Arkadiusz Nagięć: EQUO wierzy w kolej

Arkadiusz Nagięć: EQUO wierzy w kolej

10 sierpnia 2020 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Kurier Kolejowy rozmawia z Panem Arkadiuszem Nagięciem  Dyrektorem Zarządzającym EQUO S.A. właściciela firmy REWAG, która w zakładzie w Myszkowie uruchamia produkcję nowej generacji platform kolejowych.

Fot. EQUO S.A.

Kurier Kolejowy: Wielkie zainteresowanie wywołała notatka szefa Izby Polska Azja Janusza Piechocińskiego umieszczona na naszym portalu o podjętych przez Was działaniach. Wreszcie w obszarze transportu kombinowanego polska nauka i przemysł mają wdrożyć cos nowego co zrewolucjonizuje tę cześć transportu kolejowego i może być nie tylko dla polskiej logistyki praktyczną innowacyjnością. Dotąd EQUO S.A. nie działało na rynku kolejowym. Co takiego się stało ze Pańska firma uwierzyła  transport, kolej i inwestuje w fabrykę wagonów?.

Arkadiusz Nagięć: EQUO to firma nie tylko z branży budownictwa. Grupa EQUO zajmuje się wieloma sektorami gospodarki. Poprzez szereg realizacji i zdobyciu doświadczenia w większości branż przemysłowych przeszedł czas na kolej. Nasze firmy z branżą kolejową miały już wcześniej do czynienia projektując i budując m. in. fabryki dla branży. Tym bardziej zamiast zajmować się budową linii kolejowych postanowiliśmy poszukać możliwości naszego udziału w produkcji dla kolei. I od razu znaleźliśmy kilka propozycji ale jedną wyjątkową – wagon intermodalny do przewozów naczep TIR i nie tylko, który jak Transformers sam radzi sobie z załadunkiem i rozładunkiem, bez żadnych terminali. Jeździ szybciej i bezpieczniej i jest w stanie zabrać 30 % towaru więcej w tej samej długości pociągu. Zalet wagonu z naszych zakładów REWAG w Myszkowie jest oczywiście więcej i to właśnie skłoniło nas do inwestycji w produkcję kolejową. Gdyby do tego dołożyć ogólne trendy gospodarki Unii Europejskiej, widoczne już cele naszego rządu, otwarcie oczu na alternatywy transportu po pandemii, wynik jest prosty – inwestować w kolej – ale nowoczesną.

Kurier Kolejowy: Prośba krotko o historii grupy, obszarach dotychczasowego działania.

Arkadiusz Nagięć: Equobuild Sp. z o.o. jest firmą działającą jako Generalny Wykonawca specjalizującą się w projektowaniu i wykonywaniu inwestycji przemysłowych – www.equobuild.pl . Spółka należy do grupy kapitałowej EQUO S.A., która podczas wielu lat doświadczeń na rynku krajowym i międzynarodowym rozwinęła działalność w dwóch spółkach wykonawczych Equobuild i Project 1 i jednej inwestycyjnej Capital High. Wszystkie wymienione spółki należą do grupy EQUO S.A. i stanowią jedną grupę kapitałową.

Equobuild została założona w odpowiedzi na potrzeby rynku. Jako Generalny Wykonawca Equobuild została postawiona przed bardzo trudnymi technologicznie zadaniami. Posiadając odpowiednie doświadczenie zdobyte na realizacjach w przeszłości (kadra Equobuild zrealizowała szereg obiektów przemysłowych w branżach: spożywczej, produkcji szkła, motoryzacyjnej, produkcji ciężkiej, militarnej, produkcji precyzyjnej, produkcji kolejowej, farmaceutycznej) spółka jest wstanie z powodzeniem realizować i projektować obiekty przemysłowe wraz z implikowaną do nich technologią. Wymaga to wysokiej kultury technicznej i znajomości procesów technologicznych. Spółka należąc do grupy kapitałowej EQUO jest również poprzez Capital High Sp. z o.o. właścicielem fabryk lokowanych głownie w specjalnych strefach ekonomicznych. Są to obiekty produkcyjne w branży mi.in. automotiv oraz opakowań. Capital High Sp. z o.o. jest spółką siostrą dla Equobuild Sp. z o.o. razem grupa kapitałowa posiada znaczne możliwości finansowe i techniczne.

Pierwsze zainteresowanie branżą kolejową kadra Grupy wyraziła już kilka lat temu. Wcześniej kadra pod inną nazwą realizowała zakłady produkcyjne Rafamet S.A. (zakład produkuje obrabiarki do kół kolejowych) i Metchem (zakład produkuje m.in. podwozia dla wagonów produkcji PESA, Bombardier i inni). Dla Equobuild wydaje się wobec tego typowym wejście w branże kolejową produkcyjną. Spółka posiada pełne możliwości finansowe oraz techniczne do uruchomienia produkcji i komercjalizacji produkcji nowego innowacyjnego typu wagonu kolejowego. W grupie EQUO znajduje się jeszcze jedna spółka mająca olbrzymie znaczenie dla szczególnie dla możliwości technicznych grupy, mianowicie Project1 Sp. zo.o. Jest to wielobranżowe biuro projektowe z olbrzymim doświadczeniem w projektowaniu budynków i infrastruktury przemysłowej i transportowej

Dlaczego uwierzyliśmy w kolej i wielką biznesową szansę w jej modernizacji? Bo z natury ja i firma jesteśmy innowacyjni i odważni. Bo z uwagą penetrujemy polską naukę i szukamy ciekawych rozwiązań, które mogą dać satysfakcję i rentowny sukces rynkowy. Bo analizujemy politykę UE i polskiego rządu, szukamy naszej firmowej odpowiedzi na unijne i polskie programy. Nasze decyzje są poprzedzone wszechstronną analizą i nie boimy się przed ich podjęciem pytać naukowców i branżowych praktyków. Polskie porty przeładowują już ponad 100 mln ton, polskie Cargo jest 2 przewoźnikiem towarowym Unii Europejskiej, Polska jest na najważniejszym kolejowych szlakach wschód zachód i północ południe. UE postawiła sobie nowe zadania w Zielonym Ładzie i zmniejszeniu emisyjności także transportu. Kolej i jej otoczenie będzie w naszej ocenie kluczowym obszarem inwestycji i modernizacji nie tylko w nowej Perspektywie Budżetowej 2020-2027 ale tez już od początków nowego roku szczególnym miejscem wydatkowania środków z programu antykryzysowego UE w którym  w rożnej formie ma być wydatkowane  rekordowe 750 miliardów euro. Polski biznes nie może stać obojętnie i musi przygotować dla rządu dobre projektu , które nie tylko przejadą wszelkie wymogi formalnej procedury ale także dadzą wielki efekt rozwojowy polskiemu przemysłowi techniki transportowej i logistyce. Traktuję udział EQUO S.A. w tych procesach jako także osobiste wielkie wyzwanie biznesowe. Zapraszam polskie firmy do współpracy w realizacji tego zadania. Nie zmarnujmy tej szansy.

Kurier Kolejowy: Dziękujemy za rozmowę. Do zobaczenia w Gdyni na VIII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2020.