamiątek.

W Gdańsku od kilku lat jeździ już jeden tramwaj w barwach Lechii, tzw. dortmund. Nowoczesna Pesa różni się od niego zasadniczo nie tylko pod względem technicznym - biel i zieleń nie są tutaj efektem zastosowania okleiny, ale fabrycznymi kolorami lakieru.

Pesa Jazz to znany już mieszkańcom Gdańska jednoprzestrzenny, niskopodłogowy, wieloczłonowy tramwaj przegubowy, zaprojektowany i produkowany od 2013 przez zakłady Pesa w Bydgoszczy. Zależnie od typu pojazdu jest w nim 27/28 miejsc siedzących, co wraz z miejscami stojącymi daje 132/207 miejsc. Pięć pierwszych tramwajów Pesa jazz dostarczono do Gdańska w ramach kontraktu podpisanego we wrześniu 2013 r. Biało-zielona Pesa, która właśnie przyjechała do Gdańska jest ostatnim z 15 pojazdów wyprodukowanych w Bydgoszczy w ramach drugiego kontraktu z lutego 2018 r. W sumie Gdańsk ma w swoim taborze od dzisiaj 20 tramwajów Pesa Jazz. 

Fot. Dominik Paszliński / www.gdansk.pl

Nowości w gdańskich tramwajach PESA Jazz Duo

Nowe wersja różni się od starszego modelu, czyli pięciu tramwajów PESA Jazz Duo, które po Gdańsku jeżdżą już od 2015 roku.

  • W pojazdach w przestrzeni pasażerskiej i w kabinach prowadzącego zamontowane zostały gniazda USB.
  • Wyznaczono także osobne zabezpieczone stanowisko dla roweru.
  • Tramwaj wyposażony jest w zautomatyzowany defibrylator zewnętrzny AED, umieszczony w kabinie motorniczego.
  • W pojazdach zamontowano boczne tablice informacyjne wyświetlające linię i trasę przejazdu.
  • Poprawiono funkcjonowanie klimatyzacji i ogrzewania, kierując strumień powietrza na ściany boczne.
  • Udoskonalono oświetlenie stopni wejściowych.
  • Samopoczucie pasażerów poprawiać ma zmienna barwa oświetlenia, która zmienia się w zależności od temperatury panującej na zewnątrz. Przy chłodzie na dworze, we wnętrzu pojazdu panuje barwa ciepła, podczas wysokiej temperatury - barwa zimna.

Tramwaje dla Gdańska (128NG) zostały przystosowane do pokonywania wzniesień wynoszących do 6% na długości do 600 m. Jazzy są fabrycznie wyposażone w wysuwane spod spodu pojazdu platformy dla niepełnosprawnych i po cztery rampy odkładane do wnętrza pojazdu. 

Pojazdy eksploatowane w Gdańsku w ramach dostawy realizowanej od 2019 r. mają opisy w alfabecie Braille’a. Powiększono w nich kabiny motorniczych, w których znalazły się uchwyty na kubek, radio FM, mała lodówka i defibrylator.

Gdańsk jest największym obok Warszawy krajowym nabywcą bydgoskich tramwajów - jest to polityka władz Miasta, mająca na celu wspieranie polskiego przemysłu.