Koleje Dolnośląskie stawiają na komfort pasażerów

Koleje Dolnośląskie stawiają na komfort pasażerów

31 lipca 2020 | Źródło: Koleje Dolnośląskie
PODZIEL SIĘ

Klimatyzowane pociągi, dostęp do Internetu i bezgotówkowy zakup biletów – między innymi takie udogodnienia czekają na pasażerów Kolei Dolnośląskich. Dane dotyczące komfortu w pociągach opublikował Urząd Transportu Kolejowego. Koleje Dolnośląskie już teraz wyprzedzają ogólnopolskie trendy. Za dwa lata tabor regionalnego przewoźnika powiększy się o kolejne nowoczesne składy.

Fot. Koleje Dolnośląskie

Podróż nowoczesnymi, wygodnymi pociągami powoli staje się codziennością, a pasażerowie mogą korzystać z wielu udogodnień. Z opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego informacji wynika, że obecnie 45 procent jeżdżących po kraju wagonów pasażerskich jest wyposażona w klimatyzację. – Mogę z dumą powiedzieć, że Koleje Dolnośląskie wyprzedzają ogólnopolskie trendy. Spośród 57 składów, klimatyzowanych jest 54. Całkowicie jej pozbawiony jest EN57-1703, a klimatyzację tylko w kabinie maszynisty posiadają dwa pojazdy SA109  – mówi Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich. – Stawiamy na stały i systematyczny wzrost komfortu jazdy naszymi pociągami, kładąc szczególnie mocny nacisk na adaptację rozwiązań poprawiających m. in. możliwości komunikacyjne naszych pasażerów w trakcie podróży.

Obecnie 27 pojazdów KD (ponad 47%) posiada dostęp do Internetu. Pozostałą część floty dolnośląski przewoźnik będzie sukcesywnie doposażał w nadajniki WiFi przy okazji prac serwisowych i naprawczych wykonywanych w ramach poziomu P4. Wówczas Koleje Dolnośląskie najpewniej wyprzedzą kolejny trend, bo wg raportu UTK dostęp do internetu jest obecny w blisko połowie jeżdżących po Polsce zespołów trakcyjnych. Warto przy tym dodać, że w przypadku klasycznych wagonów takie wyposażenie pojawia się tylko w co czternastym z nich.

Wybrane pociągi KD są również wyposażone we wzmacniacze sygnału komórkowego, które umożliwiają swobodne rozmowy telefoniczne na kolejowych trasach. We wszystkich pojazdach serii Impuls podróżni mają do dyspozycji gniazdka do ładowania telefonów i laptopów. Dodatkowo, od kwietnia br., drużyny konduktorskie we wszystkie pociągach Kolei Dolnośląskich zostały zaopatrzone w terminale płatnicze, które umożliwiają bezgotówkowy zakup biletów na dowolnych trasach. Pasażerowie dolnośląskiego przewoźnika mogli się już także przyzwyczaić do dodatkowo wyznaczonych miejsc przeznaczonych dla osób z niepełnosprawnościami.

Nowe pociągi z dostępem do Internetu

Pod koniec czerwca spółka zdecydowała się na zakup pięciu nowych składów elektrycznych Elf2, wyprodukowanych przez bydgoskiego producenta PESA. Każdy z nich przewiduje miejsca dla minimum 540 pasażerów, w tym osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Wszystkie EZT zostaną wyposażone w nadajniki Wi-Fi, obejmujące swoim zasięgiem cały skład, a pod każdym siedzeniem znajdować się będą gniazdka elektryczne 230V, 50Hz z dodatkowym gniazdem USB. Nowe pociągi pojawią się na dolnośląskich trasach w 2022 roku.

Fot. Koleje Dolnośląskie

- Komfort dolnośląskich pasażerów jest dla samorządu województwa priorytetem, a inwestycje w nowy tabor są tego potwierdzeniem. Chcemy, by osoby wybierające kolej jako środek transportu, mogły odbyć podróż w warunkach najlepszych z możliwych a zarazem mogły wykorzystać jej czas np. na aktywność zawodową lub edukacyjną. Chcemy, aby każdy z podróżnych miał w pociągach KD zapewniony swobodny kontakt ze światem, co jest szczególną wartością w czasach szeroko rozbudowanej komunikacji i cyfryzacji. Dlatego jednym z kluczowych elementów specyfikacji nowych pociągów były urządzenia, które to zapewnią. Dzięki rozstrzygniętemu postępowaniu tabor Kolei Dolnośląskich za dwa lata powiększy się o pięć nowych, w pełni klimatyzowanych pojazdów i wszystkie one będą posiadać dostęp do internetu mówi Tymoteusz Myrda, członek zarządu województwa dolnośląskiego odpowiedzialny za rozwój infrastruktury kolejowej w regionie.  

Dodatkowo, we wszystkich pociągach, które zasilą flotę KD w najbliższych latach wbudowany zostanie system wzmacniania sygnału GSM. Obecnie w Polsce jedynie ¼ pociągów wyposażona jest w tego rodzaju udogodnienie. – Instalowane w nowych EZT urządzenie będzie kompatybilne z sieciami wszystkich operatorów działających na terenie Polski – kończy Myrda.