Zmienia się stacja Lublin Główny.

Zmienia się stacja Lublin Główny.

16 września 2020 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

18 września do dworca na perony i do ul. Kunickiego przejdziemy najkrótszą trasą. Wykonawca będzie kontynuował prace w przejściu i na peronie. Inwestycję za ponad 3,5 mld zł realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w ramach projektu Warszawa – Lublin z POIiŚ.

Stacja Lublin Główny. Fot. Grzegorz Biega / PKP PLK

Inwestycja na stacji Lublin Główny zwiększa komfort obsługi podróżnych. Pasażerowie korzystają z nowego peronu nr 3 oraz jednej krawędzi peronu nr 2. Nowe perony są wyższe, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Wieczorem jasne oświetlenie zapewnia bezpieczny dostęp do wagonów. Montowana jest wiata oraz ławki. W gablotach są informacje i rozkłady jazdy.

Stacja Lublin Główny. Fot. Grzegorz Biega PKP PLK

Przed dworcem w miejscu torowiska pracują maszyny. Na specjalnie przygotowanym terenie ustawiane są ścianki peronu. Stopniowo będą montowane kolejne elementy nawierzchni, oświetlenie i ławki. Ułożony zostanie tor. Równocześnie wykonawca doposaża peron nr 2 w wiatę. W marcu 2021 r. wszystkie perony na stacji Lublin Główny będą utrzymane w standardzie peronu nr 3. Będą dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Sprawny ruch pociągów umożliwią instalowane urządzenia sterowania oraz sygnalizatory.

Przejazdy pociągów z Lublina w kierunku Warszawy usprawnią m.in. przebudowywane wiadukty kolejowe nad ul. Diamentową, Janowską i przy Drodze Męczenników Majdanka, a także mosty nad Bystrzycą i Czerniejówką. Wzmocnione konstrukcje już na nowych torach gwarantują także przejazdy cięższych składów. Na wiadukcie kolejowym nad ul. Diamentową oraz moście kolejowym nad Bystrzycą montowane są kolejne elementy przepraw. Na wiadukcie nad ul. Droga Męczenników Majdanka szykowane jest miejsce pod następny tor. Most nad rzeką Czerniejówką jest zabezpieczany przed korozją.

Dla pasażerów łatwiejszy dostęp do pociągów

Od 30 sierpnia między Lublinem a Dęblinem pociągi jeżdżą po obu torach. Dla podróżnych to dogodniejsze rozpoczęcie podróży. Na oświetlonych peronach są wiaty, ławki. Przygotowano oznakowanie i gabloty z informacją pasażerską. Dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania dogodne dojście zapewniają pochylnie. Są przejścia podziemne w Dęblinie, Puławach, Nałęczowie, Motyczu, Lublinie Zachodnim.

Przystanek Zabieżki. Fot. Grzegorz Biega / PKP PLK

Między Dęblinem i Otwockiem od 30 sierpnia składy kursują nowym torem z Pilawy do Otwocka, a budowany jest drugi tor, który wyeliminuje „wąskie gardło” na trasie do stolicy.

Trwa budowa łącznicy pomiędzy linią Lublin – Warszawa (nr 7) a linią Lublin – Stalowa Wola (nr 68). Wykonawca zakończył układanie rozjazdów. Dzięki inwestycji PLK pociągi towarowe nie będą wjeżdżały na stację Lublin.

Modernizacja linii kolejowej nr 7 jest jednym z największych projektów w Krajowym Programie Kolejowym. Wartość projektu „Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Wschodnia Osobowa – Dorohusk na odcinku Warszawa – Otwock – Dęblin – Lublin, etap I” wynosi ponad 3,5 mld zł, z czego kwota dofinansowania unijnego POIiŚ to ponad 2,9 mld zł. Prace zostaną zrealizowane do 2022 roku.