Połączenia kolejowe Poznania ze Szczecinem stają się coraz atrakcyjniejsze dla podróżnych

Połączenia kolejowe Poznania ze Szczecinem stają się coraz atrakcyjniejsze dla podróżnych

30 czerwca 2020 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Podróżni korzystają z nowych peronów w Poznaniu, Kiekrzu, Pamiątkowie i Baborówku. Pociągi kursują po 30 km nowych torów z siecią trakcyjną i urządzeniami sterowania - tak zmienia się linia z Poznania do Szczecina na odcinku Poznań – Wronki. Inwestycję realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Projekt między stolicami woj. wielkopolskiego i zachodniopomorskiego współfinansowany z instrumentu CEF „Łącząc Europę” wart jest ok. 4,1 mld zł.

Fot. PKP PLK

W Wielkopolsce realizowane są projekty kolejowe o wartości blisko 10 mld zł. Dzięki nim zwiększa się dostępność i poprawia oferta podróży koleją zarówno w regionie jak i między Poznaniem a Warszawą oraz Szczecinem. Cieszymy się, że PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. sprawnie wykorzystują środki unijne, co wpływa na zwiększenie potencjału kolei – powiedział Rafał Weber, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Podróżni zyskują lepszy dostęp do kolei. Do nowych peronów na przystanku Poznań Wola i na stacji Kiekrz w wakacje dołączą kolejne. Wyższe perony ułatwią wsiadanie do pociągów. Dla podróżnych przewidziano wiaty i ławki. Przygotowano nowe oświetlenie oraz czytelne oznakowanie i system informacji pasażerskiej. W Kiekrzu dostęp do kolei ułatwi przejście podziemne z windami, a w Poznaniu Woli pochylnie. Wygodniejszy dostęp do pociągów jest już na pierwszych peronach przystanków Pamiątkowo i Baborówko. Latem wykonawca udostępni sąsiednie perony. Komfortowe podróże zapewnią też przebudowywane perony w Rokietnicy, Pęckowie i Wronkach. Na odcinku Poznań – Wronki podróżni zyskają na 8 stacjach i przystankach 16 dostępnych dla wszystkich peronów.

Fot. PKP PLK

- Konsekwentnie wykorzystujemy środki z projektów unijnych, m.in. z instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Dzięki nim PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na całej trasie z Poznania do Szczecina zwiększą komfort i atrakcyjność podroży koleją oraz sprawność przewozów towarowych. Już są przystanki, na których podróżni mogą korzystać z nowych peronów, a niektóre szlaki mają nowe tory, sieć trakcyjną i urządzenia sterowania - powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Pociągi jeżdżą nowym torem. Na 30 km są nie tylko nowe tory. Zamontowano obok nowe konstrukcje i sieć trakcyjną. Kolejarze wykorzystują też nowoczesne urządzenia sterowania ruchem na szlakach: Poznań – Kiekrz, Rokietnica – Szamotuły i Pęckowo – Wronki. W wakacje zapewniona będzie jazda po dwóch zmodernizowanych torach na odcinku Poznań Wola - Kiekrz. Prace nie wpływają na rozkładowy ruch pociągów.

Powstaje atrakcyjna oferta kolei na trasie z Poznania do Szczecina

Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. realizowana z udziałem środków CEF „Łącząc Europę” obejmuje trasę z Wielkopolski do Szczecina. Poza odcinkiem Poznań – Wronki, to także szlaki Wronki – Słonice oraz Słonice – Szczecin Dąbie:

Stacja Szamotuły. Fot. Łukasz Bryłkowski / PKP PLK

- Cieszę się, że wszystkie umowy na modernizację trasy Poznań – Szczecin zostały podpisane i rozpoczęły się prace na wszystkich jej odcinkach, obejmujących około 187 km nowoczesnej linii kolejowej położonej w korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Odcinek ten łączy także między innymi port sieci bazowej w Szczecinie z korytarzem sieci bazowej Morze Północno-Bałtyckie. Zakończenie inwestycji zwiększy możliwości tej ważnej kolejowej trasy i skróci czas podróży na tej linii. Ponadto zwiększy się atrakcyjność, bezpieczeństwo i efektywność transportu kolejowego, w szczególności zwiększenie połączeń między Europą Północną i Środkową wzdłuż korytarza Bałtyk-Adriatyk. Jest to jeden z największych projektów od 2014 roku z dofinansowaniem z instrumentu „Łącząc Europę” w wysokości 408 mln euro - powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA - Innovation and Networks Executive Agency.

Między Wronkami a Słonicami przed montażem nowych, rozbierane są stare tory. Demontowana jest sieć trakcyjna, która zostanie zastąpiona nową. Prace koncentrują się m.in. na szlakach Dobiegniew – Bierzwnik i Dobiegniew – Mierzęcin. Na stacji Drawski Młyn budowane są nowe perony. Klientom kolei lepsze podróże zapewnią też przebudowane stacje m.in. w Miałach, Rębuszu i Słonicach.

Most we Wronkach. Fot. Ł. Bryłkowski / PKP PLK

Na Pomorzu Zachodnim do września podróżni zyskają nowe perony m.in. w Dolicach, Kolinie i Choszcznie. Nowy tor układany jest między Słonicami a Choszcznem, Dolicami a Kolinem oraz na szlaku z Reptowa do Szczecina Dąbie.

Krótsze podróże koleją między Wielkopolską a Pomorzem Zachodnim

Na 187 km trasie zmodernizowanych zostanie 65 peronów na 32 stacjach i przystankach. Sprawne podróże zapewnią nowe tory, sieć trakcyjna i nowoczesne urządzenia sterowania. Przebudowanych będzie blisko 100 mostów i wiaduktów, m.in. we Wronkach i Stargardzie.

Efektem prac będzie zwiększenie prędkości pociągów do 160 km/h. Po uzyskaniu niezbędnych pozwoleń najszybsze pociągi pojadą z Poznania do Szczecina nawet o 50 min krócej niż obecnie, poniżej 2 godzin. Zwiększy się komfort podróży i dostępność kolei. Bezpieczeństwo poprawią nowe Lokalne Centra Sterowania w Poznaniu i Stargardzie.

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warty jest ok. 4,1 mld zł. Inwestycja współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF) w wysokości ok. 2,2 mld zł planowana jest do końca 2022 r. Przedsięwzięcie jest jednym z największych przedsięwzięć realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach Krajowego Programu Kolejowego.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Nowe lokomotywy PKP Intercity wyjeżdżają na tory Nowe lokomotywy PKP Intercity wyjeżdżają na tory
Następny artykuł Koleje Dolnośląskie kupują nowe pociągi Koleje Dolnośląskie kupują nowe pociągi