Transport miejski Powstanie podziemny przystanek tramwajowy i tunel pod Dworcem Zachodnim w Warszawie

Powstanie podziemny przystanek tramwajowy i tunel pod Dworcem Zachodnim w Warszawie

07 lipca 2020 | Źródło: Tramwaje Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Mieszkańcy Warszawy dojadą podziemną linią tramwajową do odnowionej stacji kolejowej. Będą nad tym wspólnie pracowały Tramwaje Warszawskie i PKP Polskie Linie Kolejowe. Właśnie dziś podpisali umowę o łącznej wartości niemal 2,4 mld zł.

Wizualizacja. Tramwaje Warszawskie

Wspólna umowa dotyczy przebudowy stacji kolejowej i budowy podziemnego przystanku tramwajowego. Jest to pierwszy etap prac pozwalający w przyszłości na rozszerzenie trasy w kierunku Woli. Wraz z zarządcą infrastruktury kolejowej Tramwaje Warszawskie zbudują podziemny przystanek tramwajowy połączony z przejściem podziemnym i dworcem kolejowym. Maksymalny koszt części inwestycji , który finansuje stolica to 170 mln zł.

Dojazd tramwajem do stacji

Tramwaje Warszawskie w ramach oddzielnego zadania pracują nad trasą tramwajową, która rozpocznie się pod przebudowanym przez PKP PLK dworcem Warszawa Zachodnia. Z Dworca Zachodniego tramwaj pojedzie tunelem o długości około 500 metrów pod Parkiem Zachodnim. Wyjazd z tunelu i kolejny przystanek znajdować się będzie między jezdniami ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. na wysokości hotelu Ibis. Następnie trasa pobiegnie wzdłuż tej ulicy aż do ul. Grójeckiej, gdzie tramwaje będą skręcać w kierunku Centrum, Okęcia lub pojadą na wprost do pętli Banacha. Dzięki tej inwestycji pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem do stacji Warszawa Zachodnia, a pod samą stacją powstanie wygodny podziemny węzeł przesiadkowy, z którego łatwo będzie można dostać się na perony kolejowe i autobusowe. Umowa na projektowanie tej trasy podpisana została w styczniu 2020 roku. Już w przyszłym roku gotowe będą projekty i pozwolenie na budowę.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak będzie wyglądał podziemny przystanek?

Podziemny przystanek tramwajowy będzie podobny od stacji metra. Perony tramwajowe będą bardzo blisko peronów kolejki WKD i znajdą się na poziomie – 2 . Na poziomie -1 będzie korytarz łączący wszystkie perony. Wybudowane zostaną ruchome schody i windy – pasażerowie nie będą musieli wychodzić na zewnątrz żeby przesiąść się z tramwaju do pociągu.

Tramwaj do Wilanowa – największy projekt tramwajowy w Polsce
Budowa trasy do stacji Warszawa Zachodnia to część większego projektu, podzielonego na kilka etapów. Trasa o łącznej długości blisko 19 km, docelowo połączy Wolę, Odolany, Dworzec Zachodni, Ochotę, Mokotów i Wilanów. Stołeczni tramwajarze pracują teraz nad m.in. nad odcinkiem do Wilanowa. Pracują także nad budową nowej zajezdni na Annopolu. Warszawa zyska także nawet 213 nowych tramwajów, na dostawę  których umowa została podpisana w czerwcu 2019r.