Sosnowiec zwiększa flotę elektrycznych Solarisów

Sosnowiec zwiększa flotę elektrycznych Solarisów

22 sierpnia 2020 | Źródło: Solaris Bus & Coach
PODZIEL SIĘ

Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu (PKM) kupuje kolejne elektryczne Solarisy. Kontrakt zakłada dostawę 9 jednoczłonowych Urbino 12 electric i 5 przegubowych Urbino 18 electric, wraz z infrastrukturą ładowania. Nowoczesne autobusy powiększą elektryczną flotę PKM, dołączając do 3 elektrobusów polskiego producenta, które już od dwóch lat wożą mieszkańców Zagłębia.

Urbino 12 electric. Fot. Solaris Bus & Coach S.A.

20 sierpnia przedstawiciele firmy Solaris i sosnowieckiego PKM podpisali umowę na dostawę 14 autobusów elektrycznych Urbino electric. Ponadto PKM zainwestowało w infrastrukturę ładowania, zamawiając 3 ładowarki pantografowe oraz 8 ładowarek zajezdniowych typu plug-in. Wartość kontraktu wynosi ponad 46 mln zł brutto. Zgodnie z umową realizacja zamówienia planowana jest na lipiec/sierpień 2021 roku.

„Jestem niezmiernie szczęśliwy z wyboru przez PKM Sosnowiec naszej oferty na autobusy elektryczne. Pozytywne zmiany w transporcie publicznym i jego zrównoważony rozwój nie są możliwe bez udziału i zaangażowania miast takich jak Sosnowiec i inwestycji w bezemisyjny tabor. Cieszymy się, że możemy wspierać polskie miasta w rozwoju mobilności przyjaznej dla środowiska.” – mówi Petros Spinaris, Wiceprezes Zarządu Solarisa.

Na zdjęciu (od lewej): Marek Pikuła (Prezes Zarządu PKM Sosnowiec), Mateusz Nalewajski (Commercial Operations Deputy Director w Solaris Bus & Coach S.A.), Zbigniew Szaleniec (Burmistrz Czeladzi), Arkadiusz Chęciński (Prezydent Sosnowca), Petros Spinaris (Wiceprezes Zarządu Solaris Bus & Coach S.A.), Dorota Nowak (Wiceprezes Zarządu PKM Sosnowiec), Waldemar Wlazło (Dyrektor Sprzedaży Regionu Południowo-Zachodniego-Kraj w Solaris Bus & Coach S.A.). FOT. UM Sosnowiec.

 

Wszystkie 14 pojazdów będzie wyposażone w nowoczesne baterie Solaris High Energy+. W przypadku autobusów 12-metrowych będą one miały pojemność ponad 300 kWh, w przegubowcach zamontowane zostaną baterie o pojemności ponad 470 kWh. Bateryjne pojazdy dla Sosnowca wyposażone zostaną w silnik centralny o mocy 160 kW dla autobusów 12-metrowych i 240 kW dla 18-metrowych. W ciągu dnia energia w pojazdach będzie uzupełniana poprzez szybkie stacje pantografowe opuszczane z ładowarki do specjalnych szyn zamontowanych na dachu pojazdów.  Dwie ładowarki będą miały moc 250 kW, a jedna 190 kW. Ponadto autobusy będzie można ładować przez klasyczne złącze plug-in, dzięki 8 ładowarkom o mocy 80 kW każda umiejscowionym na terenie zajezdni.

Komfortowe wnętrza autobusów, zaopatrzone we w pełni zautomatyzowaną klimatyzację całopojazdową, pomieszczą odpowiednio 86 osób w przypadku Urbino 12 electric i 130 osób w Urbino 18 electric. Bezemisyjne i wyjątkowo ciche autobusy elektryczne będą wyposażone w nowoczesne rozwiązania umilające podróż pasażerom, takie jak podświetlane ładowarki USB umożliwiające doładowanie telefonu czy dostęp do bezprzewodowego Internetu.

Autobusy zostaną wyposażone w szereg udogodnień i środków bezpieczeństwa. Podobnie jak w przypadku poprzednich elektrycznych Solarisów dla Sosnowca, te również zostaną wyposażone w system kontroli trzeźwości, z którego kierowca zobowiązany będzie skorzystać przed uruchomieniem pojazdu. Autobusy zostaną także zaopatrzone w bramki liczenia pasażerów oraz kabinę kierowcy typu zamkniętego pozwalającą odseparować prowadzącego pojazd od podróżnych. Lampy w technologii LED będą automatycznie oświetlać pasażera okazującego kierowcy bilet do kontroli. Bezpieczeństwo zapewni również system kamer, monitorujących przestrzeń pasażerską oraz drogę przed pojazdem, a także urządzenia obserwujące ulicę podczas cofania i monitorujące pantograf w trakcie ładowania baterii. W miejscu przystosowanym do przewozu osób niepełnosprawnych, wzdłuż ściany zamontowana zostanie poręcz na wysokości dostępnej dla osoby siedzącej na wózku.

Urbino 18 electric. Fot. Solaris Bus & Coach S.A.

Pojazdy mają również zostać wyposażone w system prekondycjonowania termicznego, który pozwala na automatyczne sterowanie ogrzewaniem. Prekondycjonowanie, stosowane podczas ładowania autobusów, optymalizuje zużycie energii z baterii trakcyjnej w czasie jazdy. Przewoźnik będzie miał możliwość zaprogramowania temperatury dyżurnej, osobno na każdy dzień tygodnia i na określony czas. Dzięki temu możliwe jest zwiększenie zasięgu pojazdu na jednym ładowaniu oraz skrócenie czasu pomiędzy startem autobusu a osiągnięciem optymalnych parametrów temperatury wewnątrz autobusu.

Współpraca PKM w Sosnowcu z firmą Solaris trwa już prawie 20 lat. Do tej pory do największego miasta Zagłębia Dąbrowskiego trafiło już ponad 100 Solarisów. Część tej floty stanowią autobusy elektryczne. Sosnowiec wpisuje się w najlepsze rozwiązania przyjazne mieszkańcom i środowisku naturalnemu. Liczba autobusów elektrycznych rośnie zarówno w polskich, jak i miastach całej Europy. Solaris jest liderem wśród europejskich dostawców i producentów bezemisyjnych autobusów elektrycznych.