Najszybciej zrealizowany na świecie projekt budowy metra pod klucz: Alstom dla metra w Dubaju

Najszybciej zrealizowany na świecie projekt budowy metra pod klucz: Alstom dla metra w Dubaju

16 lipca 2020 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Konsorcjum pod przewodnictwem Alstom zakończyło projekt przedłużenia Czerwonej Linii metra w Dubaju. Metro wyposażone jest w 50 składów Metropolis wyprodukowanych w polskim zakładzie Alstom w Chorzowie.

Stacja metra na nowym odcinku Czerwonej Linii metra w Dubaju Fot. Alstom

W Dubaju odbyła się uroczysta inauguracja nowego odcinka metra w ramach projektu Route 2020. Projekt rozbudowy linii metra rozpoczął się w lipcu 2016 r. i realizowany był pod przewodnictwem Alstom przez konsorcjum ExpoLink, w skład którego wchodziły także ACCIONA i Gülermak. W ramach inwestycji powstała 15-kilometrowa linia składająca się z 11,8 kilometrowej trasy naziemnej, odcinka podziemnego o długości 3,2 km oraz rozgałęzienia z Czerwonej Linii. Przedłużenie linii obejmuje siedem stacji, w tym stację Jabel Ali oraz flagową stację metra na terenie Expo. Całkowita wartość projektu to 2,6 mld euro.

Pociągi Metropolis od Alstom na torach Czerwonej Linii metra w Dubaju. Fot. Alstom

 

Alstom odpowiadał za integrację całego systemu metra, w tym zapewnienie zasilania, komunikacji, sygnalizacji, systemu automatycznego kontrolowania opłat i oddzielenia strefy pasażerskiej od peronów za pomocą drzwi ekranowych, a także za realizację prac torowych oraz zapewnienie trzyletniej gwarancji na cały system. W ramach projektu Alstom udoskonalił również istniejącą linię metra modernizując systemy torowe, zasilania, sygnalizacyjne i komunikacyjne. Dostarczył także 50 składów pociągów Metropolis wyprodukowanych w polskim zakładzie Alstom w Chorzowie. Pociągi mają po 85,5 metra długości i składają się z pięciu wagonów. Każdy z nich będzie mógł przewieźć 696 pasażerów (4 osoby na m²). Szerokie przejścia między wagonami, duże drzwi i okna oraz trzy odrębne strefy klas: Gold, Silver i Family zapewnią pasażerom najwyższy komfort. Pociągi wyposażone są w całkowicie elektryczny układ hamulcowy, oświetlenie LED oraz szereg innowacji obniżających zużycie energii, co czyni je prawdziwie przyjaznymi środowisku.

Wagon Metropolis produkcji Alstom w metrze w Dubaju. Fot. Alstom

 

Otwarcia tej wyjątkowej inwestycji dokonał Szejk Mohammed bin Rashid Al Maktoum, premier i wiceprezydent Zjednoczonych Emiratów Arabskich, emir Dubaju. W wydarzeniu, które odbyło się 7 lipca 2020 r., uczestniczyli również Henri Poupart-Lafarge, dyrektor generalny i prezes zarządu Alstomu, oraz – za pośrednictwem wideokonferencji – przedstawiciele najwyższego kierownictwa konsorcjum ExpoLink.

Jesteśmy niezwykle dumni z dostarczenia tego najszybciej zrealizowanego na świecie projektu budowy metra pod klucz. Inwestycja Route 2020 pokazuje zaangażowanie władz Dubaju w zapewnienie mieszkańcom miasta i odwiedzającym je gościom najnowocześniejszego systemu sieci kolejowej. Jako Alstom jesteśmy gotowi z satysfakcją wspierać Dubaj w dalszych dążeniach miasta do ekologicznej i inteligentnej mobilności - powiedział Müslüm Yakisan, wiceprezes Alstom na kraje Afryki, Bliskiego Wschodu i Azji Środkowej.

Stacja metra na nowym odcinku Czerwonej Linii metra w Dubaju Fot. Alstom

 

Alstom od wielu lat angażuje się w prace nad rozwojem transportu miejskiego w Dubaju. W 2014 zrealizował dla miasta projekt linii tramwajowej, który był pierwszym zintegrowanym systemem tramwajowym na Bliskim Wschodzie i pierwszym na świecie w 100% bez naziemnej sieci jezdnej. Alstom odpowiada też za utrzymanie systemu tramwajowego w Dubaju przez okres 13 lat.