Sygnały z przestrzeni kosmicznej ułatwią tramwajom przejazd przez Warszawę.

Sygnały z przestrzeni kosmicznej ułatwią tramwajom przejazd przez Warszawę.

10 czerwca 2020 | Źródło: Tramwaje Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Tramwaje w Warszawie nie tracą czasu. Na ponad połowie skrzyżowań jest już dla nich zielona fala. Ale kosmiczna technologia sprawi, że miejsc, gdzie nie trzeba będzie czekać na zielone, będzie jeszcze więcej.

Fot. Tramwaje Warszawskie

Aż 9 ciągów ulic, 35 skrzyżowań i 4 węzły – właśnie w tylu miejscach wprowadzimy kolejne algorytmy sterujące sygnalizacją świetlną dla tramwajów. Przyśpieszy aż 20 linii tramwajowych. Na każdym skrzyżowaniu z zieloną falą tramwaj będzie stał krócej nawet o 60 sekund. A im więcej takich skrzyżowań, tym większa jest suma zaoszczędzonego czasu. To przede wszystkim zysk dla pasażerów, którzy będą spędzali mniej czasu w podróży. To także oszczędność czasu dla tramwajarzy, którzy zagwarantują wyższą punktualność tramwajów. W przypadku bardziej skomplikowanych skrzyżowań, oszczędzamy nawet kilka minut – obejrzyj film poniżej.

Kosmiczna technologia dla tramwajów w Warszawie

Dotychczas budowa zielonej fali oznaczała, że na torach trzeba było zakładać czujniki wykrywające nadjeżdżające tramwaje. Koszt budowy takiej instalacji na jednym skrzyżowaniu wynosił od 50 do 100 tysięcy złotych. Oznaczało to także budowę podziemnych instalacji, a nawet rozkopywanie ulic. W Tramwajach Warszawskich jest zespół pracowników, którzy zajmują się tworzeniem algorytmów skracających czas przejazdu tramwajów i wprowadzają zieloną falę. Inżynierowie i inżynierki zaproponowali skorzystanie z nadajników satelitarnych GPS, które są zamontowane we wszystkich tramwajach w Warszawie. System zielonej fali oparty o nadajniki GPS i oprogramowanie Tramwajów Warszawskich działa już na trzech skrzyżowaniach. Powstają satelitarne strefy wykrywania nadjeżdżających tramwajów.

Oszczędności i niezawodność

System jest niezawodny, bo także zbiera dane z już zamontowanych, najczęściej na innych skrzyżowaniach, czujników podczerwieni i indukcyjnych. Różne systemy nawzajem się uzupełniają, co podnosi ich niezawodność. Wszystkie zebrane dane są przetwarzane w systemie, którym opiekuje się zespół informatyków i programistów w Tramwajach Warszawskich. Wirtualną zieloną falę  po zebraniu doświadczeń, zdecydowaliśmy się stosować w całej stolicy. Oszczędzamy pieniądze i czas przeznaczony na roboty ziemne.

Na ilu skrzyżowaniach będzie zielona fala dla tramwaju?

Od ubiegłego roku liczba skrzyżowań z zieloną falą dla tramwaju włączaną przez nadjeżdżający tramwaj wzrosła z 98 do 142. Jest to już blisko 60 procent skrzyżowań w stolicy przez, które przejeżdżają tramwaje. Zaplanowaliśmy, że w 2021 roku będzie ich już aż 70 procent.

Na których skrzyżowaniach montowana jest zielona fala?

Przewoźnik miejski skupia się na kilku obszarach w Warszawie. Na prawym brzegu Wisły będzie to al. Waszyngtona i Grochowska. W centrum – między innymi: Marszałkowska i Prosta. Dodatkowa strefa wykrywania tramwajów pojawi się też na placu Zawiszy i na placu Starynkiewicza.  Zielona fala pojawi się w kolejnych miejscach na torach na Żoliborzu, Bemowie i Mokotowie.

Lista skrzyżowań i ulic, na których zbudowana będzie zielona fala dla tramwaju

  • Waszyngtona:
    • ul. Saska
    • ul. Międzyborska
    • ul. Grenadierów
    • ul. Międzynarodowa
    • ul. Kinowa
  • Grochowska:
    • ul. Wspólna Droga
    • ul. Zamieniecka
    • ul. Żółkiewskiego
    • ul. Kwatery Głównej
  • rondo Wiatraczna:
    • część wschodnia
    • część zachodnia (skrzyżowanie ul. Grochowska – ul. Wiatraczna)
  • pętla Nowe Bemowo:
    • część A
    • część B
  • Prosta (2 przejścia dla pieszych):
    • ul. Miedziana
    • ul. Twarda
  • plac Zawiszy (dodatkowe strefa wykrywania tramwajów)
  • plac Starynkiewicza (dodatkowe strefa wykrywania tramwajów)
  • Marszałkowska (3 przejścia dla pieszych):
    • ul. Armii Ludowej
    • ul. Litewska
    • ul. Zoli
  • księdza J. Popiełuszki:
    • ul. Krasińskiego
    • ul. Sarbiewskiego (przejście dla pieszych)
    • plac Henkla (przejścia dla pieszych)
  • Mickiewicza:
    • plac Inwalidów
    • ul. gen. Zajączka
  • Słomińskiego:
    • Dworzec Gdański (zawracanie)
    • ul. Bonifraterska (przejście dla pieszych
  • Niepodległości:
    • ul. Koszykowa
    • ul. Nowowiejska
    • ul. Armii Ludowej/ul. Wawelska
  • Raszyńska:
    • ul. Filtrowa
  • Rakowiecka:
    • ul. św. Andrzeja Boboli
  • Radiowa:
    • ul. Dywizjonu 303
  • Radiowa:
    • ul. Wrocławska
  • Radiowa:
    • ul. Szadkowskiego