W Warszawie powstanie najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce

W Warszawie powstanie najnowocześniejsza zajezdnia tramwajowa w Polsce

06 września 2020 | Źródło: Tramwaje Warszawskie
PODZIEL SIĘ

Nowa zajezdnia tramwajowa będzie zinformatyzowana, a za większość czynności związanych z zarządzaniem zajezdnią i obsługą tramwajów będzie odpowiadał system informatyczny.

Wizualizacja. Źródło: Tramwaje Warszawskie

Na terenie zajezdni Annopol zmieści się ponad 150 tramwajów.  4 września Tramwaje Warszawskie podpisały umowę na zarządzanie budową zajezdni Annopol, co oznacza, że mają profesjonalny zespół wsparcia, który będzie dbał o jakość dokumentacji technicznej oraz nadzorował budowę zajezdni. Zespół ekspertów zweryfikuje czy wszystkie procedury UE, która współfinansuje budowę, będą stosowane np. podczas rozliczeń finansowych. Konsultant będzie wspierał inwestora w przetargu na roboty budowlane. Do jego zadań będzie należało m.in. sprawdzenie poprawności projektu. W tym celu opracuje on wirtualny model zajezdni. 

Realizację zajezdni poprowadzona zostanie  z wykorzystaniem technologii BIM - Building Information Modeling. Jest to pierwsza inwestycja w Tramwajach Warszawskich, w której wykorzystana będzie ta technologia i jedyna tramwajowa w Polsce, która ją wykorzysta. BIM to technologia, która jest używana podczas najbardziej skomplikowanych i wymagających inwestycji. A w skrócie polega to na tym, że na etapie robót do trójwymiarowych modeli inżynierowie dodają wszystkie informacje o używanych materiałach, statusach budowanych obiektów, postępie prac, rozliczeniach odbiorów czy wykrytych problemach. Prowadzenie inwestycji odbędzie się przy zastosowaniu cyfrowych trójwymiarowych modeli, które będą wypełniane informacjami o wszystkim, co jest związane z budową. Później te informacje będzie można wykorzystać do zarządzania zajezdnią. Efektem zastosowania tej technologii będzie bardziej ścisłą kontrola nad przebiegiem całej inwestycji. Pomoże to w utrzymaniu jakości i terminów.

Jaka będzie nowa zajezdnia?

Zajezdnia na Annopolu będzie zajmowała powierzchnię niemal 12 hektarów i nocować będzie w niej ponad 150 tramwajów. Znajdą się tu stanowiska do sprawdzania, czy wagony są sprawne, lakiernia, myjnie czy tokarka podtorowa. Pracownicy będą zajmowali się też bardziej codziennymi czynnościami – sprzątaniem, uzupełnianiem piasku w mechanizmach hamulcowych czy codziennymi przeglądami.

Długość wszystkich torów w zajezdni przekroczy 14 km, zbudowane będą także wjazdy na torach na ul. Annopol. Na terenie zakładu znajdzie się też kryty tor do testowania hamulców w tramwajach.

Zajezdnia Annopol jako pierwsza w Polsce zasilana będzie w tak dużym stopniu z przyjaznych środowisku, odnawialnych źródeł energii. Znajdą tu zastosowanie pompy ciepła i ogniwa słoneczne. Dodatkowo inwestor przewidział magazynowanie wody w zbiornikach i wykorzystywanie jej do mycia placów, pojazdów, spłukiwania toalet i podlewania terenów zielonych.

W myjniach będzie zamknięty obieg wody. Teren zajezdni będzie odizolowany ekranami akustycznymi pochłaniającymi część wytwarzanego przez zajezdnię hałasu.

Inteligentna zajezdnia.

Specjalny system informatyczny zastąpi pracę człowieka w wielu czynnościach podczas obsługi tramwajów. Po otrzymaniu danych związanych ze stanem technicznym tramwaju system wyznacza trasy, miejsca postojowe na torach lub na stanowisko. Wytyczy im drogę do myjni, na sprzątanie albo do przeglądu. Przykładowo – przekładanie zwrotnic będzie się odbywać automatycznie i nie będzie trzeba angażować do tego pracowników odpowiedzialnych za manewrowanie wagonami. System zintegruje pracę maszyn, urządzeń i przesyłanie informacji do pracowników.

Trochę historii i trochę liczb

Zajezdnia na Annopolu będzie piątą zajezdnią w stolicy. Najmłodszą zajezdnią jest zajezdnia „Żoliborz” na Bielanach, która powstała w 1963 roku. Zajezdnia na Annopolu jest planowana w Warszawie od lat 60. Plany odłożono, bo w latach 60. i 70. tramwaje w stolicy były zagrożone likwidacją. Pod koniec lat 60. zlikwidowano kilka tras m.in. na Żelaznej, Powązkowskiej, Radzymińskiej i na Młociny. W latach 70. były kolejne likwidacje, kiedy rozebrano trasę do Wilanowa. Nowa zajezdnia teraz okazuje się  bardzo potrzebna, ponieważ Tramwaje Warszawskie prowadzą rozbudowę sieci tramwajowej oraz przygotowują budowę nowych tras – np. do Winnicy, do Wilanowa, w ul. Kasprzaka czy na Gocław. Łączna długość planowanych nowych tras w najbliższych latach wyniesie około 20 km. Dodatkowo wkrótce w Warszawie pojawią się pierwsze z nowo zamówionych 123 tramwajów, które potrzebują miejsca do garażowania i obsługi obok obecnie używanych, których jest już 530.

Terminy i koszty

Wykonawcą, który jako jedyny wykazał spełnienie warunków udziału w postępowaniu przetargowym i nie został wykluczony jest Spółka Egis Poland z ofertą w wysokości 12 mln 899 tys. zł netto. Ostatecznie wybór dopiero jedenastej oferty jest konsekwencją błędów bądź też nieprawdziwych informacji podawanych w ofertach przez pozostałych dziesięciu wykonawców. Krajowa Izba Odwoławcza trzykrotnie potwierdziła prawidłowość działania Tramwajów Warszawskich oraz zaznaczyła, że profesjonalnie prowadziły postępowanie i że prawidłowo oceniły stan faktyczny i prawny w zakresie podstaw wykluczenia. Jak wskazano w wyrokach, wykonawcy wykazali się brakiem profesjonalizmu i należytej staranności, wymaganej od wykonawców składających oferty.
 

Budowa zajezdni tramwajowej Annopol jest współfinansowana z środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020. Będziemy ją prowadzili między 2021 a 2023 rokiem. Koszt budowy zajezdni przekroczy koszt 300 mln zł.