Nowy wiadukt w Lesznie zwiększa bezpieczeństwo i ułatwia komunikację w mieście

Nowy wiadukt w Lesznie zwiększa bezpieczeństwo i ułatwia komunikację w mieście

11 lipca 2020 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Nowy wiadukt drogowy w Lesznie zwiększył bezpieczeństwo w ruchu kolejowym na ważnej trasie Poznań – Wrocław. Mieszkańcy zyskali sprawniejszą i bezpieczniejszą komunikację w mieście i regionie. Bezkolizyjne skrzyżowanie to jeden z efektów inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. za ok. 1,5 mld zł, realizowanej na odcinku Czempin – granica Dolnego Śląska przy udziale środków UE z instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Fot. Mirosław Siemienis / PKP PLK

Od 9 lipca w Lesznie kierowcy sprawnie i bezpiecznie przejeżdżają nowym wiaduktem nad torami linii Poznań - Wrocław. W przewozach kolejowych zwiększa się poziom bezpieczeństwa. Obiekt łączy dzielnice Leszna: Gronowo oraz Zatorze. Mieszkańcy zyskują czas i sprawną, bezpieczniejszą komunikację w mieście oraz lepszy dojazd m.in. na drogę ekspresową Poznań – Wrocław S5.

– Modernizacja linii między Wielkopolską a Dolnym Śląskiem już zapewnia dobre podróże aglomeracyjne w obu województwach, a dzięki inwestycji na odcinku od Czempinia do Dolnego Śląska zwiększa się możliwość i atrakcyjność przewozów krajowych i międzynarodowych. Efektem inwestycji, dzięki nowym bezkolizyjnym skrzyżowaniom, jest też poprawa systemu komunikacji drogowej. Konsekwentnie realizujemy rozpoczęte inwestycje, wykorzystujemy środki unijne i ogłaszamy przetargi na nowe zadania – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Wiadukt w Lesznie .Fot. Radosław Śledziński / PKP PLK

Dwupoziomowe skrzyżowanie w Lesznie na ul. Wilkowickiej zastąpiło przejazd kolejowo-drogowy. Trzyprzęsłowy wiadukt ma 49 m długości i 11 m szerokości. Dla kierowców przygotowano dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku. Z obu stron obiektu są przygotowane dojazdy. Mieszkańcy mogą korzystać z bezpiecznego traktu pieszo-rowerowego. Dla bezpieczeństwa oddzielono go od jezdni energochłonnymi barierkami.

– INEA z zadowoleniem przyjmuje przyspieszenie prac i otwarcie nowego wiaduktu w Lesznie przy ul. Wilkowickiej. Jest to część modernizacji linii kolejowej E-59 na odcinku Wrocław-Poznań, na korytarzu sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk, która zwiększa atrakcyjności i dostępności transportu kolejowego w UE. Efektem inwestycji będzie podniesienie prędkości pociągów i poprawa przepustowości linii oraz zwiększenie jakości usług kolejowych. Wsparcie UE na tę modernizację wynosi 1,002 mld zł – powiedział Morten Jensen, Head of Unit at INEA – Innovation and Networks Executive Agency.

Nowy wiadukt drogowy w Lesznie to kolejne, bezkolizyjne skrzyżowanie na modernizowanym odcinku linii kolejowej Czempiń – granica woj. dolnośląskiego. Od kwietnia kierowcy sprawnie przejeżdżają nad torami w Klonówcu koło Leszna. Nowe wiadukty budowane są też w Kościanie (na ul. Młyńskiej i ul. Gostyńskiej), w Gołaszynie oraz w Rawiczu (na ul. Świętojańskiej i ul. Piłsudskiego). Dzięki inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. będzie łącznie 7 nowych, dwupoziomowych skrzyżowań.

Fot. Arnold Bresch

Dodniejsze podróże koleją między Poznaniem a Wrocławiem

Podróżni wygodnie wsiadają do pociągów z wyższych peronów m.in. w Kościanie, Rydzynie, Kaczkowie, Bojanowie i Rawiczu. Są zamontowane wiaty, ławki i jasne oświetlenie. W lipcu nowe perony będą dostępne w Lesznie. W ramach kolejowej inwestycji między Czempiniem a Dolnym Śląskiem 5 stacji i 6 przystanków, dzięki windom i pochylniom, stanie się bardziej dostępne dla wszystkich podróżnych.

Sprawny ruch pociągów zapewniają nowoczesne urządzenia sterowania. Między Czempiniem a Dolnym Śląskiem wymieniono już ponad 80% infrastruktury kolejowej, czyli ponad 110 km toru i sieci trakcyjnej. Pociągi po nowych torach jeżdżą z Kościana do Starego Bojanowa, z Leszna do Bojanowa i z Rawicza do Żmigrodu. Wkrótce gotowe będą oba tory na odcinkach: Czempiń – Kościan oraz Stare Bojanowo – Leszno.

Poziom bezpieczeństwa poza bezkolizyjnymi skrzyżowaniami, zwiększają przebudowywane przejazdy kolejowo-drogowe. Nowa nawierzchnia i lepsze zabezpieczenia są już na 14 z 24 przejazdów, m.in. na ul. 1 Maja i ul. Dożynkowej w Lesznie.

Po zakończeniu prac i uzyskaniu wymaganych pozwoleń pociągi pojadą między Poznaniem a Wrocławiem z prędkością 160 km/h. Czas przejazdu najszybszych składów między stolicami Wielkopolski i Dolnego Śląska wyniesie ok. 1:30 h.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” za ok. 1,5 mld zł, z czego ok. 1 mld zł stanowi dofinansowanie z instrumentu Unii Europejskiej „Łącząc Europę” (CEF). Zasadnicze prace na linii planowane są do końca roku.

Dzięki zrealizowanym w ubiegłych latach pracom na linii kolejowej z Poznania do Wrocławia (odcinki: Poznań – Czempiń oraz Wrocław – granica woj. dolnośląskiego) dla podróżnych powstały m.in. komfortowe perony na 20 stacjach i przystankach, m.in. w Czempiniu, Puszczykowie i Żmigrodzie, oraz bezkolizyjne skrzyżowania w Poznaniu, Mosinie i Łęczycy.