Janusz Piechociński: Kolej niemiecka w czasie cov-19

Janusz Piechociński: Kolej niemiecka w czasie cov-19

19 września 2020 | Autor: Janusz Piechociński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Od 1 lipca trwa Prezydencja Niemiecka w UE. Konsekwentnie są realizowane priorytety niemieckiej Prezydencji: działania antykryzysowe i realizacja Europejskiego Zielonego Ładu, w którym ważną rolę ma odegrać usprawnienie transportu szynowego i przeniesienie znacznej części ładunków na kolej.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Niemcy chcą też wprowadzenia opłat za autostrady w całej Unii Europejskiej. Działania w tym kierunku ma podjąć niemiecki minister transportu Andreas Scheuer. Pieniądze uzyskane z tego tytułu miałyby zostać przeznaczone na walkę z katastrofą klimatyczną. Andreas Scheuer chce, aby opłata dotyczyła samochodów ciężarowych, furgonetek, jak też aut osobowych,  ale z wyłączeniem autokarów oraz autobusów. Opłaty za przejazd w całej Unii Europejskiej miałby zacząć obowiązywać w ciągu ośmiu lat,  a zebrane środki maja być przeznaczone na walkę ze zmianami klimatu.

Podjęte szybko już wczesna wiosną na niespotykaną dotąd skalę działania antykryzysowe przez Rząd Kanclerz Merkel osłabiły tylko skalę tąpnięcia w niemieckiej gospodarce, która ze względu na eksportowy charakter poniosła wielkie straty w wyniku cov-19 w Azji i wojny handlowej USA Chiny. Analitycy spodziewali się spadku PKB Niemiec w II kwartale o 9,0 proc. Wyszło 10,1%. Oznacza to, że w ciągu trzech miesięcy niemiecka gospodarka straciła niemal tyle, o ile wzrosła w ciągu ostatniej dekady. To najsilniejsze kwartalne załamanie gospodarcze w Niemczech od 1970 r., w którym rozpoczęto statystyczną analizę tego zjawiska a przecież już na początku roku wyniki gospodarki niemieckiej wyraźnie się zmniejszyły.

W porównaniu z rokiem 2019 wydajność niemieckiej gospodarki spadła o 11,7 proc. w skali kwartalnej. Do tej pory podobnie złe dane odnotowano tylko podczas poprzedniego światowego kryzysu gospodarczego. W drugim kwartale 2009 r. ten spadek wyniósł 7,9 proc.

Przełożyło się to bardzo wyraźnie na wyniki niemieckiego sektora TSL.  Deutsche Bahn szacuje, iż pod wpływem pandemii obroty spadły o 11-13,5 mld euro. Z tego na 2020 r. przypada 5 mld euro a 1,6 mld na rok 2021.  Mimo niekorzystnej sytuacji rynkowej w oparciu o uruchomione programy niemiecki transport realizował program modernizacji i podniesienia efektywność. Warto zasygnalizować przynajmniej niektóre obszary tych działań. 

Testy automatycznego sprzęganie pociągów.

Niemieccy przewoźnicy przeprowadzą testy systemu automatycznego sprzęgania. To kolejny projekt automatyzacji procesów w kolejnictwie testowany w Niemczech. DB zostały liderem konsorcjum w skład, którego wchodzą także BB Cargo, Rail Cargo Austria oraz firmy utrzymaniowe taboru: Ermewa, GATX Rail Europe i VTG. Konsorcjum to podpisało z Niemieckim Federalnym Ministerstwem Transportu i Infrastruktury Cyfrowej umowę, na opracowanie, testowanie oraz certyfikację systemu cyfrowego automatycznego sprzęgania pociągów Projekt ma być realizowany do końca 2022 r. 

System DAC pozwoli na połączenie wagonów wraz z ich instalacjami elektrycznymi, siecią przesyłu danych oraz systemami pneumatycznymi bez potrzeby zatrudniania do tego celu wykwalifikowanych ustawiaczy. System autonomicznego sprzęgania pozwoli także przyspieszyć proces formowania pociągów. 

Niemiecki Ministerstwo Transportu ocenia, ze System po pozytywnym zakończeniu testów mógłby być zastosowany w całej Unii Europejskiej i planuje przeznaczyć 13 milionów euro na projekt badawczy. W pierwszej fazie testy obejmą 12 pociągów towarowych i składów z cysternami przewoźników DB Cargo, VTG i GATX. Pojazdy zostaną wyposażone w prototypowe sprzęgi. Testy wykażą, jaki rodzaj sprzęgu jest najbardziej efektywny. Pociągi z prototypowymi urządzeniami będą jeździć na początek na trasach w Niemczech, Austrii,. 

Digitalizacja węzła kolejowego

Węzeł kolejowy w Stuttgarcie zostanie do 2025 roku w pełni zdigitalizowany. Systemy cyfryzacji i układów inteligentnych pozwolą efektywniej zarządzać ruchem pociągów w transporcie lokalnym, dalekobieżnym i S-bahn.

Inwestycja ma szacowany koszt około 460 mln euro. Obejmuje budowę nowego dworca centralnego i innych stacji, instalacje na ponad 100 kilometrach linii kolejowych, systemu sterowania pociągiem ETCS, cyfrowe urządzenia sygnalizacyjne i cyfrowe blokady. Realizacja w węźle w Stuttgarcie jest jednym z 3 projektów pilotażowych programu „Niemiecka Kolej Cyfrowa”. Pozostałe projekty obejmują digitalizację linii  dużych prędkości Kolonia – Ren Główny oraz transeuropejskiego korytarza północ – południe Skandynawia – Morze Śródziemne

W efekcie ma być uzyskanie większej przepustowości sieci kolejowej (nawet o 35 proc. więcej pociągów w ciągu doby), poprawa bezpieczeństwa ruchu i punktualności pociągów.

Pojawiają się w czasie epidemii cov-19 także poważne napięcia rynkowe.

Związek Kolei Europejskich (Netzwerk Europäischer Eisenbahnen, NEE) wysłał list otwarty do komisarzy Margrethe Vestager i Adiny Vălean nawołujący do zakazania lub nałożenia efektywnych zobowiązań zapobiegających naruszeniom reguł konkurencji UETo reakcja Związku na planowane przez rząd niemiecki zwiększenie kapitału Deutsche Bahn o 5 mld euro. Według Związku Kolei Europejskich ta forma wsparcia budżetowego znacząco narusza zasady konkurencji na rynku towarowego transportu kolejowego na korzyść DB.

Rząd Niemiec zamierza zwiększyć kapitał DB w ramach programu antykryzysowego. Uzasadnia to koniecznością utrzymania przez DB większości swojej oferty, mimo znaczącego spadku zapotrzebowania w czasie pandemii  COVID-19 i związanych z tym strat. Rząd Niemiec planuje wyrównać zaistniałe straty do wysokości 80% poprzez zwiększenie kapitału DB pod warunkiem uzyskania zgody Komisji Europejskiej. Już w maju 2020 Parlament uchwalił zwiększenie limitu zadłużenia DB z 25,4 do 30 mld euro. Prywatni przedsiębiorcy zrzeszeni w Związku dostrzegają w tej pomocy znaczne naruszenie zasad konkurencji, bowiem spółka-córka DB, Deutsche Bahn Cargo odpowiada za ok. 50% transportowanych przez koleje towarów w Niemczech i wskazują na dyskryminujący brak wsparcia dla pozostałych firm branży.

W przypadku nieuwzględnienia przez KE postulatów Związek związek zapowiada wejście na drogę sądową w Instytucjach UE.

Więcej na stronach Instytutu Zachodniego Poznaniu: https://link.freshmail.mx/p/83vq0wc23u/blmbrhtbde   i  https://www.netzwerk-bahnen.de/news/schreiben-des-nee-an-die-eu-kommission-zur-geplanten-eigenkapitalerhoehung-der-db-ag-vom-18.-august-2020.html

 

Janusz Piechocińki

Prezes

Izby Przemysłowo - Handlowej Polska - Azja