Alstom z dwoma certyfikatami

Alstom z dwoma certyfikatami

29 czerwca 2020 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Najnowszy standard ETCS oraz pierwsze na świecie algorytmy fuzji danych do pomiaru lokalizacji i prędkości pociągu.

Fot. Alstom

Alstom otrzymał pełną certyfikację [ Certyfikaty ISA i NoBo ] do najnowszego standardu interoperacyjności dla kolei - ETCS [ Europejski System Sterowania Pociągiem ] poziomu 3, wydanie 2. Tuż przed wprowadzaniem nowego rozwiązania na szeroką skalę w Norwegii, Alstom został także certyfikowany przez Belgorail [ wiodąca organizacja zajmująca się certyfikacją i testowaniem w obszarze kolejnictwa. ] w zakresie wdrożenia pierwszych na świecie algorytmów fuzji danych kolejowych, które dzięki wykorzystaniu nawigacji satelitarnej oraz inercyjnych czujników ruchu umożliwiają dokładne określenie lokalizacji i prędkości pociągu.  

ETCS to system opracowany z myślą o standaryzacji europejskiego transgranicznego ruchu kolejowego. Umożliwia bezpieczne zwiększenie prędkości, jak również poprawę niezawodności i wydajności operacji. Obejmuje system automatycznej kontroli pociągu oparty na stałej łączności radiowej, który pozwala zoptymalizować jazdę przy wyższych prędkościach oraz zapewnia interoperacyjność sieci, zmniejszając jednocześnie koszty utrzymania dla operatora. Najnowszy standard zapewnia m.in. większą pojemność radiową.

Alstom wprowadza obecnie w Norwegii nowy system odometryczny oparty na fuzji danych, która dzięki łączeniu informacji z wielu źródeł dostarcza dokładniejsze i bardziej wartościowe dane wyjściowe. Po raz pierwszy wykorzystano w nim rozwiązanie hybrydowe – połączenie czujników inercyjnych i satelitarnych, a samo urządzenie jest montowane wewnątrz pociągu. Dzięki temu algorytmy zachowują precyzję w najtrudniejszych warunkach pogodowych i niezależnie od otoczenia - również w tunelach. Innowacyjne rozwiązanie Alstomu może być wykorzystywane we wszystkich rodzajach pociągów, pozwala też wyeliminować konieczność korzystania z zewnętrznych urządzeń do radiolokacji i pomiaru prędkości. Testy pierwszej lokomotywy wykorzystującej nowy system rozpoczną się jeszcze w czerwcu tego roku. Do 2026 r. obsługę pasażerską w Norwegii rozpocznie 450 pociągów wyposażonych w ten standard.

Norwegia uczyniła zdecydowany krok w kierunku cyfryzacji kolei, decydując się na wyposażenie całego kraju w najnowszą wersję europejskiego standardu interoperacyjności. Potwierdziła tym samym kluczową rolę realizowania strategii na rzecz ekologicznej przyszłości. Jesteśmy niezwykle dumni, że możemy uczestniczyć w tym projekcie, tym bardziej, że obejmuje on wykorzystanie pierwszej na świecie technologii, dla której właśnie otrzymaliśmy certyfikat - powiedział Rob Whyte, Dyrektor Zarządzający Alstomu na kraje nordyckie