Janusz Piechociński: Ciekawy azjatycki Partner - Singapur

Janusz Piechociński: Ciekawy azjatycki Partner - Singapur

17 czerwca 2020 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Singapur Miasto-Port –Państwo jest logistyczno-handlową bramą do Azji.  Singapur to światowy lider porozumień handlowych wykorzystujący swoje świetne położenie i historyczne  dokonania w łączeniu Azji ze światem. Do historii dyplomacji przeszła juz bardzo pragmatyczna wypowiedz Premiera Singapuru, który w czasie narastania wojen handlowych USA –Chiny powiedział: „gdy się kłócą Nasi Przyjaciele my milczymy”.

Singapur. Fot. pl.wikipedia.org

Singapur jest najbardziej stabilnym państwem Azji Południowo-Wschodniej, zaliczanym do tzw. tygrysów azjatyckich.

Gospodarka kraju rozkwitła w ciągu ostatnich dwudziestu lat, charakteryzując się średnio 5 -10% rocznym wzrostem. Wysoko rozwinięty jest przemysł elektroniczny, chemiczny, farmaceutyczny, maszynowy, stoczniowy, odzieżowy, cementowy. Singapur to również wielkie azjatyckie centrum finansowe, bankowe – 170 banków (w tym 120 zagranicznych), handlowe (usługi wytwarzają 62% produktu krajowego brutto) oraz nowoczesne centrum naukowe. Kraj posiada największą w świecie giełdę kauczuku, cyny, przypraw korzennych. Singapur jest trzecim, co do wielkości w świecie (po Rotterdamie i Houston), centrum rafinacji ropy naftowej (ok. 55 mln ton rocznie). W Singapurze istnieje wielki przeładunkowy port morski (drugi po Rotterdamie w Świecie), obsługujący ok. 40 tys. statków rocznie, wolnocłowy port tranzytowy i tzw. tania bandera (flota handlowa o nośności ok. 15 mln DWT). Duże znaczenie ma również turystyka (ponad 6 mln gości rocznie, wpływy z turystyki to ok.10 mld dol.) . Singapur znajduje się aktualnie na 4. miejscu na świecie w rankingu państw o najwyższym PKB w przeliczeniu na mieszkańca. Wyprzedzają go tylko: Katar, Makau (specjalny region administracyjny Chin) i Luksemburg.

W 2019 weszła w życie Umowa o wolnym handlu UE-Singapur. Singapur jest w tym regionie zdecydowanie największym partnerem handlowym UE w Azji Południowo-Wschodniej. Wymiana towarowa wynosi ponad 53 mld euro, a wymiana usług warta jest 51 mld euro. W Singapurze zarejestrowanych jest ponad 10 tys. przedsiębiorstw z UE prowadzących stamtąd działalność w całym regionie Pacyfiku. Dla europejskich przedsiębiorców Singapur jest ponadto głównym miejscem lokowania inwestycji w Azji, a w ostatnich latach wartość inwestycji po obu stronach dynamicznie rosła. W rekordowym 2017 r. łączna wartość dwustronnych inwestycji osiągnęła 344 mld euro.

Panoramo portu w Singapurze. Fot. en.wikipedia.org

Na mocy umowy handlowej Singapur usunie wszystkie pozostałe cła na produkty z UE i zobowiąże się do utrzymania dotychczasowego bezcłowego dostępu do rynku dla wszystkich pozostałych produktów UE. Umowa stwarza również nowe możliwości dla dostawców usług z UE, między innymi w sektorach takich jak telekomunikacja, ochrona środowiska, inżynieria, informatyka i transport morski. Sprawia, że otoczenie biznesu będzie bardziej przewidywalne. Singapur zgodził się na zniesienie przeszkód w handlu, oprócz ceł w kluczowych sektorach, przykładowo poprzez uznanie unijnych testów bezpieczeństwa w odniesieniu do samochodów i wielu urządzeń elektronicznych oraz uznawanie etykiet, które unijne przedsiębiorstwa stosują do wyrobów włókienniczych.

W latach 2012-2015 Polska podjęła aktywną i skuteczna ekspansję na tamten rynek, zwiększono współpracę gospodarcza, lotniczą i portową.

Singapur to jednak dopiero piąty największy partner handlowy Polski wśród państw ASEAN, podczas gdy dla całej UE jest największym. Do tego od lat w handlu z tym krajem notujemy ujemne saldo. Singapur jest 27 największym partnerem handlowym Polski poza UE.

Wartość polskiego eksportu do Singapuru. 217 mln EUR Wartość polskiego importu z Singapuru.350 mln euro.

W 2018 Singapur, pod względem wartości eksportu ogółem, zajmował  55 pozycję, jako partner handlowy Polski, z udziałem w eksporcie Polski ogółem na poziomie 0,1 proc. Pod względem wartości importu zajmował 46. pozycję, z udziałem w imporcie ogółem na poziomie 0,3 proc.

Dla Singapurczyków w dalszym ciągu Chopin jest pierwszym „brandem” kojarzonym z Polską.

Singapur sprowadza z zagranicy ponad 90 proc. konsumowanych tam produktów spożywczych, a w wyniku pandemii Covid-19 boryka się z zakłóceniami w łańcuchach dostaw. Odkąd w połowie kwietnia Singapore Food Agency (SFA) - instytucja zajmująca się bezpieczeństwem żywnościowym - ogłosiła, że poszukuje nowych dostawców produktów rolnych, kontrakty eksportowe z singapurskimi dystrybutorami podpisało siedem polskich firm.

29 maja Polska i Singapur podpisały wspólne oświadczenie, w którym deklarują, że w odpowiedzi na trwającą pandemię zagwarantują szybszy przepływ towarów, co w praktyce ma pomóc Singapurowi w zagwarantowaniu sobie dostępu do podstawowych produktów.

Po pierwszej partii jajek kolejne ładunki żywności z Polski są spodziewane od czerwca do sierpnia. Oprócz 240 ton jaj, dostawy obejmą także m.in. blisko 700 ton mrożonych warzyw, ryby oraz niewielkie partie czekoladek i napojów. Strona Singapurska nadała informacjom o dostawach z Polski dużą rangę informacyjną: „To kolejny krok w staraniach Singapuru o dywersyfikację źródeł zaopatrzenia i wzmocnienia elastyczności naszych zasobów żywności" – skomentował singapurski minister handlu i przemysłu Chan Chun Sing. Rząd Singapuru widzi w dostawach żywności z Polski czy Krajów regionu zwiększenie bezpieczeństwa dostaw i podniesienia konkurencyjności dla singapurskich importerów w ich negocjacjach warunków zakupu dominujących dotąd dostawców produktów spożywczych. Dla naszych firm i dyplomacji ekonomicznej to olbrzymia okazja na zwiększenie gospodarczej wymiany i utrwalenie pozycji na azjatyckich rynkach.

 

Janusz Piechociński

Prezes

Izba Przemysłowo - Handlowa Polska - Azja