Miejskie Zakłady Autobusowe kupią kolejnych 90 przegubowych autobusów niskoemisyjnych. Spółka zawarła umowę z firmą Autosan na dostawę pojazdów napędzanych skroplonym gazem ziemnym. Do końca 2022 w barwach MZA będzie kursowało w sumie 305 gazowców.
To niezwykłe, ale najstarszy istniejący w Polsce producent taboru komunikacji miejskiej po raz pierwszy w swej historii dostarczy autobusy dla warszawskiego przewoźnika komunalnego. Wcześniej mieliśmy do czynienia tylko z testami: w latach 80. miejskiej wersji Autosana H-10 oraz już w obecnym wieku dwunastometrowej wersji modelu Sancity. Zamówienie jest wyjątkowe także dla Miejskich Zakładów Autobusowych – to będzie największa w historii firmy i jednocześnie największa w Europie dostawa autobusów napędzanych skroplonym gazem ziemnym.
Podpisana umowa jest wyjątkowa dla AUTOSAN sp. z o.o. z kilku względów:
• po pierwsze to pierwszy tak duży kontrakt na autobusy AUTOSAN od wielu lat;
• po drugie to pierwszy kontrakt na dostawę sanockich autobusów dla warszawskiej komunikacji miejskiej;
• po trzecie to pierwszy kontrakt na przegubowe autobusy AUTOSAN;
• po czwarte to pierwszy kontrakt na autobusy z napędem LNG rodem z Sanoka.
Dodatkowo jako ciekawostkę można przytoczyć fakt, iż jedna z pierwszych dużych dostaw w powojennej historii fabryki również realizowana była na potrzeby warszawskiej komunikacji miejskiej. Była to dostawa 15 tramwajów wyprodukowanych w Sanoku na otwarcie trasy W-Z w 1949 r.
SANCITY 18LF LNG przeznaczone dla Warszawy wyprodukowane zostaną na bazie licencji autobusów marki SOLBUS, które użytkowane są już od kilku lat w warszawskiej komunikacji miejskiej. Wyposażone będą w silniki CUMMINS i automatyczne skrzynie biegów ZF. Kompletacja autobusów będzie zgodna ze wszelkimi wymaganiami Zamawiającego, zamontowane urządzenia takie jak: klimatyzacja, biletomaty, monitoring bezpieczeństwa, elektroniczna informacja wewnętrzna i zewnętrzna, wszelkie udogodnienia dla osób niepełnosprawnych czy systemy zliczania pasażerów zapewnią komfort i bezpieczeństwo podróżowania pasażerom. Zgodnie z zapisami umowy dostawy wszystkich pojazdów zrealizowane zostaną do 19 sierpnia 2022 r.
– W tej chwili eksploatujemy 35 autobusów LNG marki Solbus. Ten rodzaj napędu sprawdził się i chcemy rozwijać go w warszawskim transporcie publicznym – mówi Jan Kuźmiński, Prezes Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych. – Jesteśmy przekonani, że fabryka o tak bogatej tradycji i doświadczeniu, dostarczy nam tabor wysokiej jakości, z którego warszawiacy będą zadowoleni.
Umowa z Autosanem to już drugi w ostatnich tygodniach kontrakt na dostawę pojazdów gazowych. Wcześniej warszawskie MZA podpisały umowę obejmującą 70 autobusów CNG marki Solaris, które mają dotrzeć w 2021 roku.
Miejskie Zakłady Autobusowe są jednym z europejskich liderów w dziedzinie pojazdów zero i niskoemisyjnych. Do końca 2022 roku w taborze Spółki będzie się znajdowało w sumie prawie 500 tego typu autobusów.