Nowe i zmodernizowane przystanki podniosą komfort podróżowania koleją w aglomeracji łódzkiej

Nowe i zmodernizowane przystanki podniosą komfort podróżowania koleją w aglomeracji łódzkiej

06 sierpnia 2020 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Lepszy dostęp do kolei w aglomeracji zapewnią 3 nowe przystanki Łódź Radogoszcz Wschód i Łódź Warszawska oraz Łódź Retkinia. Większy komfort zyskają przystanki: Łódź Arturówek, Łódź Stoki oraz Łódź Marysin, na którym w sierpniu do użytku zostanie oddany drugi peron. W Marysinie jest już mijanka (drugi tor), z której korzystają pociągi towarowe. Inwestycja za ponad 49 mln zł realizowana jest z RPO woj. łódzkiego.

Przystanek Łódź Marysin. Fot. Rafał Wilgusiak / PKP PLK

Mieszkańcy Łodzi i Zgierza szybciej i sprawniej dotrą do celu dzięki nowym przystankom i lepiej wyposażonym peronom. Osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się łatwiej przesiądą się z kolei do innych środków transportu.

30 sierpnia na przystanku Łódź Marysin podróżni skorzystają z nowego peronu. Peron został wyposażony w wiatę, ławki oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej. Na peronie zamontowano wyświetlacze, które poinformują o najbliższym pociągu oraz tzw. infokiosk, który ułatwi dostęp do szczegółowych informacji o rozkładzie jazdy. Osobom o ograniczonych możliwościach wygodne dojście do pociągu zapewni pochylnia i nowe chodniki. Bezpieczeństwo podróżnych zwiększą kamery monitoringu.

Pasażerowie otrzymają dodatkowe dojście do peronu nr 1 z rejonu skrzyżowania ul. Inflanckiej i Strykowskiej. Skróci ono drogę do pociągu jadącego w kierunku Widzewa.

Od czerwca na przystanku Łódź Marysin tzw. mijanka zwiększyła przepustowość trasy i umożliwiła przejazd większej liczby pociągów. Drugi tor o długości 750 metrów zapewnia bezpieczne mijanie się pociągów na jednotorowej trasie Łódź Widzew - Zgierz. Obecnie z mijanki korzystają pociągi towarowe.

5 przystanków na linii między Widzewem i Zgierzem

Na nowym przystanku Łódź Warszawska gotowa jest konstrukcja peronu, montowane są ławki. Stoją słupy oświetleniowe. Dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się budowane są schody i szyb windowy. Nowy obiekt zlokalizowany jest w rejonie wiaduktu przy ulicy Warszawskiej, na granicy osiedli: Rogi i Marysin w dzielnicy Bałuty.

Przystanek Łódź Radogoszcz Wschód. Fot. Rafał Wilgusiak / PKP PLK

Na przystanku Łódź Radogoszcz Wschód przy ul. Kreciej na gotowym peronie instalowane są wyświetlacze, które będą informowały o odjeżdżających pociągach. Nowe chodniki oraz pochylnia ułatwią dojście do pociągu. Będzie parking dla samochodów. Mieszkańcy osiedli Radogoszcz Wschód i Sitowie zyskają lepszy dostęp do kolei.

Każdy z nowych peronów będzie wyposażony w wiaty i ławki. Łatwą orientację oraz informację zapewnią: system oznakowania, w tym dotykowego i gabloty informacyjne z rozkładami. Przewidziano też stojaki na rowery.

Przystanek Łódź Stoki to nowe przejście podziemne dla pieszych, które zostanie wyposażone w windy dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Rozpoczęto już instalacje systemu dynamicznej informacji pasażerskiej.

Na przystanku Łódź Arturówek podróżni z rowerami zyskają ścieżkę rowerową wzdłuż chodnika prowadzącego na peron. Wybudowano też dodatkowe dojście do peronu, które usprawni dostęp do przystanku od strony ul. Łagiewnickiej.

Przystanek Łódź Retkinia. Fot. Rafał Wilgusiak / PKP PLK

Przystanek Łódź Retkinia, na linii Łódź Kaliska – Łódź Żabieniec zapewni mieszkańcom osiedli Retkinia i Pienista, a także Karolewa i Rokicia szybsze i sprawniejsze dojazdy m.in. do Pabianic, Zduńskiej Woli i Sieradza. Dwa perony powstają przy centrum handlowym na ul. Maratońskiej. Osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się dostęp do pociągów zapewnią windy i pochylnie. Przy pierwszym peronie wykonawca buduje już konstrukcje obiektu. Przy drugim przygotowywane są fundamenty. Roboty nie wpływają na kursowanie pociągów.

Wartość projektu pn. „Budowa zintegrowanych węzłów multimodalnych wraz z budową i przebudową przystanków kolejowych na terenie województwa łódzkiego – z mijanką w rejonie przystanku Łódź Marysin” to 49,3 mln zł netto. Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego na lata 2014-2020. Zakończenie prac zaplanowano w III kwartale  2020 r.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na terenie Łodzi, dzięki inwestycjom z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają również dostęp do kolei na stacjach i przystankach Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec (finansowanie ze środków budżetowych) oraz Łódź Lublinek (finansowanie z instrumentu „Łącząc Europę” CEF).