Han Baohua: "Długo myśleliśmy o naszej inwestycji w Europie. Wybór Polski nie był przypadkowy".

Han Baohua: "Długo myśleliśmy o naszej inwestycji w Europie. Wybór Polski nie był przypadkowy".

31 lipca 2020 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W dniach 20-21 sierpnia 2020 roku w Gdyni odbędzie się VIII edycja Forum Transportu Intermodalnego Fracht 2020 - największe i najważniejsze wydarzenie branży TSL w Polsce. W panelu dyskusyjnym  Branża Transport-Spedycja-Logistyka w dobie światowej pandemii koronawirusa COVID-19 weźmie udział Pan Han Baohua, Dyrektor Generalny GD Poland - największego w Unii Europejskiej  chińskiego Tradycyjnego Centrum Handlowego w Wolce Kosowskiej ( „pierwszy  chiński przystanek  w  EU na trasie JEDEN PAS JEDEN SZLAK”).

Han Baohua Fot. GD Poland

Kurier Kolejowy: Jest Pan jednym z najstarszym stażem w UE chińskim menedżerem. Od ponad 25 lat kieruje Pan największym Centrum Handlowym Kapitału Chińskiego w Europie. Dlaczego pańska firma na początku lat 90-tych zaufała Polsce i Polakom?

Han BaoHua Dyrektor Generalny GD Poland, Prezes Chińsko-Polskiej Izby Gospodarczej : Długo myśleliśmy o naszej inwestycji  Europie. Wybór Polski nie był przypadkowy. Tradycyjnie przyjazne chińsko -polskie relacje, dobre perspektywy i wiara w Wasz Kraj – to spowodowało naszą inwestycję . Wtedy wielu z Was nas pytało dlaczego Centrum budujemy tak daleko od Warszawy na  małej wsi Wolka Kosowska w Gminie Lesznowola gdzie od lat pasły się krowy. My mięliśmy nasze chińskie doświadczenie powiększania się miast i dla nas odległość 10 kilometrów od Lotniska Okęcie i 15 od centrum Warszawy nie stanowiła problemu. Po 30 latach ten teren jest najlepiej położonym terenem inwestycyjnym w aglomeracji warszawskiej z bardzo dużym potencjałem logistyczno-magazynowym, ze świetnymi przedsiębiorstwami z których wiele wyrosło jeszcze przed wejściem Polski do Unii Europejskiej. Nie ukrywam ze ważny tez był klimat dla przybyszów z Chin i Azji. Władze samorządowe i miejscowa społeczność przyjęły nas bardzo gościnnie i stworzyły bardzo partnerskie warunki współpracy. Po inwestycji GD Poland tą samą drogą poszedł kapitał wietnamski i turecki i dzisiaj Azjatyckie Centrum Handlowe to ponad 100 hektarów pod dachem powierzchni ekspozycyjno - sprzedażowej i magazynowej. Co ważne nasza oferta usługowa i produktowa bardzo się zmieniła .Kiedyś ponad 90 % to były tekstylia, odzież i obuwie. Dzisiaj to już tylko poniżej 30 a coraz więcej to różnorodna technika i technologia.

GD Poland dzisiaj to ponad 1000 najemców powierzchni handlowo-ekspozycyjnej, platforma internetowa i pełne otoczenie spedycyjno –logistyczne  w tym co tez podkreślamy z dumą także świetnie współpracujących firm kapitału polskiego. Firmy prowadzące działalność w GD Poland zatrudniają ponad 4 tysiące polskich pracowników  a do Centrum przed epidemia cov-19 przyjeżdżało codziennie 10-15 tysięcy kupcowi z całej Europy Centralnej i Wschodniej.

Centrum Handlowego w Wolce Kosowskiej. Fot. GD Poland

Kurier Kolejowy: Były Premier i Minister Gospodarki Janusz Piechociński powtarza ze azjatycki biznes na Mazowszu skoncentrowany w działaniach Wólki Kosowskiej może być szczególnym i ważnym partnerem intensyfikującym współpracę z Krajami Azji. Czy diaspora chińskiego biznesu w Polsce podobnie postrzegę tę szansę ?

Han BaoHua: Po pierwsze Pan Prezes Izby Polska Azja jest naszym bardzo bliskim sąsiadem z Gminy Lesznowola i powiatu piaseczyńskiego. Tak się składa ze nasza inwestycja zaczęła się w czasie jego pierwszej kadencji w polskim parlamencie. I  w roli posła i radnego Mazowsza zawsze widział tereny podwarszawskie jako szczególnie atrakcyjne miejsce do życia, pracy i inwestowania. W czasie funkcjonowania w polskim rządzie bardzo mocno szczególnie po blokadach Rosji na polskie produkty w połowie 2014 roku w ramach Go China, Go Azja, Go Arabia i Go Africa szukał dla polskiej przedsiębiorczości nowych obszarów współpracy. W 2016 roku stworzył Izbę Przemysłowo-Handlowa Polska Azja, której GD Poland jest członkiem a dyrektor z GD Poland Felix Wang szefem Sekcji Chiny. Razem przygotowaliśmy koncepcję przekształcenia 7 azjatyckich Centrów Handlowych w azjatyckiej Miasto Biznesu, swoistego hubu obsługującego biznesowe relacje Azja - Europa Centralna.  Świat się zmienia, musimy nadążać za tymi zmianami: stad wielkie otwarcie GD Poland na udostępnienie powierzchni wystawienniczo- sprzedażowych przedsiębiorcom z innych pozaeuropejskich państw.

Co ważne chińska, wietnamska czy turecka społeczność zajmuje się także eksportem polskich i europejskich produktów na azjatyckie rynki. Właśnie dlatego w najbliższym czasie budować będziemy 2 hale wystawienniczo –sprzedażowe dla polskich najciekawszych produktów eksportowych. Chodzi nam o to, ze w oparciu o wiedzę i  doświadczenie, nabyte  w UE i w Polsce kompetencje chcemy zbudować sprawny system nawiązywania biznesowych kontaktów, zapewnić pełną informację, wsparcie eksperckie , prawne i finansowe. Podnieść skuteczność relacji i ich wiarygodność w weryfikacji ofert i partnerów. Dlatego z konsekwencja  pracujemy z polskimi firmami z powołanymi przez Izbę Polska Azja Centrum Polska Azja i Centrum Jedwabnego Szlaku. Aby ten proces przyspieszyć powołaliśmy Chińsko -Polska Izbę Gospodarcza, która zrzesza także polskie przedsiębiorstwa.

Przyjąłem z radością zaproszenie do udziału w dyskusjach na Forum FRACHT 2020 bo chcę pokazać nasze działania i propozycje . Jesteśmy przecież częścią polskiej gospodarki i chcemy aby się ona także w wyniku naszych działań szybko rozwijała.