Transport miejski Coroczne szlifowanie torowiska w warszawskim Metrze

Coroczne szlifowanie torowiska w warszawskim Metrze

14 lipca 2020 | Źródło: Metro Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Szlifowanie prewencyjne szyn i rozjazdów jest elementem regularnych prac konserwacyjnych wykonywanych na infrastrukturze torowej Metra Warszawskiego Sp. z o.o. W tym roku prace zostały podzielone na 2 okresy: w pierwszym etapie potrwają 4 tygodnie (od nocy 5/6 lipca), zaś drugi etap został zaplanowany na jesień i potrwa do grudnia. W bieżącym tygodniu szlifowanie odbywa się na linii M2, zaś w zeszłym - prace wykonywane były na odcinku bielańskim linii M1.

Fot. Metro Warszawskie

Szlifowanie prewencyjne, prowadzone na torach metra, pozwala usunąć zużycia zmęczeniowe w postaci wad typu: head check, wykruszeń, wybuksowań, falistości,  które pojawiają się na główkach szyn w trakcie ich eksploatacji. Umożliwia ono także odtworzenie profilu poprzecznego szyn.

Z doświadczeń w eksploatacji linii metra wynika, iż odpowiednio dobrane i zastosowane zabiegi konserwacyjno-remontowe znacząco wydłużają okres żywotności nawierzchni torowej. Regularne prowadzenie robót konserwacyjnych pozwala stosunkowo niewielkim kosztem przywrócić pierwotne właściwości szyn, tj. odtworzyć odpowiedni profil poprzeczny oraz wyeliminować wady powierzchniowe w pierwszym stadium ich powstania, co ma istotne znaczenie w bezpiecznej eksploatacji. Tego typu prace konserwacyjne przeprowadzane na torach warszawskiego metra przedłużają jego żywotność, spowalniają proces zużycia kół pociągów, a co szczególnie istotne wpływają korzystnie na komfort jazdy, zmniejszając wibracje i hałas.

Szlifowanie szyn i rozjazdów odbywa się wyłącznie podczas przerwy nocnej, nie powodując utrudnień w ruchu pasażerskim.