28 bezkolizyjnych skrzyżowań na linii Trzebinia – Czechowice w przebudowie

28 bezkolizyjnych skrzyżowań na linii Trzebinia – Czechowice w przebudowie

15 lipca 2020 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Wiadukt kolejowy w Kaniowie, to kolejne z 28 bezkolizyjnych skrzyżowań na linii Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice, które obejmuje przebudowa. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. zapewni bezpieczniejszy przejazd pociągów i sprawniejszą komunikację drogową. Efektem przedsięwzięcia za 800 mln zł, współfinansowanego z POIiŚ, będą krótsze podróże oraz dostępniejsze dla pasażerów stacje i przystanki.

Przebudowa wiaduktu w Chrzanowie. Fot. Piotr Skwara / PKP PLK

Wiadukt w Kaniowie jest niezbędny dla przejazdu pociągów między stacjami Brzeszcze i Czechowice-Dziedzice. Po przebudowie dwuprzęsłową konstrukcję zastąpi wyższy i szerszy, jednoprzęsłowy obiekt. Na lata będzie zapewnione sprawne kursowanie pociągów. Kierowcy dzięki poszerzeniu obiektu, płynnie przejadą pod torami po dwóch pasach ruchu. Piesi zyskają 2-metrowy chodnik. Wykonawca w połowie lipca rozpoczął prace. Zdemontuje stare elementy obiektu i wybuduje nowy wiadukt. Prace przeprowadzone będą najpierw na jednym torze, później na drugim. Roboty uwzględniono w konstrukcji rozkładu jazdy.

Wiadukt w Kaniowie. Fot. PKP PLK

Modernizacja 28 wiaduktów dla sprawnych i bezpiecznych przejazdów między Trzebinią, Oświęcimiem a Czechowicami-Dziedzicami. Wykonawca pracuje przy bezkolizyjnych skrzyżowaniach w Chrzanowie nad ul. Zbożową oraz w Czechowicach-Dziedzicach nad ul. Pionkową. Prace obejmą także wiadukty w Chełmku, Oświęcimiu, Brzeszczach, Jawiszowicach. Dzięki inwestycji PLK zmodernizowane obiekty zapewnią nie tylko sprawniejsze i bezpieczniejsze podróże koleją. W niektórych lokalizacjach, poszerzenie jezdni pod wiaduktem ułatwi także system komunikacji drogowej w miejscowościach i na terenie, przez który przebiega linia kolejowa.

Przebudowa wiaduktu w Chrzanowie, ul. Zbożowa fot. Piotr Skwara

Z trasy Katowice - Kraków krótsze i komfortowe podróże do Oświęcimia i na południe

Efektem inwestycji na trasie Trzebinia – Oświęcim – Czechowice-Dziedzice (nr 93) będą krótsze podróże. Czas przejazdu skróci się prawie o połowę do ok. 40 minut. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 120 km/h, a towarowe – 80 km/h. Będzie wyższy standard podróżowania dzięki przebudowie 10 stacji i przystanków: Chrzanów, Chrzanów Śródmieście, Chełmek Fabryka, Gorzów Chrzanowski, Oświęcim, Brzeszcze, Brzeszcze Jawiszowice, Jawiszowice Jaźnik, Dankowice, Kaniów.

Na linii wykonawca usuwa stare tory oraz wyeksploatowane elementy linii kolejowej. W ich miejsce będą montowane nowe. Inwestycja obejmuje wiadukty, mosty, tory, sieć trakcyjną, urządzenia sterowania.

Prace na linii Oświęcim - Czechowice Dziedzice. Fot. Dariusz Nowobilski

Kaniów - zmiany w komunikacji drogowej

Ze względu na szeroki zakres robót ruch samochodowy jest skierowany objazdem ulicami Czechowicką, Krzywolaków, Wincentego Witosa, Olchowa i Młyńską. Dla pieszych jest zapewnione przejście przez teren budowy.

Inwestycja realizowana z projektu: „Prace na linii kolejowej nr 93 Trzebinia – Zebrzydowice”, współfinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ 5.1-12). Dofinansowanie unijne wynosi 686 518 646,97 PLN (netto).