Tarcze Krystyna i Elisabetta rozpoczynają pracę na Bemowie.

Tarcze Krystyna i Elisabetta rozpoczynają pracę na Bemowie.

18 czerwca 2020 | Źródło: ZTM Warszawa
PODZIEL SIĘ

Tarcze Krystyna i Elisabetta są już w komorze startowej na Bemowie. Na Bródnie tarcza Anna rozpoczyna drążenie drugiego tunelu.

Fot. ZTM Warszawa

Kilkuset tonowe tarcze TBM na Bemowie zostały opuszczone do komory startowej stacji Powstańców Śląskich. Zanim jednak zniknęły w wąskim otworze technologicznym, przemierzyły kilkudziesięciometrową trasę, podwieszone do ogromnego dźwigu do zadań specjalnych. Na poziomie -2 czekało je jeszcze precyzyjne ustawianie w betonowych kołyskach.

Teraz czas na podłączenie wszystkich urządzeń sterowania oraz montaż zaplecza, które wraz z tarczą mierzy niemal 100 metrów długości. Drążenie dwóch tuneli w kierunku stacji Ulrychów rozpocznie się pod koniec lipca.

Film z operacji rozruchu tarczy można zobaczyć na profilu Miasta Stołecznego Warszawy na portalu Facebook.

Podczas długiego weekendu na Targówku pierwsza z tarcz na tym odcinku przebiła się do stacji Kondratowicza. Ułożenie 613 pierścieni na odcinku 919,5 m zajęło jej 38 dni. W jej ślady ruszyła już druga tarcza Anna, która wykona tunel łączący stacje Bródno i Kondratowicza. Do tej pory wydrążyła już 7 m tunelu lewego. 

Tarcza TBM skrawa ziemię i jednocześnie obudowuje tunel betonowymi prefabrykatami. Po zakończeniu drążenia, tunel jest gotowy do prowadzenia w nim prac związanych z układaniem torowiska oraz montażem systemów.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na styku Woli i Bemowa powstaje najkrótszy odcinek linii M2. Składa się on ponad 2,5 kilometra tuneli oraz dwóch stacji: C05 – roboczo nazwanej „Ulrychów” – położonej w ciągu ul. Górczewskiej i C04 „Powstańców Śląskich” zlokalizowanej w pobliżu skrzyżowania ulic Górczewskiej i Powstańców Śląskich. Za stacją C04 będą się znajdować tory odstawcze dla pociągów metra. Wykonawcą tej inwestycji jest konsorcjum firm Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi S.p.A. Wykonawca na zrealizowanie inwestycji wartej 959 249 940,00 zł ma czas do listopada 2021 roku. Drugi etap budowy odcinka zachodniego jest częścią projektu „Budowa II linii metra wraz z zakupem taboru – etap III”, który jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dla projektu o wartości 3 564 536 216,00 zł uzyskano dofinansowanie unijne w wysokości 1 952 151 513,23 zł.