FLIRT po raz pierwszy na trasie Sochaczew - Józefów

FLIRT po raz pierwszy na trasie Sochaczew - Józefów

15 lipca 2020 | Źródło: Koleje Mazowieckie
PODZIEL SIĘ

Dziś po raz pierwszy trasę między Sochaczewem a Józefowem obsługują nowe pojazdy FLIRT. Na początku tego tygodnia odebrano kolejne pięcioczłonowe ezt produkcji Stadlera.

Fot. Koleje Mazowieckie

W parku taborowym Kolei Mazowieckich jest obecnie osiem nowych pojazdów FLIRT. Pierwszym obsługiwanym dziś przez FLIRT pociągiem był pociąg nr 91442 relacji Sochaczew (godz. 6.06)– Warszawa Centralna (godz. 7.01).

Koleje Mazowieckie podpisały umowę ramową na zakup 71 ezt FLIRT w styczniu 2018 roku. Kontrakt obejmuje zakup kolejno: 6 sztuk ezt do obsługi trasy Warszawa – Działdowo, 12 sztuk ezt do obsługi trasy Sochaczew – Warszawa – Celestynów, 12 sztuk ezt do obsługi trasy Skierniewice – Warszawa – Mińsk Mazowiecki, 15 sztuk ezt do obsługi trasy Góra Kalwaria – Czachówek – Warszawa – Modlin, 16 sztuk do obsługi trasy Warszawa – Tłuszcz, 10 sztuk dwuczłonowych ezt do obsługi relacji: Radom –  Dęblin, Radom – Skarżysko-Kamienna, Radom – Drzewica, Radom – Warka.   

Pierwszy Flirt rusza pod wodzą maszynisty Tomasza Ziomeckiego. Fot. Koleje Mazowieckie.

Pociągi przekazane Kolejom Mazowieckim to elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Są jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi mogą osiągać prędkość 160 km/h. Są również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT są w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności (TSI).

Stanisław Wyszyński, kierownik pociągu. Fot. Koleje Mazowieckie

Najnowsze pojazdy FLIRT dla Kolei Mazowieckich zostały wyposażone w pokładowy system ETCS GUARDIA wzorzec 3.4.0 – własne rozwiązanie producenta opracowane w ramach joint venture AngelStar powołanego przez Stadlera i spółkę Mermec. Pokładowy system Guardia obsługuje zarówno poziom 1 i 2 ETCS, uzyskał homologację zgodnie z najnowszą wersją TSI CCS 2016/919 i został zintegrowany z systemem SHP.

Projekt pod nazwą „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych.” uzyskał dofinansowanie na poziomie 79% kwoty wydatków kwalifikowalnych  w ramach działania 7.2 Infrastruktura kolejowa, Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 153,30 mln zł (brutto), z czego dofinansowanie to 96,02 mln zł.