Kurier Kolejowy rozmawia z Panem Tomaszem Nguyen-Xuan, Branch Managerem CIL FREIGHT POLAND sp. z o.o., który będzie gościem VIII Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2020.
Kurier Kolejowy: Czy mógłby Pan przedstawić firmę ?
Tomasz Nguyen-Xuan: Chinatrans International Limited to prywatna spółka powstała w 2001 roku w Shenzhen. W pierwszych latach działalności, przedsiębiorstwo skupiało się głównie na transporcie morskim. Wraz z rozwojem firmy, zakres usług zaczął być rozszerzany najpierw o transport lotniczy, później o kolejne domeny, takie jak magazynowanie, 3PL, FBA, IT itd., aż w 2017 roku Chinatrans zaczął inwestować w transport kolejowy. W tym celu stworzono od podstaw dział kolejowy w Chengdu. Doświadczenie na rynku transportowym i dobrze zorganizowany zespół zaowocowały szeroką ofertą z takich terminali jak Chengdu, Chongqing, Wuhan, a w końcu również i z Xi’an i Xiamen, co stało się bazą dla przyszłych połączeń multimodalnych. W celu powstała osobna spółka-córka, Sino Europe Railway (SER), będąca jednocześnie operatorem kolejowym i multimodalnym. Celem Chinatrans stało się stworzenie stabilnego połączenia multimodalnego pomiędzy Azją i Europą oraz Rosją z wykorzystaniem praktycznej symbiozy transportów morskiego i kolejowego.
Kurier Kolejowy: Od kiedy zaczęliście operować w kierunku do Polski?
Tomasz Nguyen-Xuan: 17 stycznia 2018 r. SER uruchomił swój pierwszy blocktrain z terminalu Qinzhou. Test zakończył się sukcesem, a dotarcie do Małaszewicz przez Chengdu zajęło zaledwie 16 dni. Drugi test wykonano z ETD zaplanowanym na 9 maja tego samego roku. Tym razem przetestowano trasę na pełnej długości - od Haiphong (Wietnam) przez Qinzhou, Chongqing i Małaszewicze, aż do Duisburga. Czas tranzytu wyniósł jedynie 21 dni, a 17 dni jeśli liczyć tylko do Małaszewicz.
Połączenie intermodalne zaczęło działać od 1 czerwca 2018 r., kiedy to oficjalnie uruchomiono usługę z dwóch największych portów Wietnamu, Haiphong i Ho Chi Minh. Ponieważ zainteresowanie takimi rozwiązaniami transportowymi systematycznie rosło, w tym samym roku otwarto kolejne trasy, tym razem z Tajlandii i Malezji. W pierwszym kwartale 2019 roku SER ostatecznie rozszerzył swoje usługi w zakresie ładunków pełnokontenerowych również z Japonii, Korei Południowej i Tajwanu. Ponadto transport stał się dostępny w obu kierunkach, na zachód i wschód.
Kurier Kolejowy: Jaki jest potencjał firmy?
Tomasz Nguyen-Xuan: Dzisiaj zespół Chintrans liczy ponad 1500 osób rozlokowanych w ponad 20 biurach w Chinach i za granicą. Dział kolejowy liczy obecnie ponad 30 osób, z dwoma biurami w Europie - w Warszawie i w Moskwie. W swojej ofercie posiadamy połączenia kolejowe ze wszystkich chińskich terminali oraz połączenia multimodalne z prawie całej Azji. W Polsce istniejemy od dwóch lat, z roku na rok powiększając zakres usług i liczbę współpracujących z nami agencji spedycyjnych. Ten rok mimo wyzwań będących konsekwencją cov-19 już to widzimy będzie dużo lepszy niż poprzedni. Bardzo liczymy na pozytywne konsekwencje wejścia w życie Umowy o wolnym Handlu UE Wietnam i wreszcie ważnym szczególnie dla operujących na szlakach kolejowych przez Rosję decyzji o akceptacji na szczególnych warunkach przewozów przez ten kraj europejskiej w tym i polskiej żywności. O tych nowych możliwościach i współpracy z moją firmą będę mówił na Fracht 2020. Zapraszam
Kurier Kolejowy: Dziękujemy za rozmowę.
Organizatorami VIII edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2020 ( 20 - 21 sierpnia 2020 ) są: Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa-Północ-Wschód (ENEIA) i Polsko-Ukraińska Izba Gospodarcza. Partnerem merytorycznym Forum jest Izba Przemysłowo - Handlowa Polska - Azja.
Patronat Honorowy nad VIII edycją Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2020 objęli: Minister Infrastruktury oraz Minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marszałek Pomorski, Prezydent Łodzi, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej
Informacje związane z Forum i rejestracja uczestników: http://www.forum-fracht.pl/