175 – lecie kolei Warszawsko – Wiedeńskiej z Fundacją Grupy PKP

175 – lecie kolei Warszawsko – Wiedeńskiej z Fundacją Grupy PKP

12 czerwca 2020 | Źródło: Fundacja Grupy PKP
PODZIEL SIĘ

14 czerwca będziemy świętować obchody 175. rocznicy uruchomienia pierwszego odcinka Drogi Żelaznej Warszawsko – Wiedeńskiej. Fundacja Grupy PKP włączyła się w organizację i obchody tego wydarzenia.

Dworzec Kolei Warszawsko - Wiedeńskiej. Fot. pl.wikipedia.org

Jubileusz „wiedenki”, jest wpisany w kalendarz uroczystości nie tylko Fundacji Grupy PKP, ale i  każdego kolejarza. 14 czerwca co roku sympatycy historii, kolejnictwa oraz przedstawiciele spółek kolejowych spotykają się przy grobie Stanisława Wysockiego. Składają symboliczną wiązankę, upamiętniając inżyniera i budowniczego pierwszej linii kolejowej Królestwa Polskiego.  

Uroczystości na Starych Powązkach w Warszawie

14 czerwca 2020 roku minie dokładnie 175 lat od dnia, w którym z Warszawy do Grodziska ruszył pierwszy parowóz. W tym dniu odbędzie się msza św. w intencji polskich kolejarzy, w kościele p.w. św. Karola Boromeusza na Starych Powązkach. Z tej okazji przyjadą poczty sztandarowe przedstawiciele kolei, by oddać hołd budowniczemu pierwszego odcinka DŻWW, a następnie wszyscy udadzą się na grób Stanisława Wysockiego, polskiego inżyniera i projektanta „wiedenki”, by uczcić jego pamięć minutą ciszy, modlitwą oraz złożyć wiązanki i zapalić znicze. 15 czerwca o godzinie 15:00 Fundacja Grupy PKP wraz z Polskim Stowarzyszeniem Miłośników Kolei zorganizuje spacer po Starych Powązkach szlakiem „wiedenki”. W spacerze mogą brać udział wszyscy chętni wysłuchania historii powstania Drogi Żelaznej  Warszawsko – Wiedeńskiej oraz poznania bliżej życiorysu Stanisława Wysockiego. Dodatkowo przewodnik Marek Moczulski, wolontariusz Fundacji Grupy PKP i członek Polskiego Stowarzyszenia Miłośników Kolei opowie i zaprowadzi na groby innych ważnych kolejarzy. Uczestnicy spaceru posiądą więcej informacji o Stanisławie Rybickim, współzałożycielu Kolejowej Służby Zdrowia, Leonie Miastkowskim, pierwszym maszyniście Polski, Teodorze Urbańskim, projektancie przebiegu trasy Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej oraz o toromistrzu, nobliście  Władysławie Reymoncie.

Rok „wiedenki”

Droga Żelazna Warszawsko – Wiedeńska była pierwszą linią kolejową w ówczesnym Królestwie Polskim. Jej projektant i budowniczy to inżynier Banku Polskiego Stanisław Wysocki. Droga łączyła Warszawę z granicą zaboru austriackiego. Trasa z Warszawy przez Grodzisk Mazowiecki, Żyrardów, Skierniewice, Lipce Reymontowskie, Koluszki, Piotrków Trybunalski, Radomsko, Częstochowę i Zawiercie do Sosnowca jest nazywana królową polskich dróg żelaznych. Pierwszy odcinek wybudowano w 1845 roku, a w 1912 została upaństwowiona przez władze rosyjskie.

Zapraszamy do wzięcia udziału w spotkaniach związanych z rocznicą uruchomienia Drogi Żelaznej Warszawsko – Wiedeńskiej, które są organizowane m.in. przez Stację Muzeum, Polskie Stowarzyszenie Miłośników Kolei.