Transport miejski Historyczny kontrakt Autosana na autobusy dla Warszawy

Historyczny kontrakt Autosana na autobusy dla Warszawy

10 września 2020 | Źródło: Autosan / MZA Warszawa
PODZIEL SIĘ

Miejskie Zakłady Autobusowe kupią kolejnych 90 przegubowych autobusów niskoemisyjnych. Spółka zawarła umowę z firmą Autosan na dostawę pojazdów napędzanych skroplonym gazem ziemnym. Do końca 2022 w barwach MZA będzie kursowało w sumie 305 gazowców.

Fot. Autosan

To niezwykłe, ale najstarszy istniejący w Polsce producent taboru komunikacji miejskiej po raz pierwszy w swej historii dostarczy autobusy dla warszawskiego przewoźnika komunalnego. Wcześniej mieliśmy do czynienia tylko z testami: w latach 80. miejskiej wersji Autosana H-10 oraz już w obecnym wieku dwunastometrowej wersji modelu Sancity. Zamówienie jest wyjątkowe także dla Miejskich Zakładów Autobusowych – to będzie największa w historii firmy i jednocześnie największa w Europie dostawa autobusów napędzanych skroplonym gazem ziemnym.

Fot. Autodan

Podpisana umowa jest wyjątkowa dla AUTOSAN sp. z o.o. z kilku względów:
• po pierwsze to pierwszy tak duży kontrakt na autobusy AUTOSAN od wielu lat;
• po drugie to pierwszy kontrakt na dostawę sanockich autobusów dla warszawskiej komunikacji miejskiej;
• po trzecie to pierwszy kontrakt na przegubowe autobusy AUTOSAN;
• po czwarte to pierwszy kontrakt na autobusy z napędem LNG rodem z Sanoka.

Dodatkowo jako ciekawostkę można przytoczyć fakt, iż jedna z pierwszych dużych dostaw w powojennej historii fabryki również realizowana była na potrzeby warszawskiej komunikacji miejskiej. Była to dostawa 15 tramwajów wyprodukowanych w Sanoku na otwarcie trasy W-Z w 1949 r.

Wnętrze autobusu SANCITY 12LF CNG. Fot. Autosan

  

Wnętrze autobusu SANCITY 12LF CNG. Fot. Autosan

SANCITY 18LF LNG przeznaczone dla Warszawy wyprodukowane zostaną na bazie licencji autobusów marki SOLBUS, które użytkowane są już od kilku lat w warszawskiej komunikacji miejskiej. Wyposażone będą w silniki CUMMINS i automatyczne skrzynie biegów ZF. Kompletacja autobusów będzie zgodna ze wszelkimi wymaganiami Zamawiającego, zamontowane urządzenia takie jak: klimatyzacja, biletomaty, monitoring bezpieczeństwa, elektroniczna informacja wewnętrzna i zewnętrzna, wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych czy systemy zliczania pasażerów zapewnią komfort i bezpieczeństwo podróżowania pasażerom. Zgodnie z zapisami umowy dostawy wszystkich pojazdów zrealizowane zostaną do 19 sierpnia 2022 r.

– W tej chwili eksploatujemy 35 autobusów LNG marki Solbus. Ten rodzaj napędu sprawdził się i chcemy rozwijać go w warszawskim transporcie publicznym – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych. – Jesteśmy przekonani, że fabryka o tak bogatej tradycji i doświadczeniu, dostarczy nam tabor wysokiej jakości, z którego warszawiacy będą zadowoleni.

Umowa z Autosanem to już drugi w ostatnich tygodniach kontrakt na dostawę pojazdów gazowych. Wcześniej warszawskie MZA podpisały umowę obejmującą 70 autobusów CNG marki Solaris, które mają dotrzeć w 2021 roku.

Miejskie Zakłady Autobusowe są jednym z europejskich liderów w dziedzinie pojazdów zero i niskoemisyjnych. Do końca 2022 roku w taborze Spółki będzie się znajdowało w sumie prawie 500 tego typu autobusów.